Güncelleme Tarihi:
SON 2 haftadır tüm dünya Silikon Vadisi’nin çılgın mucidi Elon Musk’ı konuşuyor. Modern çağda elektrikli otomobillerin babası olarak da adlandırılan Musk, geliştirdiği ve 2017 yılı sonunda piyasaya sunmayı vaat ettiği yeni nesil elektrikli otomobili ‘Model 3’ ile bugüne kadar 400 bine yakın sipariş aldı. Araç ilk tanıtıldığında birçok insan aynı Apple mağazalarının önünde görmeye alışık olduğumuz gibi Tesla bayilerinin önünde araca sipariş vermek için kuyruklar oluşturdu, geceden sıraya girdi. Henüz hiç bir detayını görmedikleri elektrikli bir otomobile 1000 dolar depozito ödeyen 400 bine yakın kişi tüm otomotiv sektörünün de merceğine girdi. 400 kilometre menzile sahip aracın 35 bin dolarlık ABD fiyatı bu ilginin en önemli sebebi oldu
KÂRLI OLABİLECEK Mİ?
Ama peki bu araç nasıl üretilecek ve dağıtımı nasıl yapılacak? İşte herkesin kafasında da bu sorular da var. Bu araçla ilgili yeni bir soruya da Fiat-Chrysler Automobiles’in (FCA) CEO’su Sergio Marchionne gündeme getirdi. FCA’nın geçtiğimiz hafta Hollanda’nın Amsterdam şehrinde düzenlenen yıllık genel kurul toplantısında konuşan Marchionne, “Şu ana kadar Tesla’nın ‘Model 3’ konsepti için verilen 400 bine yakın siparişe şaşırmadım. Ama bu kadar siparişten sonra Tesla bu araçları üretip, dağıtıp aynı zamanda kârlı olabilecek mi?” sorusunu sordu.
GÜÇ OLMASIN
35 bin dolara satılacak ‘Model 3’ün kârlı olabileceğine ilişkin bir yol göremediğini ifade eden Marchionne, “Eğer Tesla’nın CEO’su Elon Musk bana bu aracın bu fiyatla kârlı olabileceğini ispatlar ve gösterirse, hemen formülünü kopyalayıp üzerine İtalya’nın tasarım yeteneğini ekleyerek 12 ayda pazara sunarım” açıklamasını yaptı. Sergio Marchionne, FCA Grubu’nun elektrikli araçlar konusunda geç kalıp kalmadığı yönündeki sorulara ise, “Geç olsun ama güç olmasın. Geç olması özür dilemekten daha iyidir” cevabını verdi. Fiat Chrysler Grubu, geçtiğimiz yıl sadece Amerika’da küçük modeli Fiat 500’ün elektrikli versiyonunu piyasa sundu. Ne kadar sattığı tam bilinmese de toplam bir kaç bin adedi geçmediği söyleniyor. Fiat 500e ne Avrupa’da da ne başka pazarlarda satışa sunulmadı.
SİPARİŞ BEDELİ YETECEK Mİ?
Tesla’nın Model S’in ardından pazara sürdüğü lüks SUV Model X ile Model 3 üretimi için ihtiyaç duyacağı nakit ihtiyacı katlanarak arttı. Toplanan 400 milyon dolara yakın ön rezervasyon bedelleri gelen sermaye gereksinimine cevap verebilecek mi, bilinmiyor. Şu an Tesla modellerinin üretiminin yapıldığı Kaliforniya Freemont fabrikasının yıllık üretim hedefi 500 bin adet. Dolasıyla yeni yatırımlar gerekecek.
EVLİLİK ŞART
Sergio Marchionne, General Motors’un şiddetle reddetmesinin ardından Fiat-Chrysler Grubu’nun evlilik yapacağı yegane markaların Toyota, Ford ve Volkswagen olduğunu belirtti. Görev süresinin dolacağı 2018 sonuna kadar bu evliliği yapmak istediğini kaydeden Marchionne, “Güney Koreli otomotiv üreticileri de büyük oyuncular. Ama onlar asla evlenmezler” dedi.