Güncelleme Tarihi:
ABD’de sayıları 258 bin adete ulaşan melek yatırımcıların yatırım tutarı 23 milyar doları buldu. Avrupa’da ise 70 bin melek 5 milyar dolarlık yatırıma imza attı. Türkiye’de ise melek yatırımcı sayısı çok az. Buna rağmen Türkler Avrupa Melek Yatırımcılar Birliği’nde en üst seviyede temsil ediliyor. Herdem Avukatlık Bürosu Kurucu Ortağı Şafak Herdem, Avrupa Melek Yatırımcılar Birliği (EBAN) hukuk Komitesi Başkanı. Şafak Herdem, geçen ay Moskova’da düzenlenen 12. EBAN Konferansı’nda Türkiye’deki melek yatırımcılık hakkında açıklamalarda bulundu.
Konferansta Türkiye’nin bu tür yatırımcı bazında dünyanın çok gerisinde kaldığını belirten Herdem, “Türkiye’de 150, bilemediniz 200 melek yatırımcı mevcut. Bu sayı Türkiye’nin kapasitesine göre çok az. Bu alandaki girişimlerin hızlandığı son iki yıllık süreçte 10 milyon dolarlık hacim oluştu. Melek yatırımların ekonomi sisteminin vazgeçilmez parçası haline gelmesi gerekmektedir” dedi.
Herdem, “Avrupa’da 2012 yılında melek yatırımlarda yüzde 19’luk bir artış gözlemlendi. Ayrıca bu yatırım hacmi yaklaşık 18 bin kişiye istihdam fırsatı sağladı. Genel çerçevede bakıldığında Avrupa’nın daha 70 bin gibi bir sayıdan daha fazla potansiyele sahip olduğu düşünülebilir fakat yatırım hacmindeki büyüme oldukça dikkat çekici ve memnuniyet verici olarak görülüyor” diye konuştu.
GİRİŞİM BİLİNÇLİ DEĞİL
Türkiye’de melek yatırımcılık girişimlerinin bilinçli şekilde yapılmadığına dikkat çeken Herdem bu konuda şunları söyledi:
“Bu model Türkiye’de zenginlerin tekelinde ilerliyor. Adeta milyonerlerin oyuncağı haline gelmiş durumunda. Bu da aslında girişimlerin sağlam temeller üzerinde gelişmesini engelliyor. Söz konusu isimler bu işe bir hobi gibi bakıyor. İş planları ve kurumsal proje yönetim tarafları eksik kalıyor. Bunu bir yatırım aracı olarak görmüyorlar. Kendi ilgi alanları ve zevkleri doğrultusunda yatırım yapıyorlar. Melek yatırım kavramının Türkiye’de yarattığı algı şu an hedef odaklı değil. Özellikle iç piyasa incelendiğinde melek yatırımların belli bir kesim tarafından proje odaklı fayda ve getiri sağlamaktan çok bilinirlik ve itibar sağlamak adına kullanılan bir strateji haline geldi. Melek yatırımların parası olanların tekelindeki yatırım projeleri olmaktan çıkıp getiri odaklı ve gelecekte potansiyeli olan girişimlere sağlanan fonlama olarak kabul görmesi gerekiyor.”
Herdem, girişimcilerin proje ortaya koyarken daha geniş perspektiften bakıp rekabet unsurlarını, potansiyel riskleri ve de müşteri bazlı beklentileri göz önüne alarak yatırımcıya kapsamlı bir rapor sunmasının hacmi oldukça arttıracağını da söyledi.