Oluşturulma Tarihi: Mart 12, 2006 00:00
ABD’nin saygın ekonomi dergisi Forbes’in geleneksel "dünya dolar milyarderleri" listesi, dünyada medya sektörünün de yaşadığı bazı sıkıntılara karşın, iddialı olduğunu ortaya koydu. Forbes’in hazırladığı listenin ayrıntılarının yer aldığı bölümlerin biri, "Kağıdı paraya çevirenler" başlığıyla, dünya medya patronlarına ayrıldı.
Forbes Dergisi, "dünyanın en güçlü medya patronları" diye sıraladığı bu ligde 7 isme yer verdi. 8.5 milyar dolarlık servetiyle Fransız Dassault Group’un patronu Serge Dassault’un başını çektiği listede, Türkiye’den Doğan Yayın Holding’in patronu Aydın Doğan da 1.6 milyar dolarlık servetiyle yer aldı. Dergide Aydın Doğan’a da özel bir bölüm ayrıldı.
21.7 MİLYAR DOLAR: Forbes’in "en güçlü medya patronları" listesine 2.8 milyar dolarlık servetiyle İngiltere’den Telegraph Group’un patronları David ve Frederick Barclay, 2.7 milyar dolarlık servetiyle İspanya’dan El Pais’in patronu Jeus De Polanco, 2.4 milyar dolarlık servetiyle Hindistan’dan Times of India’nın patronu Indu Jain, 2.3 milyar dolarlık servetiyle Almanya’dan Axel Springer’in patronu Friede Springer ve 1.4 milyar dolarlık servetiyle de İrlanda’dan Independent News and Media’nın patronu Antony O’Reilly girdi. Listedeki 7 medya patronunun servetleri toplamı 21.7 milyar dolara ulaştı.
DASSAULT, HAVACILIKTAN KAZANIYOR: Listede bulunan Fransız Serge Dassault, 8.5 milyar dolarlık servetiyle genel klasmanda da en zengin 56’ıncı işadamı olarak dikkat çekiyor. Geçen yıl Forbes listesinde 79’uncu olan Dassault, Aydın Doğan ve Anthony O’Reilly ile birlikte zenginler liginde yükselişini sürdüren ve bu yıl özel "Medya 7" listesinde yer alan üç milyarderden biri. Ancak şirketi Dassault Group’u ailesiyle birlikte yöneten 80 yaşındaki Serge Dassault’nun asıl kazancı, havacılık ve özellikle savaş uçakları üretiminden geliyor.
ULUSLARARASI MEDYADA SPRINGER: Almanya’nın en büyük yayın grubu Springer kurucusu Axel Springer’in dul eşi Friede Springer, 27 ülkede 150 yayın kuruluşuna sahip. 2.3 milyar dolarlık servetiyle Forbes listesine göre dünyanın en zengin 335’inci ismi olan Bayan Springer, 63 yaşında.
İNGİLİZCE’DE LİDER JAIN: Hindistan gazetesi Times of India’nın sahibi Jain, İngilizce yayın yapan gazeteler arasında en yüksek yayın tirajına sahip. Bennett Coleman grubunun başkanlığını yürüten 69 yaşındaki Jain, 2.4 milyar dolarlık servetiyle dünyanın en zengin 317’inci insanı.
O’REILLY DE ÇIKIŞTA: Aydın Doğan ile birlikte, sadece medya sektörüne ayırdığı kaynaklar göz önüne alındığında yükseklişini sürdüren tek isim, Britanya’da 175 gazete ile 100 milyon insana ulaşan Independent News and Media’nın sahibi İrlandalı Anthony O’Reilly. 69 yaşındaki O’Reilly, 1.4 milyar dolarlık servetiyle genel klasmanda 562’inci.
POLANCO OKUYUCU KAYBEDİYOR: İspanyol gazetesi El Pais’in sahibi Jesus De Polanco, medya sektöründe değerlendirdiği 2.7 milyar ile dünyanın en zengin 258’inci insanı olsa da, geçen yıla göre servet kaybına uğradı. 76 yaşındaki Polanco’nun Grupo Prisa adlı şirketi, yine de İspanya’nın en büyük medya gücü.
BARCLAY’LER UMDUĞUNU BULAMADI: 2004 yılında Conrad Black’in Hollinger Group’undan Telegraph’ı alarak medya sektöründe yükselişe geçen İngiliz David ve Frederick Barclay kardeşler, perakende sektöründeki güçlü varlıklarına rağmen bu yıl düşüşte. 2.8 milyar dolarlık müthiş servetlerine rağmen milyarder kardeşler, medyada umduğunu bulamadı.
Doğan Yayın Holding’in hedefi 2.2 milyar YTLDOĞAN Yayın Holding’in patronu Aydın Doğan, Forbes’in medya sektörüne ayırdığı özel bölümde sadece sektördeki kaynaklarına bakarak servetini büyüten tek dolar milyarderi olarak dikkat çekti. Doğan Yayın Holding’in, Türkiye’deki gazetelerin toplam tirajından yüzde 40 pay aldığını vurgulayan Forbes, aralarında İngilizce yayın yapan Turkish Daily News’ün de bulunduğu sekiz gazeteye sahip grubun ülkede büyük etkiye sahip olduğunu yazdı. Doğan Yayın Holding’in bünyesindeki gazetelerin başında Hürriyet, Milliyet, Posta ve Radikal geliyor. Holding, Kanal D ve CNN Türk’ün yanına bir süre önce 306 milyon dolara satın aldığı Star TV’yi de katmış bulunuyor. Doğan Yayın Holding, 2006’da 2.2 milyar YTL’lik gelire ulaşmayı hedefliyor. DYH, 2005’te 2.1 milyar dolara ulaşan Türkiye reklam pastasında bu yıl payını yüzde 43-44’e çıkarmayı planlıyor.