Güncelleme Tarihi:
Büyükşehir Belediyesi Cumhuriyet'in 100. yılında tamamlanacak olan İstanbul Raylı Sistem Projesi'ni açıkladı. Kısa, orta ve uzun vadeli olarak üçe bölünen planlarla İstanbul, önümüzdeki 22 yıl içinde baştan başa demir ağlarla örülecek.
BÜYÜKŞEHİR Belediyesi, önümüzdeki 22 yılın raylı sistem yatırım programını oluşturduğunu açıkladı. Halen inşaatı süren üç ayrı projeye ek olarak önümüzdeki altı ayda altı yeni projeye daha kazma vurulacak. Bitim tarihi 2023'e denk gelen programa ‘‘Cumhuriyet'in 100'üncü Yılı Projeleri’’ adı veriliyor. Hedef başta iki havaalanı olmak üzere İstanbul'un bütün önemli noktalarını deniz ulaşımı da entegre edilerek raylı sistemle birbirine bağlamak.
Belediye programı üç ayrı etapta gerçekleştirmeyi planlıyor.
1. Etap 4-6 yıllık kısa dönem. Bu dönemde projesi bitmiş ve Harem-Kartal gibi sadece onay bekleyen projeler elden çıkarılacak. Bunlar aynı zamanda bu bölgelerde kilitlenmeye giden trafik yükünü rahatlatacak acil projeler.
2. ve 3. Etaplar'da orta ve uzun vadeli projeler hayata geçirilecek. Orta vadeli projeler 10 yıl, uzun vadeli projeler 23 yıllık olarak tasarlandı. Bütün sistemin zamanla birbirine entegre olması planlanlanıyor. Yolcular deniz otobüsü beklemeden karşıya geçecek, yine saatleri ona göre ayarlanmış bir raylı taşıta binebilecek. Zaman entegrasyonunun yanısıra bir de bilet entegrasyonu planlanıyor: Akbil'in yeni kuşak yeğeni olacak Smart Card. Kredi kartı gibi tasarlanıyor; hem dolmuşta, hem otobüste, hem metroda, hem de deniz ulaşımında geçecek.
Tünel'e kardeş geliyor
Dev projeler arasında minik bir çalışma da hemen göze çarpıyor: Taksim-Kabataş arasına kurulacak feniküler. Feniküler, kendi motoro olmayan, tünel içinde kordonlarla çekilen vagonlara deniyor. Taksim-Levent Metrosu'nu Kabataş'ta deniz otobüslerine bağlamayı hedefleyen 600 metrelik proje ‘‘Tünel'in modern kardeşi’’ olarak anılıyor. Bölgenin SİT alanı olması dolayısıyla kurul izni bekleyen proje için 25 milyon dolar harcanacak.
Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Rafet Bozdoğan
Kaybedecek tek dakikamız yok
İstanbul'da yıllardır raylı sistemin büyük eksikliği duyuluyordu. Şimdi ne oldu da birdenbire bu kadar çok projeye start veriliyor?
- Ulaşım Daire Başkanı olarak şunu telafuz etmeliyim ki İstanbul'da artık bıçak kemiğe dayanmıştır. Kaybedecek tek bir dakikamız bile yok. Kaynakları hazır, bir an önce biten projelere hayat vermek gerekiyor.
Kaynakları hazır dediniz. Projelerin finansmanlarını nasıl sağlayacaksınız?
- Kısa vadeli program olarak adlandırdığımız bölüm inşaatı sürenlerle birlikte toplam üç milyar dolara malolacak bir mesele. Bunun bir kısmı rutin olarak zaten sürüyor. Geriye kalan 1,5 milyar dolarlık kısım için her gün bir başka yabancı yatırım heyeti ziyaretime geliyor. İstanbul'da ulaşım yatırımı yapmak risksiz ve yüksek kazançlı.
HAVARAY PROJELERİ
Haliç'in etrafını dolaşan Haliç Havarayı
İstinye - Seyrantepe
Etiler - Hisarüstü - Levent
Şişhane - Okmeydanı - Şişli
Beşiktaş - 1. Levent
Bakırköy - İncirli arasında İncirli Caddesi
Anadolu Kavağı - Çubuklu
MEVCUT HATLAR
Taksim-Levent Ağır Metrosu
Aksaray-Otogar-Yenibosna Hafif Metrosu
Eminönü-Aksaray-Zeytinburnu Cadde Tramvayı
Nostaljik Tünel Feniküleri
İstiklal Caddesi Nostaljiak Tramvayı
İNŞAATI DEVAM EDENLER
Taksim-Yenikapı Ağır Metrosu: Dört yılda bitecek, 450 milyon dolarlık bir proje.
Aksaray-Yenikapı Hafif Metrosu: İki yıl daha çalışılacak ve 50 milyon dolar harcanacak.
Yenibosna-Havaalanı Hafif Metrosu: Bir yıllık işi kaldı. Toplam maliyeti 30 milyon dolar.
ORTA ve UZUN VADELİ PROJELER (6-22 yıl)
Mahmutbey-Olimpiyat Köyü-Başakşehir Hafif Metrosu
Ümraniye-Kozyatağı
Dudullu-Bostancı (Bu ikisi birbirine alternatif olarak düşünülüyor.)
Kadıköy-Bostancı-Maltepe Cadde Tramvayı
Otogar-Şişli Ağır Metrosu
Yenikapı-Bağcılar Ağır Metrosu
Kartal-Pendik-Tuzla-Kurtköy-Sultanbeyli-Dudullu Hafif Metrosu