‘Mersin ana konteyner limanını bekliyor’

Güncelleme Tarihi:

‘Mersin ana konteyner limanını bekliyor’
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 27, 2022 07:00

Hürriyet’in Mersin’de düzenlediği ‘Deniz Taşımacılığı Zirvesi’nde konuşan Akdeniz Belediye Başkanı M. Mustafa Gültak, “Mersin, hâlâ dünyanın en büyük yük gemilerinin yanaşabileceği, hiçbir resif veya bariyerin olmadığı, ayrıca hem Asya, hem Ortadoğu hem de Avrupa’nın ortasında bir liman şehri. Ana aktarma konteyner limanı da geldiğinde Mersin, tüm dünyanın en önemli liman şehirlerinden biri olmaya taliptir” dedi.

Haberin Devamı

Günümüzde dünya ticaret hacminin yüzde 90’ının denizler aracılığıyla gerçekleştiğini ifade eden Akdeniz Belediye Başkanı M. Mustafa Gültak, deniz ticaretinin havayollarına göre 22, karayollarına göre 7, demiryollarına göre 3 buçuk kat ekonomik olduğunu vurguladı. Denizcilikte rekabet edebilmek ve ürünleri daha ucuza taşımak için, deniz ticaretinin çok önemsenmesini gerektiğini ifade eden Gültak, “Üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’nin, deniz ticareti konusunda çok daha iyi yerlere gelebilmesi için hızla ilerlemeliyiz. Eğer biz, dünyanın ilk 10 ekonomisi içine girmek istiyorsak bu çok önemli. Deniz ticareti ile hedeflediğimiz rakamları yakalamalıyız. Nitekim son dönemlerde yapılan yatırımlarla, Türkiye’yi dünyanın yeni lojistik gücü yapmak için dev projeleri hayata geçiren hükümetinizin bu alandaki kararlı girişimleri, yatırımları ve sağladığı kaynaklar sayesinde, ülkemizin dış ticareti içindeki deniz yolu payı; 57 milyar dolardan 220 milyar dolara yaklaşmıştır. Bu rakamlar da hükümetimizin sektöre büyük önem verdiğini göstermektedir” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘Mersin ana konteyner limanını bekliyor’

Mustafa Gültak

‘TESADÜF DEĞİL’

Avrupa’nın ikinci büyük gökdeleninin 1989 yılında Mersin’e yapıldığını dile getiren Başkan Gültak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Aslında bizim bahsettiğimiz ve hedeflediğimiz rakamları ta 89’da birileri görmüş ve yatırım yapmış. Mersin’in Türkiye ve dünyada ne kadar önemli olduğunu, lojistik olarak deniz ticaretinde birçok konuda önemli bir yer olduğunu görmüşler ki 1989 yılında Avrupa’nın ikinci büyük binasını Mersin’e yapmışlar. Bu tesadüf değil. Çünkü denizyolları, karayolları ve İpekyolu ile Mersin’in önemini çok öne çıkarmıştır. Mersin, hâlâ dünyanın en büyük yük gemilerinin yanaşabileceği, hiçbir resif veya bariyerin olmadığı, ayrıca hem Asya, hem Ortadoğu hem de Avrupa’nın ortasında bir liman şehri” ifadelerini kullandı.

‘BAŞKA YERE KAYDIRILMADI’

Haberin Devamı

TCDD ve MIP’in Mersin Limanı’nı büyütme projesine de değinen Mustafa Gültak, Akdeniz Belediyesi olarak bu projenin yanında olduklarını vurguladı. Gültak, “Çünkü kapasiteyi büyütmeden hedeflediğiniz rakamları yakalayamazsınız. Temel atma törenine Ulaştırma Bakanımız geldiğinde, ana aktarma konteyner limanının da halen Mersin’e yapılacağını da bizzat kendisi ifade etmiştir. Ana aktarma limanının başka yere kaydırıldığı doğru değildir. Yeni yatırımlarla 3 milyon TEU, ana aktarma konteyner limanı da geldiğinde yaklaşık 12 milyon TEU’luk bir kapasiteden bahsettiğinizde, Mersin, bir anda sadece Türkiye’nin değil, tüm dünyanın en önemli liman şehirlerinden biri olmaya taliptir. Bu bir hayal değil, rahatlıkla gerçekleşecek bir olaydır” dedi.

Haberin Devamı

İMAR VE KENTSEL DÖNÜŞÜM

“Hem mevcut limana hem de ana aktarma konteyner limanının tahminen yapılacağı yere bakıldığında, bu limanları besleyecek hinterlant var mı Mersin’de? Var” diyen Başkan Mustafa Gültak, şunları söyledi: “Peki, üzerinde ne var? Birçok kaçak yapı stoku var. Adeta limanlarımızın büyümemesi, verimli ve etkin kullanılamaması için kaçak yapı stokları oluşturulmuş. Biz göreve gelince ne yaptık? Kentsel dönüşümü başlattık. Orada yaşayan insanların da haklarını savunarak, gönlünü alarak dönüşümü başlattık. Çay Mahallesi’nde konutlarımız bitti, yakında teslim edeceğiz. Bu şehrin kaderini değiştirecek en büyük 2 projeden biri, imar; diğeri kentsel dönüşüm sorunu idi. Hep söylediğim üzere, Akdeniz’in sorunlarını çözmeden, Mersin’in sorunlarını da çözemezsiniz. Akdeniz, adeta otel gibi kullanılıyor. Ticaret ve para Akdeniz’de dönüyor. Dolayısıyla kentsel dönüşüm ile birlikte Akdeniz, her iki limanın da ihtiyaçlarını giderecek binlerce dönüm araziyi bulunduran bir ilçedir. Bütün bunları 2050 yılına kadar planlamalıyız ve en az 15-20 yıl içerisinde bu şehri değiştirmek zorundayız ki hedeflediğimiz rakamları elde edelim.”

Haberin Devamı

‘AĞIRLIK VERMELİYİZ’

Kentsel dönüşümün önemine vurgu yapan Gültak, “Kentsel dönüşüm, oralarda yaşayan insanlarımız için de çok önemli. Hayat standartları yükselecek, iş sahibi olacaklar, yaşam tarzları değişecek. Kentsel dönüşümün sadece maddiyat değil, sosyal ve manevi bir boyutu da var. Çevreci bir boyutu da var. Doğalgaz gelecek, kömür ve odun yakılmayacak. Bir yandan Türkiye, bir yandan orada yaşayan insanlar, öte yandan Mersin kazanacak. Ama biz Mersin’i hazırlamaz isek bütün bunları ıskalarız. O yüzden kentsel dönüşümü önemsiyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımıza, Lütfi Elvan Bakanımıza, Çevre Şehircilik ve Tarım Bakanlarımıza çok teşekkür ediyorum. Mersin’e, 20 yıldır gelmeyen tarım görüşlerini getirdik. Şu an binlerce hektar arazi, artık tarım halinden çıkmış, lojistik alan haline gelmiştir. Şu an Büyükşehir Belediyesi 5 binlik planları yapıyor, biz de binlik planları yapacağız. Yani hazırlanıyoruz çünkü siz lojistik alanları hazırlamadığınızda limanlar çalışmaz. Kimse de gelip buraya yatırım yapmaz. Akdeniz Belediyesi olarak işin bu tarafındayız, bir yandan kentsel dönüşüm ile yeni alanlar açmaya çalışıyoruz, diğer yandan imar konularını hızlandırıp buraları; şehrimiz, ülkemiz, dezavantajlı insanlarımız ve limanımız için yeniden dizayn ediyoruz. Mersin’deki tüm yerel yöneticilerin, bir an önce imar sorununu çözüp, kentsel dönüşüme ağırlık vermezi lazım” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘İŞLENMEMİŞ BİR ELMAS GİBİYİZ’

Mersin’i bir elmasa benzeten Gültak, “Farkında mıyız bilmiyorum ama bir elmasın üzerinde oturuyoruz. Mersin’in yöneticileri, Mersinli iş insanları ve bu kentin yaşayanları bunun farkında olmalıdır. Afrika’nın herhangi bir ülkesinde yerin kilometre-lerce altından çıkarılan elmas, sadece bir taş ama bu taşı işlediğinizde milyonlarca dolar ediyor. Şu an biz de o durumdayız. Adeta işlenmemiş bir elmas gibiyiz, işlenmemiz gerekiyor. Aksi halde hedefledi-ğimiz rakamlara ulaşamayız.”

DEMİRYOLU VE HAVALİMANI PROJELERİ TAMAMLANIYOR

Mersin-Adana Hızlı Tren Projesinin hızla ilerlediğini dile getiren Başkan Mustafa Gültak, “Karaman-Mersin Hızlı Tren Projesi gündemde ve hızla projelendiriliyor. Gaziantep-Şanlıurfa-Adana-Mersin’de, kaliteli ray sistemi ile yük taşımacılığında kullanılacak demir taşımacılığı da hızla projelendiriliyor. Önümüzdeki yıllarda bu projelerin hepsi bitecek. Ayrıca Türkiye’nin en önemli bölgesel ve lojistik havalimanı olan Çukurova Bölgesel Havalimanı’na, inşallah 29 Ekim’de ilk uçak inecek. Bir tarafta deniz, bir tarafta Türkiye’nin en önemli lojistik merkezlerinden biri olan havalimanı, bir taraftan da Avrupa’ya, Doğu’ya ve Ortadoğu’ya açılan otoban ve duble yol kalitesindeki yollar ve tren yolları. Bunların hepsini üst üste koyduğunuzda bir elmasın üzerinde olduğumuz bir kez daha anlaşılacaktır.
Mersin, Kilikya Dönemi’nde dahi bir liman şehriydi. Mersin’in, 180 yıl önce küçük bir liman kasabası olduğu bilgisi bence eksiktir. Çünkü Mersin, milattan önce bile bir liman şehridir” ifadelerini kullandı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!