Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Mart 26, 2009 00:00
Alman perakende devi Metro Group, 2008 yılında 1.3 milyar Euro’luk ciroya ulaştıkları Türkiye’de yatırımlarını artırma kararı aldı. Metro Group CEO’su Eckhard Cordes, "Türkiye’ye geçen yıl 100 milyon Euro yatırım yaptık. Rakam bu yıl yükselecek" dedi. Metro Group, dünya genelinde yatırımlarını ise 2.5 milyar Euro’dan 1.7 milyar Euro’ya çekecek.
ALMAN perakende devi Metro Group, 2008 yılında yüzde 5.8’lik artışla 68 milyar
Euro’luk büyüklüğe ulaşırken, Türkiye cirosu ise bir önceki yıla göre yüzde 16.6 artarak 1.3 milyar Euro’ya çıktı. Bünyesinde Metro Cash & Carry, Real, Media Markt/Saturn ve Galeria Kaufhof mağazalar zincirleri bulunan Metro Group, zorlu geçmesini beklediği 2009 yılında yatırım bütçesini 2.5 milyar Euro’dan 1.7 milyar Euro’ya çekerken, Türkiye’deki yatırım hedefini büyüttü. Metro CEO’su Dr. Eckhard Cordes, çok önemli bir pazar olarak gördükleri Türkiye’de geçen yıl 100 milyon Euro’luk yatırım yaptıklarını belirterek, 2009’da ise bu rakamın üzerine çıkacaklarını söyledi.
Metro tarihinde ilk
Cordes, grubun 2008 yılı sonuçlarını açıkladığı toplantıda, Türkiye’nin Metro Group için önemini şöyle anlattı: "İki yılda bir, faaliyet gösterdiğimiz 32 ülkedeki 700 yöneticiyi Almanya’da toplayarak stratejik hedeflerimizi belirleriz. Bu yıl ise Metro Group tarihinde bir ilki gerçekleştirdik. İlk defa Almanya dışında bir ülkede, Türkiye’nin Antalya şehrinde bu toplantıyı yaptık. 2 Mart’ta düzenlenen bu toplantıya konuk olarak Avrupa Birliği’nden sorumlu Devlet Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış’ı davet ettik."
Davos’ta Şimşek ile görüştüm
Metro Group olarak Türkiye’de hükümet ve yetkililerle ilişkilerinin çok iyi olduğunu söyleyen Cordes, "Geçen yıl nisan ayında Türkiye’ye gelerek, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile biraraya gelmiştim. Bu yıl ise ocak ayında gerçekleştirilen Davos Zirvesi’nde ekonomiden sorumlu Devlet Bakanı Mehmet Şimşek ile görüştüm. Bize Türkiye’deki yatırımlarımız konusunda destek verdi" diye konuştu.
Bu yıl 11 mağaza ve 1 AVM
Cordes, "Türkiye’nin 70 milyonluk çok büyük ve dinamik bir nüfusu var. Satın alma gücü de gün geçtikçe artıyor. Dolayısıyla Türkiye bizim için çok önemli" dedi. Cordes, 2008 yılı için Türkiye’de planladıkları 100 milyon Euro’luk yatırım hedefine ulaştıklarını vurgulayarak, şunları söyledi: "Geçen yıl 5 Media Markt ve 2 Metro Cash & Carry mağazası olmak üzere 7 yeni mağaza açtık. 2009 yılında ise 3 Real, 8 Media Markt ve İstanbul Merter’de bir alışveriş merkezi açarağız."
Türk bayrağı ve imzası varDüsseldorf yakınlarındaki Real mağazasında geleceğin perakende teknolojilerini kullanıldığını söyleyen Real Hipermarketleri Türkiye Genel Müdürü Kubilay Özerkan ise, "Geleceğin mağazasındaki yeniliklerde Türklerin de imzası var. Şarap test etme ve tadım cihazı fikri Romanya’da görev yaptığım sırada benim tarafımdan geliştirilerek uygulandı"dedi.
Türkiye’ye Anadolu’dan açılarak yanlış yaptık
REAL CEO’su Joel Sveuse, 10 yıl önce Türkiye’ye geldiklerini hatırlatarak, "Ancak Türkiye’deki ilk yatırımlarımızdan memnun olmadık. Biz Anadolu’dan Türkiye’ye yayılmak gibi yanlış bir politika izledik. İstanbul’dan Anadolu’ya yayılmamız gerekirdi" diye konuştu. Saveuse, artık Türkiye’deki müşterilerin ihtiyaçlarını daha iyi analiz ettiklerini ve agresif bir fiyat politikası izlemeye başladıklarını belirterek, "Artık daha hızlı da hizmet veriyoruz. Böylelikle müşteriler, bu yılın başından itibaren geri gelmeye başladı ve yeni müşteriler de kazandık" dedi.
2008 yılı Türkiye performansı
Metro Group Türkiye, 2008 cirosunu yüzde 16.6 artırarak 1 milyar 307 milyon Euro’ya yükseltti.
Metro Cash & Carry Türkiye’nin cirosu yüzde 6.5 artışla 896 milyon Euro’ya çıktı.
Real Hipermarketleri cirosunu aynı dönemde 11.6 artırarak 288 milyon Euro’ya yükseltti.
Media Markt Türkiye’nin cirosu da yaklaşık 6 katına çıkarak 123 milyon Euro oldu.
Panik yapmayın tüketim sürecek
METRO Group için 2009’un kolay bir yıl olmayacağına işaret eden Eckhard Cordes, şunları söyledi: "Tüm şirketler gibi biz de küresel krizin etkilerini hissedeceğiz. Ama panik yapmaya gerek yok. Ekonomik kriz daha da derinleşecek ama 2009 bir felaket olmayacak. Tüketici talebi sağlam ve zinde kalmaya devam edecek. Bunun birçok nedeni var. Birincisi ham petrol fiyatları, 150 dolardan 45
dolar seviyesine düştü. İkincisi ise hükümetler tarafından devreye sokulan ekonomiyi canlandırma paketlerinin olumlu etki yaratacak. Ayrıca birçok ülkede uygulanan vergi indirimlerinin tüketici talebine katkısı olacak."
Kasiyere gerek yok rehberiniz bir robot
ALMANYA’nın Tönisvorst kentindeki Real mağazasında geleceğin perakende teknolojileri pilot olarak kullanılıyor. Yeni teknolojiler arasında ’Mobil Alışveriş Yardımcısı’ olarak adlandırılan ve cep telefonuna yüklenen bir yazılım sayesinde alışverişi kolaylaştırma, ses, ışık ve kokuya hitap ederek tüketicinin bilinçaltına hitap eden koridorlar, satın almak istediğiniz müzik albümünü dinlerken ses yağmuru sayesinde kimseyi rahatsız etmemek, sanal makyaj ürünleri testi, akıllı robotlar ve kasiyersiz ödeme sistemleri gibi birçok yenilik bulunuyor. ’Roger’ ve ’Ally’ adlı iki robot müşterilere ürünler ve mağazadaki reyonlar hakkında bilgi veriyor.