Oluşturulma Tarihi: Ekim 18, 2008 00:00
Migros Türk Yönetim Kurulu Başkanı Bülend Özaydınlı, "Olumsuz ekonomik verilere toplu savaş açmalıyız. Migros olarak biz 1994 ve 2001 krizleri sırasındaki gibi yatırımlarımızı hızlandırmayı, ürkek planlardan kaçınmayı düşünüyoruz" dedi. Özaydınlı, Migros Türk’ün yurtdışındaki Ramstore markasını da büyüteceklerini söyledi.
MİGROS Türk Yönetim Kurulu Başkanı ve Murahhas Azası Bülend Özaydınlı, dünyada ekonomik krizin yaşandığına dikkat çekerek, "Olumsuz ekonomik verilere toplu savaş açalım" mesajını verdi. Bülend Özaydınlı, "Migros olarak biz bu zor günlerde 1994-2001 ekonomik kriz dönemlerinde yaptığımız gibi kısa dönemli dalgalanmalardan etkilenmeden, ürkek planlarla kendi potansiyelimizi daraltmadan ekonomik tutarlılık ve program kararlığı ile yatırımlarımızı hızlandırıyoruz" dedi. Özaydınlı, Türkiye’deki yatırımların yanısıra Kazakistan, Kırgızistan, Azerbaycan ve Makedonya’daki Ramstore’lara da yenilerinin ekleneceğini söyledi. Özaydınlı, Ukrayna, Suriye, Irak ve İran pazarının da hedef ülkeleri içinde yer aldığını belirtti.
Perakende büyümeyi tetikliyorBülend Özaydınlı, perakendedeki büyümenin çift etkili büyüme yarattığını belirterek, şunları söyledi: "Sektör hızlıdır, büyürse çift etkili büyüyor. Sektörün kendisi istihdam yaratıyor. Migros Türk 1990 yılında 2 ilde 36 mağazada hizmet verirken, bugün 7 coğrafi bölgede ve 63 ilde hizmet veriyor. Migros’da yılda 300 milyon müşteri, 1.7 milyar adet mal satın alıyor, 4.7 milyon adet tedarikçi faturası işlem görüyor. 1990 yılında Migros bu sektörün lideri idi, çalışan sayısı taşeron hizmetleri dahil 1061 kişi idi. Bugün Migros yine sektöründe lider ve bu sayı 27 bin."
Kartopu etkisi yapıyoruz
Migros, 1954 yılında Türkiye’nin ilk süpermarket zinciri olarak devreye girdiğinde 100-150 metrekarelik mağazalarda 400 çeşit ürün olduğunu belirten Bülend Özaydınlı, şöyle konuştu: "Bugün mağazalar 10 bin metrekarenin üzerine çıkabiliyor, 30 binin üzerinde ürün sunuluyor. Mağazalar büyümeseydi, bu kadar ürün müşterilerle buluşamayacağı için üretilmeyecekti. Bu noktada ekonomiye perakende sektörünün kartopu etkisinden söz etmek gerekir. Migros’un kurulduğu 1954’de Türkiye’de kişi başına düşen milli gelir 245
dolar idi, bu rakam 1990’da 3 bin 800 dolar, 2007 yılında 9 bin 500 dolar. Kişi başına milli gelir artışı ile organize perakende sektörünün gelişiminde karşılıklı etkileşim ve tetikleme söz konusu."
250 milyon dolarlık yatırımBülend Özaydınlı, geçen yıl haftada 3, bu yıl haftada 5 mağaza açan Migros’un önümüzdeki yıl haftada 8 mağaza açarak 2009 yılında yaklaşık 400 yeni mağazayı hizmete sokacağını söyledi. Özaydınlı, önümüzdeki yıl yeni mağazalara 250 milyon dolar civarında yatırım yapılacağını belirtti. Özaydınlı, yeni mağaza açılışlarının ekonomiyi canlı tutmaya ve istihdam yaratmaya yönelik yatırımlar olarak gördüğünü söyledi.
Kriz fırsat yaratabilirTürkiye’nin dünyadaki gelişmelerden soyutlanmasının olanaksız olduğuna işaret eden Bülend Özaydınlı, şöyle konuştu: "Kısa dönemde biz de olumsuz etkilerden üzerimize düşeni almak zorunda kalacağız. Ancak Türkiye orta ve uzun dönemde bu global ekonomi krizini kendi lehine çevirebilir fırsat yaratabilir diye de düşünüyorum."
Kredi çağırmayın sözünün içini doldurmak lazım
MALİYE Bakanı Kemal Unakıtan’ın ’Bankalara kredileri geri çağırmayın" uyarısını da değerlendiren Bülend Özaydınlı, "Bunu demesi çok önemli, ama içini doldurmak lazım. Bankalarda likidite sıkıntısı olmasa da, ortaya kaynak koyup, ’gerektiğinde kullanabilirsiniz’ mesajı vermek lazım" dedi.
Karamsar tablo çizmeyelim
ÜRETİMİ ve işsizliği direkt etkileyen söylemlerden ve karamsar tablolar çizmekten vazgeçilmesi gerektiğini belirten Bülend Özaydınlı, şunları söyledi: "Böyle dönemlerde yatırımlarını kısmak yerine hızlandıranlar, tüketici güveni oluşturulmasında yarar sağlarken, kendileri de orta ve uzun vadede kazançlı çıkacaklardır. Geçmişte tüketici güveninin canlı tutulabildiği, yatırımların hızlandırıldığı dönemlerde yukarıya doğru uzun vadeli iddialı hedeflere varılabildiğini hep birlikte izledik. Olumsuz ekonomik verilere toplu savaş açalım."
Krizi hep birlikte dehşetle izliyoruz
OLAYLARA kısa vadeli bakmak yerine her zaman orta ve uzun vadeli bakmak gerektiğini vurgulayan Bülend Özaydınlı, şunları söyledi: "1994 ve benzer ekonomik krizlerde Migros canlılığını ve hareketliliğini hep arttırmıştır. Her ekonomik krizin sonrası mutlaka düzeltmeler olmaktadır.Serbest piyasa ekonomisinde eğer ekonomideki oyuncuların finans kurumları dahil bildiklerince kontrolsüz ve yönlendirmesiz bir ortamda özgür bırakılmaları durumunda olabilecekleri hep birlikte dehşet ile izliyoruz."
Devlet, özel sektöre yol gösterici olmalı
1970’li yıllarda ülkemizin yeni sanayileşmeye başladığı dönemde devlette ciddi bir planlama anlayışının olduğunu hatırlatan Bülend Özaydınlı, günümüzde de devletin planlama anlayışını geliştirerek özel sektör için yol gösterici görevi yeniden üstlenmesinin doğru olacağına inandığını söyledi. Özaydınlı, "Bu sözlerim Devletin serbest piyasa ekonomisine müdahalesi şeklinde algılanmamalı. Devletin, teşvikler ile Türkiye’nin rekabet avantajı sağlayacağı sektörleri desteklemesi yol gösterici olması gerekir" dedi.
Halka açıldığında 15 milyon dolardı, 3 milyar dolara aldık
MİGROS Türk ortaklık kompozisyonu değişiminin, Türkiye’nin potansiyeline olan inancın bir göstergesi olduğunu söyleyen Bülend Özaydınlı, şöyle devam etti: "Türkiye’ye inançla yapılan bu yatırımın başarısı, diğer potansiyel yatırımlara da iyi bir referans olacaktır. 1991’de Migros halka açıldığında, şirket toplam değeri 15 milyon dolar idi. Haziran 2008’de gerçekleşen Migros Türk ortaklık kompozisyon değişiminde, şirketin toplam değeri 3 milyar doların üzerinde oldu."
2012’de 10 milyar YTL’likler ligine girmeyi hedefliyor
MİGROS Türk’ün yeni Genel Müdürü Özgür Tort, 2007 sonunda toplam 4.7 milyar YTL ciro gerçekleştiren 2008’de 5.3 milyar YTL ciro bekleyen Migros’un, bu büyüklükle Planet Retail’in araştırmasında Türkiye’yi ilk 28 ülke içine soktuğunu söyledi. Özgür Tort, Migros’un Deloitte 2001-2006 perakende büyüme sıralamasında, dünyada en hızlı büyüyen ikinci gıda perakendecisi olduğunu belirtti. Yıllık en az yüzde 20 büyüme öngördüklerini söyleyen Tort, "Her yıl bu hızda ilerlersek, 2012’de 10 milyar kulübüne ulaşmak işten bile değil" dedi.
Müşteri sayımız arttı
2008 yılının ilk 9 ayında müşteri sayısını yüzde 11 arttırdıklerini belirten Özgür Tort, şöyle konuştu: "Kazakistan, Kırgızistan, Azerbaycan ve Makedonya’daki Ramstore’larımız, uç beyi olarak mevcut ülkelerinde yaygınlaşmayı, yeni ülkelere ufuk açmayı hedefliyor. Türkiye’nin ciro olarak Telekom ve enerji gibi yüksek hacimli sektörler dahil 13’üncü en büyük şirketi olan Migros, umarım kısa sürede finans sektörü hariç Türkiye’nin en büyük ilk 5 şirketi içinde olabilecek."
Sepet büyüklüğü
Migros’taki sepet büyüklüğünün ortalama 20 YTL olduğunu söyleyen Tort, "Kriz nedeniyle henüz sepette bir küçülme yok. Ancak müşterilerin toplu alım yerine daha sık ama ihtiyacı kadar alışveriş yapmaya yöneldiğini gözlüyoruz. Sepet büyüklüğü bu yüzden etkilenebilir. Alışverişte şu anda sadece kozmetikte bir yavaşlama görülüyor" dedi.
Fırsat oldukça yeni satın alma gündeme gelebilir
MİGROS’un geçmişte organik büyümesinin yanında satın almalar da gerçekleştirdiğini söyleyen Özgür Tort, "Bundan sonraki büyümemizde de ayın çizgi izlenecek. Fırsatlar oldukça değerlendirilecektir" dedi.