Güncelleme Tarihi:
METRO Toptancı Market Genel Müdürü Hakan Ergin, Alışveriş Merkezleri ve Büyük Mağazalar Yasa Tasarısı’nda yer alan özel markalı ürün satışına (Private label) getirilen yüzde 20 sınırlamasının yapılan son düzenleme ile tasarıdan çıkarıldığını söyledi. Ergin sektör temsilcilerinin görüşüne sunulan yasa tasarısı ile ilgili yaptığı değerlendirmede, “Özel markalı ürünlerin satışının sınırlandırılmasının sakıncalı bir uygulama olduğunu düşünüyorum. Perakende sektörünün gelişmiş olduğu diğer ülkelerde bu konuda bir sınırlama yok” şeklinde konuştu.
Küçük üretici korumalı
Özel markalı ürünlerin satışına sınırlama getirilen maddenin bir hafta ila 10 gün kadar önce sektör temsilcilerinin çabaları ile yasa taslağından çıkarıldığını belirten Ergin şöyle konuştu: “Bu madde sakıncalı bir madde idi. Bu yasa tasarısının ardında bazı bazı orta boylu üreticiler olduğunu düşünüyorum. Sanki bazı üreticileri koruma yasası gibiydi. Türkiye’de özel marka üretimini yapanların büyük çoğunluğu orta ve küçük boy üreticiler. Bunların korunması lazım. Özel marka üreticileri sanki dışardan gelmiş gibi davranılıyor. Oysa bunlar burada büyük oranda istihdam sağlayan kuruluşlar. Desteklenmeleri ayakta kalmaları önemli.”
Fiyatta denge unsuru
Özel markalı ürünlerin piyasada olmasının tüketici açısından da yararlı olduğunu belirten Ergin, “Ana markaların fiyat politikasını da etkileyen önemli bir unsur. Özel markalı ürünler sektörüne göre değişse de genelde yüzde 30 oranında daha ucuz. Ana markalar özel markalı ürünle fiyatta arasını biraz açtığı zaman tüketicinin özel markaya yöneleceğini biliyor. O nedenle fiyatta fazla açılmamaya özen gösteriyor. Bu açıdan da fiyatta bir denge unsuru olarak görülebilir.”
Bakanlığın kararı doğru
Özel markalı ürünler için yakınlarında indirim mağazası olan bakkalardan son dönemde talep artışı olduğunu söyleyen Ergin şöyle devam etti: “Bakkallar bizden bazı özel markalı ürünleri alıp satıyor. Müşterilerinin diğer indirim marketlere gidip sonra kendilerine gelerek fiyat konusunda karşılaştırma yaptıklarını, o nedenle de markalı ama ucuz ürün istiyoruz, diyorlar. Özel markalı ürün üretenlerin ayakta kalması bu açıdan da önemli. Bu yüzden Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın sınırlama maddesini taslaktan çıkarması doğru bir karar.”
Alışveriş merkezlerinin pazar günleri 18.00’de kapanması bizi etkilemez
METRO Toptancı Market Genel Müdürü Hakan Ergin alışveriş merkezlerinin kapanma saatleri ve raf bedeli konusunda da şunları söyledi: “Alışveriş merkezlerinin pazar günleri saat 18:00’de kapatılması uygulaması gelirse, en az etkilenecek konsept bizim mağaza konseptimiz. Toptan satış yaptığımız için pazar günleri bizim en yoğun olduğumuz günler değil. Cuma ve pazartesi günleri bizim en yoğun günümüz. İşsizliğe olumsuz etki yapacağı için yararlı bir uygulama olmayacaktır. Zincir marketler müşteri çekebilmek için zararına satış yapıyor. Yasa tasarısında yüzde 2 raf bedeli uygulaması getiriliyor. Raf bedeli bazen ürünün kategorisine, sektörüne ve satış hızına göre değişiklik göstererek yüzde 10’le kadar çıkıyor.”
Yüzde 4.1 büyüdü, 2 bin bakkalı düzenledi
HAKAN Ergin, Metro Grubu’nun 2009 yılında yüzde 4.1 büyüyerek 1.8 milyar lira ciro elde ettiğini belirtti. Ergin şöyle devam etti: “Kriz nedeniyle mağazalara ziyaretçi sayısında bir azalma oldu. Ancak sepet büyüdüğü için ciromuzda artış elde edebildik. Müşterilerimiz seyahat sayısını azaltarak bunun maliyetinden kaçınmayı tercih etti. Bakkallar, otel, cafe, restoran işletmecileri ile ofisler ve diğer hizmet sektörü müşterimiz. Müşterilerimizin üçte biri bakkallar. Geçen yıl bakallara yönelik düzenleme ile 2 bin bakkalı cirolarını artıracak şekilde düzenledik. Bu bakkallarda yüzde 25’lere varan ciro artışları sağlandı.”
2010’da 4 mağaza açıp 1400 kişiyi işe alacak
TÜRKİYE’de önümüzdeki dönümde 400’ün üzerinde yeni marka ürünü piyasaya sunmayı planladıklarını anlatan Hakan Ergin, yeni mağaza açma konusunda şunları söyledi: “Türkiye’de mağaza açmak kolay değil. Bu yıl 4 mağaza açma hedefimiz var. İkisinin yeri belli: Biri İstanbul Merter’de, diğeri İzmit’te. Diğer ikisi ile ilgili görüşmelerimiz sürüyor. Her bir mağazanın maliyeti 15-20 milyon Euro. Dolayısıya 2010’da bu mağazalar için 80 milyon Euro yatırım yapmayı planlıyoruz. Her bir mağazada 300-400 kişi arasında kişi işe alıyoruz. Bu yeni mağazalarda toplamda 1400 kişi istihdam edilecek.”