Meksika kapısını Linea’yla açtı, PSA’yı 40 milyon Euro cezadan iç pazarla kurtardı

Güncelleme Tarihi:

Meksika kapısını Linea’yla açtı, PSA’yı 40 milyon Euro cezadan iç pazarla kurtardı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 30, 2010 00:00

Tofaş, yönünü Meksika ve Rusya’ya da çevirdi. Rusya’ya SKD (montaja hazır parça) olarak Doblo, Albea ve Linea ihracatına başlayan Tofaş, eylülden itibaren de Meksika’ya Linea satmaya hazırlanıyor. Tofaş CEO’su Ali Pandır, Türkiye’de Fiorino talebinin 10 binden 30 bine çıkmasıyla PSA Grubu’nun 40 milyon Euro’luk cezadan kurtulduğunu da söyledi.

Haberin Devamı

2010 yılının ilk 6 ayında 3.1 milyar TL’lık ciroya ulaşıp, net kârını yüzde 90’lık artışla 192 milyon TL’ye çıkaran Tofaş, şimdi de yönünü Meksika ve Rusya’ya çevirdi. Eylül ayından itibaren Meksika’ya Linea ihraç etmeye hazırlanan Tofaş, aynı modeli temmuz ayından itibaren de Rusya’ya göndermeye başladı. Linea’nın sonradan parlayan yıldızları olduğunu belirten Tofaş CEO’su Ali Pandır, “Reşat altını gibi bir model olan Linea’yı Amerikanın arka bahçesi olan Meksiya’ya ihraç edeceğiz. Bu yıl Doblo ve Albea’dan sonra Rusya’ya da bu modeli SKD (montaja hazır parça) olarak ihraç ediyoruz” dedi. Pandır, Tofaş’ın çok iyi bir hamuru olduğunu ve istenen şekli verebildiklerini belirtti.
Güllük gülistanlık değil
Bu yılın ilk 6 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 29 artışla 160 bin araç ürettiklerini söyleyen Pandır, ihracatlarının ise yüzde 27’lik büyümeyle 108 bin adede yükseldiğini belirtti. Pandır, şöyle konuştu: “İlk 6 ayda, 2008’e dönemedik ama geçen yıla oranla iyi sonuç elde ettik. 2008’de ilk 6 ayda kapasite kullanımımız yüzde 90’ken bu yıl yüzde 75 civarındayız. Büyük krizden sonra herşeyin bir anda güllük gülistanlık olmasını beklememeliyiz. Tofaş, 6 ayda toplam otomotiv üretimi ve ihracatının 3’te birini gerçekleştirdi. İçerde sattığımız araçların yüzde 87’si Bursa’da üretilenlerden oluştu.”
300 milyon Euro
Ali Pandır, özellikle Rusya’ya geçen yıl tamamen duran SKD ihracatının bu yıl yerli araçlara verilen teşviklerle yeniden başlamasının çok önemli olduğunu vurguladı. Pandır, şunları dile getirdi: “3 aydır Tataristan’daki Fiat fabrikasına demonte olarak Doblo ve Albea ihraç ediyoruz. Bu yıl iki modelden Rusya’ya 10 bin adet ihraç edeceğiz. Bu iki modelin dışında temmuz ayından itibaren Rusya’ya aynı şekilde Linea ihracatına da başladık. Yıl sonuna kadar 2 bin 500 adet Linea ihraç etmeyi planlıyoruz. 2011’de ise Rusya’da teşvikler devam ederse 20 bin Doblo ve Albea, 10 bin de Linea ihraç edebiliriz. Bu yıl 125 milyon Euro’luk ihracat yapacağız. 2011’de 300 milyon Euro’yu bulabilir.”

Arka bahçe

Haberin Devamı

Pandır, Linea’nın Amerika kıtasına da gideceğini belirterek, “Eylülde Meksika’ya ihracata başlıyoruz. İlk etapta deneme amaçlı 250 adet Linea Meksika’ya gidecek. Bizim aklımızdan Meksika’da Linea satmak geçmiyordu. Ama kriz sonrasında kafa yorunca ortaya çıktı. Fiat’ın uluslararası operasyonlarında çalışan iki Türk sayesinde Meksika pazarını keşfettik. Amerika’nın arka bahçesine araç göndereceğiz” diye konuştu.
PSA’nın ödediği ceza
2007’de başlayan Minicargo üretiminde Fiat ve PSA (Peugeot-Citroen) Grubu’yla ‘al veya öde’ anlaşmasıyla üretimi garanti altına aldıklarını hatırlatan Ali Pandır, “Karşı taraflar araç almasa da araç başına 2 bin Euro ödemek durumunda. Yılda 165 bin adet Minicargo üretiminin 100 binini Peugeot-Citroen, 55 binini Fiat, 10 binini de Tofaş alıyor. 2009’da krize bağlı olarak PSA Grubu’nun alımı 20 bin adet eksik kaldı. Buna karşın Türkiye’de iç pazardaki artışa bağlı olarak 10 bin adetlik satışımızı 30 bine çıkardık. Böyle olunca, PSA Grubu almasa da araç başına ödeyeceği 2 bin Euro ceza ortadan kalktı. Onların satamadığını biz satınca üretimde kayıp yaşamadık” dedi. Tofaş, iç pazarda 30 bin adet Fiorino satınca, PSA Grubu 40 milyon Euro’luk cezadan kurtuldu. 2008 yılında PSA Grubu, Tofaş’a alamadığı araçlar için 34 milyon Euro ödemişti.

Haberin Devamı

7 bin çalışan 200 bin tasarruf önerisi yaptı

TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, krizle birlikte önemli tasarruf tedbirlerini devreye soktuklarını ve üretim maliyetlerini düşürdüklerini belirtti. Pandır, “Son 3 yıldır Fiat’ın dünyadaki en kaliteli üretim yapan tesisi olduk. Bu unvanı elde etmek için bir çok iyileştirmeye gittik. Bu da bizim yılda 10, 3 yılda 30 milyon Euro tasarruf elde etmemizi sağladı” dedi. Son dönemde 7 bin çalışandan tasarruf için 200 binin üzerinde öneri aldıklarını hatırlatan Pandır, her bir çalışanlarının ortalama 30 tasarruf önlemiyle karşılarına çıktığını vurguladı. Pandır, “30 yılda dünyanın 8 ülkesinde, 3 kıtasında çalıştım, hiç bir yerde Tofaş çalışanı kadar şirketine bağlı kişiler görmedim. Mavi yakalılar adeta mucitlik yapıp tasarruf konusunda bir çok patent bile aldı. Yapılan tasarruflar sonucunda bu öneriyi getirenlere, puan veriliyor. Bu ödül puanları çeşitli alanlarda kullana-biliyorlar”
dedi.

Haberin Devamı

Tofaş fabrikada ‘Rap Grubu’ kurdu

ALİ Pandır, Bursa’daki fabrikalarında, şairlerin, şarkıcıların hatta Rap Grubu’nun bile olduğunu belirterek, “Rap Grubumuz, banttan inen 3 milyonuncu araç ve yeni Doblo için bile beste yaptı. Çok yetenekli ve başarılı çalışanlarımız var”
diye konuştu.

2011’de pazar 700 bini aşar

FIAT Marka Direktörü Okan Baş, Rusya’ya gönderilen, Meksika’ya da ihraç edilmeye hazırlanan Linea’nın Türkiye’de de yoğun talep gördüğünü belirterek, “Geçtiğimiz yılın toplamında sattığımız Linea’yı bu yıl 15 Ağustos’a kadar sattık. Şu ana kadar 10 binin üzerinde Linea sattık. Bizim gerçekten parlayan yıldızımız oldu. Kriz sonrası senaryolarına çok uydu” dedi. Baş, otomotiv pazarında aynı temponun
devam etmesi halinde pazarın 2011’de bu yıl beklenen 700 bini bile aşabileceğini söyledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!