Metal bitti yaşasın karbon fiber

Güncelleme Tarihi:

Metal bitti yaşasın karbon fiber
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2023 07:00

Depremde binalardaki güçlendirme performansıyla dikkat çeken karbon fiber teknolojisi havacılıktan otomotive kadar birçok alanda kullanılıyor. Kordsa CEO’su İbrahim Özgür Yıldırım, “Otomotivde karbon fiber kullanımının artması beni heyecanlandırıyor, metal bitiyor, karbon fiber öne çıkıyor” dedi. Yıldırım, ABD ve Avrupa’da kompozit kullanımının yoğun olduğunu ifade etti.

Haberin Devamı

PARİS, geçtiğimiz günlerde Kompozit Teknolojileri Fuarı JEC World 2023’e ev sahipliği yaptı. Sabancı Holding’in temellerini 70’li yıllarda attığı Kordsa da fuarda yer alan şirketlerden biriydi. Otomotiv ve havacılık sanayisinden uzay teknolojilerine kadar pek çok alanda faaliyetlerini sürdüren ve bugün birçok ülkede üretime devam eden Kordsa’nın CEO’su İbrahim Özgür Yıldırım’ın gündeminde ise karbon fiber vardı. “Otomotivde karbon fiberin kullanımının artması beni heyecanlandırıyor, metal bitiyor” diyen Yıldırım, karbon fiberin gittikçe yükseldiğini belirtti.

Kordsa’nın Sabancı’nın büyüme platformu olduğuna dikkat çeken Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: “Dünyada liderlik istiyoruz. Türkiye’de kompozit çok kullanılmıyor, öne çıkan pazarlar ABD ve Avrupa. Elektrikli araçlar, sürdürülebilirlik hedefleriyle birlikte malzemeler de değişiyor. Artık malzemeler daha kuvvetli olmak zorunda. 2008’de Ar-Ge merkezimizi kurduk. Pazardaki en iyi ürünleri üretiyoruz. Sektörümüzde bizim gibi başka bir şirket yok. Yeni teknoloji konuşuluyorsa herkes önce Kordsa’ya geliyor. Altı ülkede 13 tesisimiz ve iki Ar-Ge merkezimiz var. Kordsa’nın hikâyesi büyümek üzerine, pazarda küçük oyuncu olmayı sevmiyoruz. Kompozitte dünya lideri olmak için çok yolumuz var.”

ASYA VE AVRUPA’YA TEKNİK MERKEZ

Yıldırım’ın verdiği bilgiye göre Kordsa, pandemi döneminde azalan uçuşların etkisini gördü. Havacılık sektöründeki yüzde 50’lik küçülmenin etkisini lastik satışlarıyla telafi ettiklerini anlatan Yıldırım, “Tedarik zincirinin lokalleşmesi işimize yaradı. 2021-22 lastiğin çok kârlı olduğu zamandı. Şimdi normalleşiyor. Havacılık ve otomotiv dengeleniyor. 2022 ve 2023 yılları arasındaki en büyük fark Çin’in açılması oldu. Bu, fiyatları dengeledi. Lokal ihtiyacı görüp yatırım yapıyoruz. Teknik ihtiyaçlara göre bölgede kısa vadeli sorunları çözmek adına teknik merkezler açıyoruz. Asya’ya lastik ve kompozit, Münih’e inşaatla ilgili teknik merkez açıyoruz. Mısır’dan jeopolitik riskler nedeniyle çıktık. Çin’de fabrika şehre çok yakındı, gösterilen yeri beğenmedik, Endonezya’ya gittik. Arjantin’den de ekonomik süreç nedeniyle ayrıldık ve Brezilya’ya geçtik” diye konuştu.

Haberin Devamı

KÂRLI PROJE Mİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Mİ?

- Çok kârlı projeleri sürdürülebilirlik şartlarına uymadığı için reddettiğimiz oluyor.

- 2015’ten bu yana güçlendirme için üretim yapıyoruz. Daha çok sanayi ve fabrika güçlendirmede tercih ediliyordu, depremin ardından belediyelerle ve TOKİ ile görüşüyoruz.

- Normalde metrekare başına güçlendirmenin maliyeti 4 bin lira. Sıfırdan bir bina söz konusu olduğunda ise maliyet metrekare başına 16 bin liraya çıkıyor.

Haberin Devamı

Metal bitti yaşasın karbon fiber

‘TOGG’LA DA BLUE ORIGIN’LE DE GÖRÜŞÜYORUZ’

- Togg’da zaman ve maliyet baskısı var, bu yüzden karbon fiber yok. Tesla’ya karbon fiber veriyoruz.

- Togg tedarikçileriyle de görüşüyoruz.

- Türkiye bizim hızımıza yetişemiyor, en çok ABD’de bu malzemeler yaygınlaşıyor.

- ABD ve Türkiye’de savunma sanayisinde varız. NASA’da Orion’un ve Elon Musk’ın SpaceX’inin tedarikçisiyiz. Hatta Jeff Bezos’un şirketi Blue Origin de bu yıl listeye katılan şirketlerden biri oldu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!