Güncelleme Tarihi:
HÜKÜMET, tüm dünyada dizel motorların geleceğinin tartışıldığı ve sonunun yakın olduğunun söylendiği bir dönemde Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanunu’nda yaptığı değişikle birlikte hibrit (melez) yani hem elektrikli hem benzinli motor bulunan araçlara özel vergi indirimi yaptı. 2011 yılında elektrikli araçlara yönelik yaptığı destekten sonra hibrit araçlara yapılan bu indirim hem çevreci araçlar için hem de Türkiye’de üretilmeye başlanan ilk hibrit araç olan Toyota C-HR için büyük destek anlamını taşıyor. Böylece 6 yıldır elektrikliler gibi çevreci hibrit araçlara da ÖTV indirimi yapılması için Maliye Bakanlığı’yla görüşen Toyota’nın baskıları yerli üretiminde etkisiyle sonuç vermiş oldu.
BAKANLAR KURULU KARARI
Konuya ilişkin Bakanlar Kurulu kararı dün Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre, elektrik motoru da olan ve elektrik motoru 50 KW’yı geçip motor silindir hacmi 1.800 cm3’ü geçmeyen binek otomobiller için yüzde 90 olan ÖTV oranı yüzde 45’e, elektrikli motor gücü 100 KW’yı geçip motor silindir hacmi 2.500 cm3’ü geçmeyen binek otomobiller için yüzde 145 olan ÖTV oranı da yüzde 90’a düşürüldü. Böylece 1.6 litre motor hacmine sahip otomobillerle, çevre dostu hibritlerin vergisi eşitlenmiş oldu. Bu karar Japon Toyota’nın Adapazarı’nda üretmeye başladığı ilk kompakt SUV modeli C-HR için büyük avantaj yaratırken, sektörde ‘Toyota’ya özel vergi indirimi’ olarak da değerlendirildi. Çünkü şu anda Türkiye’de Toyota ve bünyesindeki Lexus dışında bu indirime giren hibrit otomobile sahip başka marka bulunmuyor.
AYNI FİYATA GELECEK
Toyota’nın 350 milyon Euro yatırımla Adapazarı fabrikasında üretip Kasım ortasından itibaren satışa sunacağı ilk kompakt SUV modeli olan C-HR, Türkiye’de üretilen ilk SUV ve ilk hibrit araç özelliğini de taşıyor. Türkiye’de C-HR 3 farklı motor ile üretiliyor.
Bunlardan ikisi benzinli. Biri 1.2 litrelik turbo beslemeli 114 beygir ve 185 Nm tork üreten benzinli motor. 6 ileri manuel ya da CVT otomatik şanzıman ile kombine edilebilen bu motor seçeneğinde ilk etapta önden çekiş sistemi, daha sonra dört tekerlekten çekiş sistemi sunulması bekleniyor. 1.2 lt’lik motorun ortalama yakıt tüketimi 100 km’de 5.7 litre olarak açıklanıyor. Diğer 2 litre benzinli motor.
Üçünçü seçenek ise daha önce Toyota’nın Prius modelinde de kullanılan hibrit motor. 1.8 litrelik benzinli motor ile birlikte çalışan elektrikli motor 120 beygir güç üretirken, 100 kilometrede 3.7 litrelik ortalama yakıt tüketimine imza atıyor. Hibrit araçlara uygulanan ÖTV indirimiyle daha önce yüzde 90’lik vergi diliminde yer alan 1.8 litrelik hibrit motor Türkiye’de artık yüzde 45’lik en düşük vergi diliminde satılacak. Bu aracın fiyatının 1.2 litre benzinli motorla hemen hemen aynı sevide olmasını sağlayacak. Hem de 1.2 litreden bile daha az yakıt tüketip, daha çevreci olmasına rağmen.
130 BİN ADET ÜRETİM
Toyota’nın C-HR yatırımı son dönemde Türk otomotiv sektörüne yapılan en büyük yatırımlardan biri olarak dikkat çekiyor. Yeni yatırımla fabrikanın yıllık üretim kapasitesi 150 bin adetten 280 bin adede çıktı. Toyota, Adapazarı’nda istihdamı ikiye katlayıp çalışan sayısını da 5 bin kişiye yükseltti. Toyota Otomotiv Sanayi ve Türkiye, crossover’dan yılda 130 bin adetten fazla üretmeyi planlarken, yüzde 90’ını 60’tan fazla ülkeye gönderecek. Araç, Toyota’nın Avrupa’da hızla büyüyen crossover segmentinde en önemli silahı olacak.
C-HR SATIŞININ YÜZDE 70'İ HİBRİT OLUR
TOYOTA Pazarlama ve Satış A.Ş CEO’su Ali Haydar Bozkurt, hibrit araçlara yönelik ÖTV indiriminin çok önemli bir teşvik olduğunu belirterek, “Özellikle Toyota’nın Türkiye’deki hibrit üretimini desteklenmesi bakımından bu çok önemli bir adım. Bu karar yeni yatırımların da yolunu açacaktır. Biz 6 yıldır hibrit araçların önemini her ortamda anlattık. Hem düşük yakıt tüketimini hem de düşük emisyon oranlarıyla ne kadar çevreci olduğunu sürekli dile getirdik. Uzun vadede önce dizelin sonra benzinli motorların yerini alması beklenen hibrit araçların Türk hükümeti tarafından desteklenmesi çok önemli bir karar. Avrupa’da dizelin sonuna gelinen bir dönemde bu destek çok kritik ve anlamlı” diye konuştu. Toyota’nın öncüsü olduğu hibrit teknolojisine sahip otomobil satışlarında 8 milyon adedi geçtiğini kaydeden Bozkurt, ÖTV indiriminden başta C-HR olmak üzere Auris ve Prius modellerinin de olumlu etkileneceğini söyledi. Yeni C-HR’ın 14 Kasım’da dünyada ilk Türkiye’de satışa çıkacağını ifaden eden Bozkurt, şöyle devam etti: “Biz bu karardan önce ağırlıklı 1.2 litre motorlu CH-R satmayı planlıyorduk. Ancak şimdi planlar değişecek. 2017’de hemen hibridin etkilerimi görmeyiz ama yavaş yavaş popülaritesi artacaktır. Hibrit C-HR satışları birkaç yıla yayılır. Avrupa’da da hibrit satışları bir anda patlamadı. İlk yıl 1.000, 2018’de 3 bin hibrit satarız. 2020’ye doğru C-HR satışlarının yüzde 70’i hibrit olur diye düşünüyorum. Ancak C-HR’a Avrupa’dan büyük ilgi var. Fabrikadan istediğimiz kadar araç alamıyoruz. 15 bin adet istiyorduk, 2017’de 8-10 bin bandında C-HR alabileceğiz.” Vergi indirimin 1.8 litre motorlu Auris ve Prius satışlarına çok fazla etkisinin olmayacağını söyleyen Bozkurt, “2020’de Auris’te de dizel yerine yüzde 80 ağırlıklı olarak hibrit görebiliriz. Avrupa’da dizel modası geçiyor. 5-10 yıl içinde dizellerin payı iyice azalacak. Ülkemizde de dizel yerine hibrit moda olabilir” dedi.
HER MODELİN HİBRİTİ OLACAK
Ali Haydar Bozkurt, hibrit araçların artık daha erişilebilir fiyat seviyesinde satışa sunulacağını belirterek, “Türkiye’de üretimi olan hibrit araçlar daha da rekabetçi olacaktır. Bu düzenleme ile, geleceğin teknolojisi olarak kabul edilen hibrit araçların trafikte sayılarının artacağını ümit etmekteyiz. Toyota, 2020 yılında her modelinin birer hibrit versiyonunun olması hedefini de taşıyor” dedi.
TÜRKİYE'DE ÜRETEN DESTEĞİ ALIYOR
TOYOTA’nın Türkiye’de hibrit üretimine destek niteliğindeki bu yeni ÖTV indirimi, daha önce de Oyak Renault için sağlanmıştı. Oyak Renault, Türkiye’de ilk elektrikli otomobil olan Fluence’yi üretmeye başladığında, hükümet ÖTV oranlarında büyük destek sağlamıştı. Şubat 2011’de Bakanlar Kurulu elektrikli araçlarda ÖTV’yi yüzde 3, 7 ve 15 olarak üç kategoride belirlemişti. Karara göre, motor gücü 85 kilowattı geçmeyen binek arabalara ÖTV yüzde 3; 85-120 kilowatt arasındakilerde ÖTV yüzde 7 ve motor gücü 120 kilowattı aşanlara ÖTV yüzde 15 olarak uygulanmaya başlamıştı. Bu kararla elektrikli Renault Fluence’nin ÖTV oranı yüzde 3’e indirilmiş ancak, buna rağmen Türkiye’de üretim ömrü pek uzun olamamıştı. Bunda da kuşkusuz o dönem yüksek pil maliyetleri etkili olmuştu. Yani ÖTV indirimine rağmen aracın fiyatı dizel versiyonuna göre pek ucuzlamamıştı. Bir de büyük bataryalar sebebiyle düşük bagaj kapasitesi satışlarda etkili olmuştu.