Güncelleme Tarihi:
UĞURKAN Erez, mesleğinde 26 yılı geride bırakmış, Avustralya ve Latin Amerika hariç dünyanın geri alan bütün ülkelerinde defileler yapmış bir koreograf. Önce İstanbul Moda Günleri olarak başlayan iki yıldır da yılda iki kez düzenlenen İstanbul Moda Haftası’nın (İstanbul Fashion Week –IFW) yarattığı milyonlarca dolarlık ekonomiye işaret ediyor. 2007-2009 yılları arasında sektörün durduğunu, mankenlik mesleğinin neredeyse öldüğünü belirten Uğurkan Erez, “O dönemde 2 ayda bir etkinlik oluyordu neredeyse. Mankenlik mesleği düştü. Mankenler oyunculuğa yöneldi. Fakat IFW ile sektör yeniden iki yıldır hareketlendi. IFW sektöre can suyu verdi” dedi.
Meslek prestij kazandı
Yeniden çok konuşulacak başarılı isimlerin çıkmaya başladığını vurgulayan Erez, İstanbul Moda Haftası ile mankenlik mesleğinin daha prestijli bir hale geldiğini, ailelerin de artık daha sıcak baktığını söyledi. Uğurkan Erez, çok daha güzel modellerin yetiştiğini belirtip, “Tuğçe Kazaz, Tülin Şahin gibi dünyada çok beğenilen modellerimiz var. Yeniler daha da öne çıkacak. Türk Heidi Klum, Kate Moss’lar çıktığını göreceğiz. Dünyada sadece Türk markalar değil Türk mankenler dönemi de geliyor” diye konuştu. Erez, diğer taraftan bu defilelerin ve moda haftasının dünya basınında da yer bulduğunu, ülke tanıtımı ve imajına ciddi katkı yaptığını da vurguladı.
İş alamayan da geliyor
İstanbul Moda Haftası’nın yurtdışında da yakından takip edildiğini ve henüz Türkiye’den fark edilmese de ilgiyle izlendiğini belirten Erez şunları söyledi: “Eskiden bir defileye yabancı bir manken çıkarmak için 40 dereden su getirirdik. Bize 40 tane soru sorarlardı. Kapris yaparlardı. Şimdi yurtdışında mankenlik ajansları sıraya girmiş, bizimle temas kuruyorlar. Yabancı mankenler de IFW’de boy göstermeye çok hevesli. Burada iş alamayan da kendini göstermeye, göze girmeye geliyor. Artık top modeller de Türkiye’de podyuma çıkmaya sıcak.”
Türk manken daha fedakar
Erez, IFW’de Ece Sükan, Demet Şener, Ebru Ürün, Çağla Şikel gibi podyumlardan uzak duran isimlerinde defilelerde boy gösterdiğini, nostaljik bir hava da estiğini belirtti. IFW kapsamındaki defilelerin neredeyse yarısını gerçekleştirdiğini anlatan Erez, şöyle devam etti: “Mavi defilesinde mankenlerin çoğu yabancıydı. Podyuma Birleşmiş Milletler gibiydi. 30 dakika arayla iki defile yaptığımı biliyorum. Türk mankene 2 dakikada anlatıyorsun. Daha fedakar, özverili çalışıyor. Ben Türk mankenlerle çalışmayı daha çok tercih ediyorum.”
Defile başına 1000 lira
IFW kapsamında 80 kadın 50 erkek manken podyuma çıktı.
Mankenlerin yüzde 70’i Türkiye’den kalanı yurtdışından geldi.
Ortalama gelirleri defile başına kadınlarda 750-1000 TL erkeklerde 600-700 TL arası.
Çok ünlü yüzlerde 4-5 bin TL’ye kadar çıkıyor.
Moda haftasıyla birlikte düzenlenen defilelerde onlarca kuaför, makyöz, giydirici görev alıyor.
IFW pazara kalmaz 3 günde bitirilecek
IFW’nin bu şubat ayındaki bütçesi 2 milyon TL. Moda Haftası’ndaki defileler açık arttırma ile satılmış 430 bin dolar gelir elde edilmişti.
Açılış defilesi 85 bin dolara, kapanış defilesi de 75 bin dolara ihalede satılmıştı.
Collection Premier İstanbul (CPI) fuarı ile IFW’yi toplamda 40 bin kişi ziyaret eti.
5 bin kadar yabancı ziyaretçi ve 200’de fazla yabancı basın mensubu ağırlandı.
4 gün sürecek etkinlikte bin kişi istihdam edildi.
Bundan sonraki moda haftası pazar gününe sarkmadan 4 yerine 3 günde bitirilecek.