OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 13, 2005 00:00
Özelleştirme İdaresi’nin 36 yıllık işletme hakkını satışa çıkardığı 6 limandan ilki olan Mersin Limanı, 755 milyon dolarla Singapurlu ortağı PSA ile Akfen Grubu’nun oldu. Böylece Akfen Grubu’nun bu yıl değişik konsorsiyumlarla aldığı özelleştirme ihalelerinin tutarı 4.3 milyar doları aştı.MÜLKİYETİ TCDD’ye ait 6 limandan ilk ihalesi yapılan Mersin Limanı’nın yeni işletmecisi PSA (Port Singapore Authority)-Akfen Ortak Girişim Grubu (OGG) oldu. Global-Hutchison OGG ve Dubai Port Authority’in de teklif verdiği ihaleyi 755 milyon dolara PSA-Akfen ortaklığı kazandı. Bu liman ile birlikte Akfen Grubu’nun içinde olduğu konsorsiyumların Özelleştirme İderesi (ÖİB) Başkanlığı’ndan kazandığı ihalelerin tutarı 4 milyar 318 milyon
dolar oldu.DEVLER YARIŞTI: Mersin Limanı’nın 36 yıllığına işletme hakkının devrine ilişkin ihaleye sektörün uluslararası ilk üç firması katıldı. Sektörde, Hong-Kong’lu uluslararası bir şirket olan Hutchison Port birinci, Singapur’lu PSA ikinci ve Dubai merkezli Dubai Port Authority ise üçüncü olarak biliniyor. ÖİB Başkan Yardımcısı Hasan Köktaş’ın komisyon başkanlığında yapılan ihalenin dünkü nihai pazarlık görüşmesine bu üç firmadan ikisi Türk ortaklarıyla katılırken, Dubaili şirket teklifini tek başına sundu. İhalede elemesiz bir tur kapalı teklif alınmasının ardından, elemeli tur yapılmaksızın açık artırmaya geçildi.19 TURLUK ÇEKİŞME: Açık artırma başlangıç fiyatı 510 milyon dolar, artırma aralığı da 5 milyon dolar olarak belirlendi. Açık artırmanın dördüncü turunda Global-Hutchison çekildi. İhale PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu ve Dubai Port arasında devam ederek 20’inci tura ulaştı. PSA-Akfen Grubu’nun 755 milyon dolarlık teklifinin ardından Dubai Port da ihaleden çekildi. Böylece Mersin Limanı’nın 36 yıllığına işletme hakkına ilişkin ihale 755 milyon dolara PSA-Akfen Grubu’nda kaldı.BU YIL 3. İHALE: Mersin Limanı ile birlikte içinde Akfen Grubu’nun bulunduğu konsorsiyumun kazandığı özelleştirme ihalesi sayısı 3 olurken, bu ihalelerin toplam bedeli de 4 milyar 318 milyon doları buldu. Akfen Grubu, haziran ayında
Atatürk Havalimanı’nın 15.5 yıl süreli iÅŸletmesini Tepe Grubu ile ortaklığı olan TAV ile en yakın rakibinden 1.2 milyar dolar yüksek teklif vererek 2 milyar 950 milyon dolara almıştı. Ayrıca araç muayene istasyonları hizmetlerinin iÅŸletilmesi hakkı da birinci ve ikinci bölgede, haziran ayından itibaren 20 yıl süreyle, toplam 613.5 milyon dolar bedelle Akfen-DoÄŸuÅŸ-TüvSüd Ortak GiriÅŸimi’ne devredilmiÅŸti. Akın: 755 milyon dolar peÅŸin ödenecekMERSÄ°N Limanı’nın iÅŸletme hakkını kazandıkları ihalenin ardından deÄŸerlendirme yapan Akfen Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, ödemeye iliÅŸkin ‘ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi’nin tespit etmiÅŸ olduÄŸu faizler bizim bulabileceÄŸimiz faizlerin biraz daha üzerinde, sanıyorum peÅŸin öderiz’ dedi. Akın, 755 milyon dolarlık teklifleri için de, ‘Çok makul bir fiyatla alındı. Hiç astronomik deÄŸildi. daha da çıkabilirdik’ deÄŸerlendirmesi yaptı. Singapurlu ortaklarının dünyanın en büyük konteyner iÅŸletmecisi olduÄŸunu belirten Akın, ‘Mersin Limanı bundan sonra dünyanın en iyi iÅŸletmecileri tarafından iÅŸletilecek. Akdeniz’in en önemli limanlarından biri olacak’ dedi. Ä°zmir’e giremeyecek Ä°skenderun’a talip MERSÄ°N gibi Ä°zmir Limanı’nın da konteyner limanı olması, bu ihaleyi alan firmanın Ä°zmir’e talip olmasını engellerken, PSA-Akfen ortaklığı diÄŸer limanlarla da ilgilenecek. Åžartname gereÄŸi Ä°zmir Limanı’nın ihalesine katılamayacaklarını hatırlatan Hamdi Akın, Ä°skenderun Limanı ile de ilgineceklerini açıkladı. Garanti Yatırım Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Metin Ar da, Mersin Limanı için oluÅŸturulan ortaklığın özelleÅŸtirme kapsamındaki TCDD’ye ait Bandırma, Samsun, Derince ve Ä°skenderun limanlarında da birlikte hareket edeceÄŸini belirtti.Yatırım yapılacak kárlılık artacakDEVÄ°R için kurulacak Special Purpose Company adlı ÅŸirkette Akfen’in yüzde 60, PSA’nın yüzde 40 pay sahibi olacağını ifade eden Akfen Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, ilk beÅŸ yılda Mersin Limanı’na 70 ila 100 milyon dolar arası yatırım yapmayı tasarladıklarını bildirdi. Ä°hale bedeli için finansmanı uluslararası bankalardan saÄŸlayacaklarını kaydeden Akın, tüm bankalarda finansman olanağı bulunduÄŸunu ifade etti. Akın, yıllık 50 milyon dolar kár eden limanın kárlılığını daha da artıracaklarını söyledi.Ar: Ä°hale bitti, bize finansman teklifi yaÄŸdıPSA-Akfen Grubu’nun danışmanlığını yürüten Garanti Yatırım’ın Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Metin Ar, peÅŸin ödeme konusunda herhangi bir sorun olmadığını açıkladı. Ä°halenin sona ermesinden itibaren finansman desteÄŸi vermek isteyen bankalardan çok sayıda telefon aldıklarını söyleyen Ar, şöyle konuÅŸtu: ‘Elbette iki yılda vadeli ödeme seçeneÄŸi de var, buradaki faiz oranı makul olmasına karşın, PSA-Akfen’in uluslararası piyasalardan çok daha uygun koÅŸullarda borçlanma imkanı var. O nedenle bir konsorsiyum oluÅŸturarak, peÅŸin ödeme üzerinde duruyoruz. Ne yazık ki bu konuda teklif veren pekçok bankayı geri çevirmek zorunda kalacağız.’DAHA Ä°YÄ° KOÅžULLAR: Ä°halede oluÅŸan fiyat için de ‘DeÄŸerini buldu’ diyen Ar, PSA’nın dünya ikincisi olması kadar, Akfen’in de bu ihaleyi almaktaki kararlılığına dikkat çekti. Akfen’in 1997 yılından bu yana liman özelleÅŸtirmelerine yönelik projeleri bulunduÄŸunu belirten Ar, iÅŸletmenin özelleÅŸtirilmesinin çalışanlar, çevre ve ihracatçı-ithalatçılar için de daha iyi koÅŸullar saÄŸlayacağını kaydetti.Åžirket kurulacak personel çaÄŸrılacakMERSÄ°N Limanı çalışanlarının TCDD kadrosunda bulunduÄŸunu belirten Garanti Yatırım Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Metin Ar, ancak gerekli çalışmalar yapıldıktan sonra, personele kurulacak yeni ÅŸirkette çalışmalarının önerileceÄŸini kaydetti.4 bin 692 gemiye hizmet veriyorHÄ°ZMETE 27 Nisan 1960 tarihinde açılan Mersin Limanı, 4 bin 605 metre rıhtım uzunluÄŸuna sahip. Liman yılda 4 bin 692 gemi kabul etme kapasitesine sahip bulunuyor.Ä°ÅŸ dünyası memnun çalışanlar tepkiliMERSÄ°N Limanı’nın iÅŸletme hakkının devrine sendikalardan tepki gelirken, iÅŸ çevreleri olumlu karşıladı. Ä°halenin sonuçlanmasını deÄŸerlendiren Liman- Ä°ÅŸ Sendikası Mersin Åžube BaÅŸkanı Recep Özmen, özelleÅŸtirilme yapılmasına raÄŸmen 993 işçi tarafından bir aydır sürdürülen iÅŸyerini terk etmeme ve 1 günlük iÅŸ bırakma eyleminin pasif bir direniÅŸ olarak deÄŸerlendirilmemesi gerektiÄŸini söyledi. Mersin Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanı Kadri Åžaman ise ‘Ciddi bir ekonomik girdisi olan limanın kısa sürede özelleÅŸtirilmesi son derece iyi oldu’ dedi. Â
button