Meğer bütün sıkıntı 145 milyon dolarmış

Güncelleme Tarihi:

Meğer bütün sıkıntı 145 milyon dolarmış
Oluşturulma Tarihi: Haziran 14, 2002 02:00

Bankacılık sektörünün 4-5 milyar dolar olarak tahmin edilen sermaye ihtiyacı, sadece 145 milyon dolar çıktı.

BDDK, 26 özel bankanın 2001 sonu itibarıyla 1.3 katrilyon lira olarak hesaplanan sermaye ihtiyacının, 1.1 katrilyon lirasının bankalarca karşılandığını ve bugün itibarıyla sermaye ihtiyacının 224 trilyon lira (145 milyon dolar) olduğunu açıkladı.


BANKACILIK Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK), bankaların mali tablolarına ilişkin değerlendirmelerin tamamlandığını açıkladı. BBDK'dan yapılan açıklamada, 2001 yıl sonu itibarı ile bankalarda toplam 1 katrilyon 326 trilyon lira sermaye ihtiyacı tespit edildiği, bunun 1 katrilyon 102 trilyon lirasının bankalar tarafından karşılandığını açıkladı. BDDK'nın açıklamasında, bugün itibarıyla bankacılık sektöründeki sermaye ihtiyacının 224 trilyon lira olduğu bildirildi.

Banka sermayelerininin güçlendirilmesi için devlet desteği sağlanmasına yönelik düzenlemelerin yapıldığı günlerde, BDDK Başkanı Engin Akçakoca ve Devlet Bakanı Kemal Derviş, devletin sermaye olarak sektöre aktaracağı kaynağın 4-5 milyar dolar düzeylerinde olacağı tahmininde bulunmuştu. Ancak, dün BDDK'nın yaptığı açıklama sektörün bugün itibarıyla sermaye ihtiyacının 224 trilyon lira, yani 145 milyon dolar olduğunu ortaya koydu.

BDDK açıklamasında sektördeki sermaye açığının ‘koşullardaki iyileşme’ ve ‘enflasyon muhasebesiyle ortaya çıkan gizli rezervler’ sonucunda gerilediği belirtildi.

26 BANKA İNCELENDİ

BDDK'dan yapılan açıklamada, özel sermayeli 26 bankanın, ‘2001 yıl sonu mali tabloları’ üzerinde yapılan değerlendirmelerin tamamlandığı açıklandı.

Açıklamada, ‘Bankacılık Sektörü Yeniden Yapılandırma Programı’ kapsamında özel sermayeli 26 banka, toplam üç aşamalı inceleme ve denetimden geçirildi. Bu üç aşamalı inceleme ve denetimin ilk iki aşamasını ‘bağımsız özel denetim kuruluşları’ yürüttü. Program dahilindeki 26 banka, ayrıca BDDK'nın uzmanlarınca inceleme ve denetime tabi tutuldu.

İnceleme ve denetimler sonucunda, 26 bankanın şu andaki sermaye ihtiyacı 224 trilyon lira olarak tespit edildi. 2001 yıl sonu verilerine göre yapılan inceleme ve denetimlerdeyse, programa dahil olan 26 bankanın toplam sermaye ihtiyacı 1 katrilyon 326 trilyon lira olarak belirlenmişti. 2001 yıl sonundaki incelemeler göre, 2002 yıl başında yapılan tahminler bankacılık kesiminde yaklaşık ‘4 milyar dolar’ düzeyinde sermaye ihtiyacı olacağını gösteriyordu.

FON'UN ETKİSİ

BDDK'nın açıklamasında şöyle denildi:

‘‘Bu yılın ilk yarısında ekonomideki olumlu gelişmeler, enflasyon muhasebesi ile ortaya çıkan gizli rezervler, yılbaşında yaklaşık 4 milyar dolar düzeyinde olacağı tahmin edilen program kapsamındaki bankaların sermaye açığının azalmasına neden oldu. Yapılan genel değerlendirmede, program kapsamındaki bankaların sermaye yeterliliğinin, BDDK'ca belirlenen uluslararsı standartlara uygun oranlarda olduğu tespit edildi.

15 Mayıs 2001'de uygulamaya konulan ‘Bankacılık Sektörü Yeniden Yapılandırma Programı' çerçevesinde, piyasada önemli bir baskı unsuru olan kamu bankaları ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'na (TMSF) devredilen bankaların sorunlarının çözülmesi sonucu, nispi bir iyileşme ve istikrar sürecine girildi. Bu sayede bankalar, yeniden kár üretme kabiliyetine kavuştu ve kriz dönemindeki kayıpların bir kısmı giderilebildi. Program çerçevesinde 31 Aralık 2001 itibariyle özel bankaların 1.8 katrilyon lira tutarında sermaye artışı gerçekleştirmeleri ve Hazine'nin iç borç takas ihalesi, bu olumlu gelişimi destekleyen önemli faktörler oldu’’

GÖRÜŞMELER SÜRÜYOR

BDDK açıklamasında, 2001 yıl sonu itibariyle, program kapsamındaki bankalarda toplam 1 katrilyon 326 trilyon lira olarak tespit edilen sermaye ihtiyacının, 1 katrilyon 102 trilyon liralık kısmının bankalarca karşılandığı, kalan 224 trilyon lira tutarındaki sermaye açığının giderilmesi yönünde, ilgili bankaların sahipleri ile görüşmelerin sürdüğü kaydedildi. Ayrıca bu açığın ya banka ortakları tarafından ya da ihtiyaç olması halinde TMSF tarafından karşılanması konusunda, bir sorun yaşanmayacağının düşünüldüğü belirtildi.


Şekerbank sermayesini 30 trilyon artıracak

BDDK Başkanı Engin Akçakoca, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda (İMKB) işlem gören 11 bankadan, sadece Şekerbank'ın 28 trilyon 897 milyar lira ek sermayeye ihtiyacı olduğunun tespit edildiğini ve sermayenin artırılması için girişimde bulunduklarını açıkladı. Bu açıklamadan kısa süre sonra Şekerbank bir açıklama yaparak, BDDK'nın sermaye ihityacı ile ilgili yazısının 12 Haziran 2002, saat 18.00'de ellerine geçtikleri ve bu konuyla ilgili yapılacak genel kurul toplantısında banka sermayesinin 30 trilyon lira artırılıcağı ifade edildi.


Borcunun yüzde 6'sını ödeyene can simidi

FİNANSAL Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları'nın onaylanması, kabulü ve uygulanmasına ilişkin genel şartları içeren yönetmeliğin bir maddesinde değişiklik yapan BDDK, İstanbul Yaklaşımı çerçevesinde yeniden yapılandırılan kredi borçlarında yüzde 6, ek kredi alınarak yeniden yapılandırılan borçlarda ise alınan ek kredi miktarının yüzde 10'u kadar peşin ödeme şartı getirdi. BDDK'nın değişikliğe ilişkin yönetmeliği, dünkü Resmi Gazete'de yayınlandı.

BDDK'nın açıklamasına göre, bankalar ve özel finans kurumları tarafından ilgili yönetmelik çerçevesinde, yeniden yapılandırma tarihi itibarıyla donuk alacak haline gelen kredilerden, finansal yeniden yapılandırma kapsamına alınarak, borçlularıyla finansal yeniden yapılandırma sözleşmesi imzalananların, sınıflandırma esasları çerçevesinde nitelikleri yeniden değerlendirilmek sureti ile sınıflandırılması, yapılacak.

Sınıflandırmayla ilgili açıklama şöyle:

Sözleşmede faiz ödemelerine ilişkin ‘ödemesiz dönem öngörülmemiş olması’ şartı ile, yeni bir itfa planına bağlanan kredilerde, sözleşmeye konu toplam alacak tutarının yüzde 6'sının, ‘ilave kredi kullandırılmak suretiyle’ yeniden yapılandırılan kredilerde, ayrıca kullandırılan ilave kredi tutarının yüzde 10'una tekabül eden tutarın geri ödenmiş olması ve kredilerin izlendikleri grupta 6 ay süreyle takibine devam edilmesi veya,

Ödeme planında faiz ödemeleri eşit taksitler şeklinde düzenlenen kredilerde birbirini takip eden 3 dönem süresince faiz ödemelerinin yapılmış olması kaydıyla yapılacak.

Bankanın dahil olduğu risk grubuna kullandırılan kredilerde, ilk maddedeki yüzde 6'lık oran yüzde 12 olarak, 3 dönem ödeme yapılmış olması şartı da 6 dönem olarak uygulanacak. Bu durumdaki krediler yeniden yapılandırma sözleşmesine ilişkin detaylı bilgiler ile BDDK'ya bildirilecek.


Yapı Kredi ve Pamukbank'ta birleşme kararı bekleniyor

BDDK Başkanı Engin Akçakoca'nın dünkü açıklamasında, birleşme kararı alan Yapı Kredi Bankası ile Pamukbank'ın durumu ayrıca değerlendirildi. Akçakoca'nın ‘‘Halka açık bankalar arasında sadece Şekerbank'ın sermaye ihtiyacı’’ var açıklaması, hisse senetleri borsada işlem gören Yapı ve Kredi Bankası'nın, sermaye ihtiyacı olmadığını ortaya koydu. Ancak, Akçakoca açıklamasında, Pamukbank'ın, Yapı Kredi Bankası'na devri hakkında inceleme sürecinin devam etmesi nedeniyle, değerlendirmelere bu iki bankanın verilerinin dahil edilmediğini vurguladı. BDDK'nın Yapı Kredi Bankası ile Pamukbank arasındaki birleşme operasyonuna dönük kararı verdikten sonra ilgili açıklamasını yapacağı kaydedildi. Böylece bünyesine Pamukbank'ı kattıktan sonra Yapı ve Kredi Bankası'nın sermaye ihtiyacı olup olmadığı, BDDK'nın birleşme başvurusuna onaylaması sonrasında ortaya çıkacak.


İlave krediye karşılık yok

BDDK, ‘Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları’ ile ilgili yeni düzenlemesinde bankalar veirdikleri ‘ek krediler’de kolaylık sağlayarak, karşılık ayırma zorunluluğunu kaldırdı. Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren kararda, ‘‘İlave kredi olarak kullandırılan tutarlar, kredinin yeniden sınıflandırılması için izlendiği dönem süresince karşılık ayırma yükümlülüğüne tabi tutulamayacak’’ denildi.


Yeniden değerleme rahatlattı

BANKACILIK kesiminin en önemli sorunlarından olan ‘yeniden değerleme’ sorununun çözülmesi bankaların mali yapılarında rahatlamaya neden oldu. Bankalar, geçmiş yıllarda yaptıkları sabit yatırımların bir kısmını, bilançolarında çok düşük değerlerden gösteriyorlardı. Bu durum, banka bilançolarının gerçeği yansıtmamasının yanı sıra yanıltıcı sonuçlara da neden olabiliyordu. Bankacılık kesimi ile ilgili olarak yapılan yeni düzenlemelerde bonkaların 1970 yılı baz alınarak ellerindeki gayrimenkulleri gerçek değerleriyle bilançolarına yansıtma imkanını verdi. Böylece, daha önce bilançolarda 20-30 dolar gibi düşük değerlerden gösterilen bu yatırımlar, bugünkü değerlerine yükseldi ve bankaların bilançolarında yer yer yüz milyonlarca dolarlık değişimlere neden oldu. Yapılan düzenlemeyle yeniden değerlenen bu yatırımların yüksek bedelleri banka bilançolarında rahatlama sağladı.


Üst kurul üyeleri silahlanıyor

ARALARINDA RTÜK, BDDK, Rekabet Kurulu'nun da bulunduğu 8 kurulun başkan ve üyeleri de artık silah taşıyabilecek. ‘‘Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’’ ile silah taşıma izni verilen kamu görevlilerinin kapsamı genişletildi. Buna göre, Devlet Denetleme Kurulu (DDK), Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), Rekabet Kurulu, Türk Telekomünikasyon Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK), Kamu İhale Kurulu, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçecekler Piyasası Düzenleme Kurulu ile Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu‘nun başkan ve üyelerine de silah taşıma izni verildi. Değişiklikle, taksirle işlenen suçların yanı sıra basın yoluyla işlenen suçlar da silah ruhsatı verilmesini engelleyen haller dışına çıkarıldı. Her silah için satın alınabilecek yıllık mermi sayısı da 200’e yükseltildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!