Güncelleme Tarihi:
BAŞARIYA GÖTÜREN DEĞİŞİM FORMÜLÜ
Cannes Lions Innovation sahnesinde dinlediğimiz Hilfiger Chief Brand Officer’ı Avery Baker, geçmişte bir koleksiyonun mağazalarda satışa sunulması için 20 hafta gerektiğini ve bunu 6 haftaya indirmek için neler yaptıklarını anlattı. Baker, TOMMYNOW projesinden edindikleri deneyimi ve şirketin yaşadığı değişimi dokuz maddelik bir formülle özetledi ve marka yöneticilerine şu tavsiyelerde bulundu;
1. VİZYONUNUZU NETLEŞTİRİN
Bir kurumun, her çalışmada hedeflerini açık bir biçimde saptaması ve bunu tüm çalışanlarına anlatabilmesi gerekiyor. Özellikle, değişim süreci gibi herkesin katılması gereken bir dönemde, yöneticiler mutlaka nereye gitmek istediklerini çalışanlarıyla paylaşmalı. Kurumdaki herkes birlikte aynı hedefe doğru ilerlemeli.
2. İÇİNİZDEKİ GİRİŞİMCİ RUHU ORTAYA ÇIKARIN
Tepeden aşağı yönetim biçimleri insanlardaki yaratıcılık ruhunu öldüren en büyük faktör. Bu yüzden, bir yönetici herkesin fikrine açık olmalı. Çalışanların yeteneklerini ve becerilerini sergilemelerine izin veren bir ortam yaratmalı. Fikirlerin her an her yerden gelebileceğine inanan bir yönetici, insanların yaratma ve sorun çözme becerilerinin ortaya çıkmasını sağlar.
3. YARATICILIĞI DİZGİNLEMEYİN
Avery Baker’a göre, insanlara sorunları çözebilecekleri bir ortam verildiğinde hem çözüm geliştiriyorlar hem de fikirlerini hayata geçirebildikleri için mutlu oluyorlar. Bu da daha hızlı ilerlemeye ve verimliliği artırmaya yararlı oluyor.
4. BAŞARISIZLIKTAN KORKMAYIN
Bir kuruluşun en değerli kaynağı “Ya … olsaydı” mantığıyla çalışmaktır. Düşüncelerin özgürce akabilmesi için tüm seçeneklerin değerlendirilmesi gerekir. Bu yüzden, hata yapmaktan korkmamak gerekir. Düşüncelerini açıkça ifade edebilen ve “yanlış yaparsam cezalandırılırım” kaygısına sahip olmayan çalışanlar daha yaratıcı ve mutlu oluyorlar.
5. BAŞARIYI HERKESİN SAHİPLENMESİNİ SAĞLAYIN
Güven duygusu yaratabilmenin ön koşulu çalışanların birbirine ve yönetime inanmasıyla başlar. Yaratıcılık bireysel bir eylem değildir. Tam aksine, bir takım çalışması ürünüdür. Egolarını bastırabilen, kişisel hırslarını azaltan ve başarıyı tek başına sahiplenmeye çalışmayan insanların bulunduğu ortamlarda güven duygusu gelişiyor. Bu da kurumu hızla başarıya götürüyor.
6. İNOVASYON İÇİN İŞBİRLİKLERİ OLUŞTURUN
Günümüz dünyasındaki yoğun rekabetle başa çıkabilmenin tek yolu işbirliklerinden geçiyor. Hızlı üretim yapabilmek ve çözümler geliştirebilmek için tüm paydaşların birlikte çalışması bir zorunluluk. Tasarım, üretim, satış noktası yönetimi ve pazarlama iletişim çalışmaları aynı anda oluşturulmalı.
Geçmişte olduğu gibi tüm süreçleri sırayla ve zamana yayarak yönetebilmek artık imkansız. Örneğin, moda alanında bir koleksiyon daha tasarım aşamasındayken, üretim bitmeden reklam kampanyasına başlamak gerekiyor. Avery Baker, yöneticilere, “zamanla yarışırken, hatalar olabilir, işler ters gidebilir. Ancak, tüm paydaşların birlikte çalıştığı bir ortamda, ekipler her türlü soruna hızla çözüm getirebiliyorlar. Ekibinize güvenin, tüm sorunların üstesinden gelirsiniz” çağrısında bulunuyor.
7. ŞİRKET DIŞINDAKİ İŞ ORTAKLARINIZLA İŞBİRLİĞİ YAPIN
Baker, işbirliklerinin başarıya götüren yol olduğunu vurguluyor. Hilfiger dönüşüm sürecinde, üretimde kendisine hizmet veren tüm tedarikçileriyle el ele verdi. Onlara hızlanmaları ve verimliliği artırma için neler yapabileceklerini gösterdi. “Süper hızlı üretim modeli” sayesinde çoğu kez aylar süren üretim süreçleri 6 haftalık dönemlere indirgedi.
8. İNOVASYONA YATIRIM YAPIN
Yeni nesil tüketiciyle iletişim kurabilmeleri için, şirketlerin teknolojiye yatırım yapması ve sosyal mecrayı kucaklaması gerekiyor. Baker’ın verdiği bilgiye göre, üç boyutlu görseller kullanan, içeriğini çekici bir biçimde tasarlayan ve Facebook’la özel projeler tasarlayan Hilfiger, bu çalışmaların sonucunu kısa sürede almış. E-Ticaret sitesine ziyaretçi sayısı artmış. Ziyaretçilerin sitede kalma süresi dört dakikaya çıkmış. En önemlisi kullanıcıların geri dönüş oranı yüzde 87’e erişmiş.
9. GİZLİ BİR SİLAH BULUN
Herkesin giderek birbirinin aynı yöntemleri ve yaklaşımları kullanması, markaların rekabette ayrışmalarını imkansız hale getiriyor. Farklılaşmak için özellikle gençlerin yaşamlarını yakından izlemek gerekli. Ancak, böylelikle tüketicilerle hakiki ve samimi bir ilişki geliştirebilmek mümkün olabiliyor. Hilfiger Tommyland’in pop kültürün süper starlarını bulma konusunda daima başarılı sonuçlar elde ettiğini belirten Baker, şirketin dünyaca ünlü top model Gigi Hadid’i kariyerinin ilk günlerinde keşfettiğini anlattı.
Hadid’in Hilfiger’le yaptığı çalışma, hem modelin kendisine hem de markaya büyük katkı yapmış. Örneğin, başlangıçta Instagram’da 3 milyon izleyicisi bulunan Hadid’i bugünlerde 35 milyon kişi izliyor. Markanın da satışları, sosyal mecra izleyicileri ve paylaşımları artmış.
DEĞİŞMEYEN YOK OLACAK
Avery Baker, Tommyland’in artık bir medya platformuna dönüştüğünü, heyecanlı ve renkli bir yapıyla genç kitlelere yakınlaştığını belirterek, sözlerini şöyle özetliyor.
“Markalar yeni dönemde başarılı olmak istiyorlarsa, risk almaktan korkmamalılar. Konfor alanının dışına çıkmayan, kenarda bekleyerek oyunu izlemeyi seçenlerin rekabet şansı olmayacak. Şirketler, kuralları yeniden yazmalı ve çalışanlarının yapabileceklerini fark etmeliler, çünkü değişmeyenlerin gelecekte rekabet şansı olmayacak.“
Akmerkez’in desteklediği Cannes Lions Yaratıcılık Festivali 24 Hazirana kadar Fatoş Karahasan’ın izlenimleri ile her gün www.hurriyet.com.tr’de.
fatoskarasahan@twitter
fatoskarahasan@instagram