Mazda’yı 3 ayda 90 kilo zayıflattı, geleceğin otolarında liderliği aldı

Güncelleme Tarihi:

Mazda’yı 3 ayda 90 kilo zayıflattı, geleceğin otolarında liderliği aldı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 30, 2009 00:00

Adını ilk nesil Mazda3’le duyuran Mazda’nın Avrupa tasarım şefi Hasip Girgin, 3 ay gibi rekor sürede tasarladığı ‘MX-5 Superlight’ adlı şov otomobiliyle Japon devin dikkatini çekti. Girgin, “3 ay otellerde sabahlayıp, aracın ayna ve vites kolunu otobanda tasarladım. 90 kilo hafiflettiğim bu aracın başarısı sayesinde Mazda, bir sonraki şov otomobilinin liderliğini yine bana verdi” dedi.

TÜRKİYE artık tüm dünyada sadece ürettiği kaliteli araçlar ve üretim üssü olmasıyla değil ünleri her geçen gün artan Türk tasarımcılarla da adından söz ettiriyor. Ford, Peugeot, Mercedes ve son olarak VW Grubu’nda önemli tasarımlara imza atan Murat Günak, son dönemde elektrikli otomobil projesiyle dikkatleri çekerken, Focus, S-Max ve Kuga gibi önemli modellere imza atan Murat Güler ise çok yakında önemli Ford modelleriyle sahne almaya hazırlanıyor. Japon Mazda’nın Avrupa Tasarım Şefi Hasip Girgin ise, 3 ay gibi kısıtlı zaman ve bütçeyle yaptığı, markanın geleceğini gözler önüne seren şov otomobiliyle Japon şirketteki etkisini tüm dünyaya göstermeye başladı.

Karar fuardan 3 ay önce

Eylül ayında Frankfurt’ta sergilenen ‘Mazda MX-5 Superlight’ isimli şov otomobilinin (konsept) mimarı olan Girgin, bu aracı test etmek için gittiğimiz Roma’da sorularımızı yanıtladı. Girgin, Mazda yönetiminin ani bir kararla Franfurt Fuarı’ndan 3 ay önce bir şov otomobili geliştirme kararını verdiğini belirterek, “Böylesine zor bir projeyi de benim liderliğimdeki bir ekibe verdiler” dedi.

Vites kolunu otobanda tasarladım

Sürenin proje için çok kısa olduğunu belirten Girgin, şöyle konuştu: “Üstelik ekip de küçüktü. Projenin tüm sorumluluğu bana aitti. Zaman az olduğu için projenin her aşamasında onay almam gerekmedi. Kararları ben verdim, bu da çok keyifliydi. Ayna, vites kolu gibi çoğu detayların fikirleri gece yarısı otelde ya da otobanda arabayla giderken ortaya çıktı. Bu 3 ay boyunca otellerde yaşayıp, bir çok gece uykusuz çalıştık.”
Hasip Girgin, bu projeyle birlikte çok daha fazla tecrübe edindiğini söylerken, ilginç kontaklar kurduğunu da ifade etti. Girgin, şöyle devam etti: “Bu projenin başarısı sayesinde Mazda’nın bir sonraki konsept modelinde yine proje lideri olacağım. Önümüzdeki yıl Paris’te düzenlenecek otomobil fuarına mutlaka uğramalısınız.”

Petrolde en gelişmiş düzeye gelinmedi elektrik için erken

HASİP Girgin, dünya otomotiv devlerinin elektrikli araçlar konusundaki arayışlarını şöyle değerlendirdi: “Mazda olarak elektrikli araç konusunda herhangi bir planımız yok. Bu konuya ağırlık vermiyoruz. Bizim ağırlığımız daha çok ekonomik motorlar ve tasarladığım Superlight konsepti gibi hafifleyen araçlar. Dünyada genel görüş, elektrikli araçların 2020 yılında yüzde 5’lik bir paya sahip olacağı yönünde. Benim şahsi fikrim ise otomotiv sektöründe petrol ya da dizel teknolojisi henüz en gelişmiş seviyeye ulaşmadı. Elektrikli araçların tükettiği enerjinin üretilmesi için kullanılan tekniklerin çok da çevre dostu olduğu söylenemez. Yani bir sorunu ordan alıp başka bir yere aktarıyorsun.”

Günak’ın girişimi iyi olur, Türk malı oto gurur verir

HASİP Girgin, “Türk malı bir otomobil projesinde yer almak istermisiniz?” sorusuna hiç tereddüt etmeden, “Kesinlikle yer almak isterim ve benim için büyük onur olur” yanıtını verdi. Girgin, meslektaşı Murat Günak’ın Başbakan Tayyip Erdoğan’ın da desteğini alarak geliştirmeye başladığı Türk malı elektrikli oto projesini ise şöyle değerlendirdi: “Günak çok saygı duyduğum başarılı bir tasarımcı. Bu tür girişimlerin Türkiye adına çok faydalı olacağına inanıyorum. Ancak elektrikli araç konseptinde henüz tam olarak açıklanmayan veya tüketici tarafından bilinmeyen noktalar var. Türkiye’deki tüketicilerin bu araçlara o parayı vermeye hazır olup olmadığı belli değil.”

Mazda markalı 200 ürün tasarlıyor

OTOMOBİL tasarımının dışında Mazda’nın Avrupa’da otomobil dışı ürünlerinin sorumluluğunu alan Hasip Girgin, çantadan, kaleme, monttan, saate, oyuncak ve teknolojik ürünlere kadar toplam 53 farklı kategoride 200’e yakın markalı ürünü yönetiyor. Girgin, kalem, saat, çanta koleksiyonlarını ise bizzat kendisi tasarlıyor.

Camsız ‘Superlight’ı dünyada ilk kullanan 6 gazeteciden biri oldum

MAZDA, Hasip Girgin’in tasarladığı ‘MX-5 Super Light’ı tamamen şov amaçlı bir otomobil olmasına rağmen bir ilke imza atarak dünyada sadece 6 gazeteciye test ettirdi. Roma’da özel bir alanda gerçekleşen test sürüşüne Türkiye’den ve İngiltere’den iki, Meksika ve İtalya’dan birer gazeteci davet edildi. Mazda, gelecekte üreteceği hafif araçların bir göstergesi olarak gördüğü ‘MX-5 Super Light’ mevcut MX-5’e göre 90 kilogram hafifleterek 1000 kilogramın altına indirmiş.
Mevcut MX-5’i temel alarak 3 ayda baştan yaratılan araç, üstü açık, önünde ve yanında cam olmadığı için yine bu araca özel olarak tasarlanan özel kaskları takarak test ettik. Hem aracın farklı tasarımı hem de taktığımız kasklar bizi geçmişin yarış pilotlarına benzetirken, ilk kez bir şov otomobil test etmenin verdiği hazla soğuğa bile aldırmadık.
‘Superlight’ ismini alabilmek için sürüş için gerekli olmayan tüm donanımların çıkarıldığı araçta, ne ön cam, ne silecek, ne dış kapı kolları, ne yan camlar ne de cam açma-kapama mekanizmaları yer alıyor. Araca hem görsellik katan, hem de aerodinamik verimlilik sağlayan özel roll-barlar dikkat çekerken, arka sadece kaputun ortasında yer alan geniş aynayla görülebiliyor.
Aracın içinde ultra hafif karbon fiberden yapılmış yarış koltukları bulunuyor. Yine araca özel geliştirilen direksiyon simidi, hafif alüminyum vites kolu ve el freni koltukla aynı renkte deriyle döşenmiş. Araçta klima yok, iç mekan döşemesiz üretilmiş. İç mekanda en dikkat çeken ise kokpitin ortasında yer alan ve araçla bütünleşen iPod. Bu iPod özel bir yazılımla gösterge görevini yere getiriyor.
Araçta 126 beygir gücünde 1.8 litrelik benzinli motor yer almasına rağmen, çekici bir motor sesi özel soğuk hava girişi ve sportif egsoz bulunuyor. Motor sesi aracı sahip olduğundan daha yüksek hacimli motora sahipmiş gibi gösteriyor.

Üst sınıf Suzuki

EKİMDE Tokyo’da düzenlenen otomobil fuarında Suzuki’nin lanse ettiği yeni modeli ‘Kizashi’, 2010’da tüm dünya ile eşzamanlı Türkiye’de de satışa sunulacak. Japonca’da ‘yaklaşan iyiliklerin işareti’ anlamına gelen Kizashi, Suzuki’nin kompakt sınıftaki başarısını ilk kez D (üst) segmente taşıyacak. Kizashi’nin 2.4 litrelik üstten çift eksantrikli(DOCH) benzinli motoru sürüşü keyifli kılıyor.

Yeni 5 serisi sır perdesini kaldırdı

ALMAN otomobil üreticisi BMW, üst sınıftaki temsilcisi 5 Serisi’nin son neslinin üzerindeki sır perdesini kaldırdı. Dördüncü nesil E39 kasa kodlu 5 Serisi’ni hatırlatan çizgileriyle, Chris Bangle’ın kaleminden çıkan bir önceki nesilden daha muhafazakar çizgilerle şekillendirilen araçta 4 benzinli 3 dizel motor seçeneği görev yapacak. F10 kasa koduna sahip yeni aracın tasarımına bakıldığında 3 ve 7 Serisi’nden izler görmek mümkün. 7 Serisi’nde olduğu gibi markanın karakterini yansıtan böbrekler daha büyük bir şekilde tasarlanırken, özellikle motor kaputunun üzerinde ışık oyunları yaratan çizgiler dikkat çekiyor. Özgün far tasarımına sahip olan yeni araç, profilden bakıldığında 3 Serisi’nin sportif imajını yansıtırken, arka kısımda ise 7 Serisi ile benzerlik taşıyor. Şubatta resmi tanıtımı yapılacak yeni 5 Serisi marttan itibaren Avrupa’da satışa çıkacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!