Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ekim 01, 2010 00:00
2 milyar Euro cirosuyla dünyanın önde gelen perakendecilerinden biri olan Mango’nun İstanbul doğumlu patronu İshak Andiç Ermay, hazır giyimde Fransız ve İtalyan hegemonyasını İspanyol markaların kırdığını belirterek, “Türk markalar dünyada patlamak üzere. Bunun olmaması için hiçbir neden yok. Dışarıya açılmaktan çekinmeyin, korkak olmayın. Gerçekten başarılı olacaksınız” dedi.
TÜRK İshak ve Nahman Andiç Ermay kardeşlerin kurduğu, kısa sürede global başarı kazanan İspanyol Mango’dan Türk markalara büyük övgü geldi. “Dünyadaki Fransız ve İtalyan markalar hegemonyasını hızlı modayla öne çıkan İspanyol markalar yıktı. Türk markaların da dünyaya hakim olacağı bir dönem olacak mı” sorusuna Mango Yönetim Kurulu Başkanı İshak Andiç Ermay, “Türk markaların çok önemli bir bilgi ve tecrübesi oluştu. Bunun olmaması için hiçbir neden yok. Türk markaları dünyada patlamak üzere” yanıtını verdi.
Yakın çevreye açılınTürk markalarının son derece rekabetçi olduğunu belirten Andiç, Türk markalara şu tavsiyelerde bulundu: “Dışarıya açılmaya çekinmeyin, korkak olmayın, gidin mağazalarınızı açın. Gerçekten başarılı olacaksınız. Yüzde 100 başarılı olmanız için tüm hazırlığınız, birikiminiz var. Kontrolünüzün daha fazla olacağı ülkelere gidin öncelikle. Önce Çin’e, Amerika’ya gitmeyin. Öncelikle Avrupa’ya açılın. Riskten daha önemli olan şey, birlikte çalışmak için doğru insanları seçmek. Başarıyı bu getirir. Nereye giderseniz gidin doğru insanlar yanınızda olmalı. Kalite, fiyatlandırma tabii ki son derece önemli. Piyasa fiyatlarını yakalamanız gerek.”
Türk gömlekleriyle ticaret
Capital ve Ekonomist dergilerinin öncülüğünde kurulan CEO Club ile Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) birlikte düzenlediği ‘Farkı Ne Yarattı’ toplantısında konuşan İshak Andiç Ermay, tecrübelerini Türk perakendecilerle paylaştı. 14 yaşında Türkiye’den ayrılan Andiç, Türk bluzleriyle başladığı ticari yaşamını şöyle anlattı: “İyi koku alırım ve zevkliyim. Şans eseri başladım bu işe. 17 yaşında Türkiye’den Şile bezi gömlek götürdüm. Götürdüğüm dükkan gömleklere bayıldı. Kışın gömlek yerine bütün paramı Türk Afgan paltolarına yatırdım. Hiç param kalmamıştı ama 2 haftada 2 katı fiyata sattım. Sonra kendi dükkanımı açtım. 1983 yılına kadar 7-8 dükkanda karma markalar sattım. Kendi markamı yaratma ihtiyacı duydum. Scooter ve Bambu isimlerini tescil ettirmiştim ama Filipinler tatilimde mango yerken bu isimde karar kıldım. Birgün eski eşime ‘Benim bir rüyam var, dünyanın her şehrinde olmak istiyorum’ dedim. Hayalimi gerçekleştirmek için çok çalıştım. Mango bugün 1700 civarında mağaza, 9 bin çalışan ve 2 milyar
Euro cirosuyla dünyanın en büyük hazır giyim firmalarından biri.”
Türkiye’den lakerda ve ceviz aldırıyorİSHAK Andiç Ermay, küreselleşmeyle ilgili şu yorumu yaptı: “Bunu durduramazsınız. Bu işin başında herkes heyecanlıydı. Küreselleşmeyi denemek istiyorlardı. Fakat kendi kültürlerinin de iyi olduğunu gördüler. Türk yemeği kadar lezzetli
yemek yok ama McDonald’s nasıl satıyor diye düşünüyorsunuz. Türk yemekleri dünyanın en iyisi. Türkiye’den köfte, döner, tavuk göğsü, lakerda, fıstık aldırıyorum. Biz küresel bir şirketiz ama aynı zamanda yereliz. ”
Hep ekonomide uçtum beni ‘aptal’ buldular“SANIYORUM ben bu organizasyonun kralıyım. 17 yaşında işe giriştim, 40 yaşına kadar gerçekten canım çıktı. Cumartesi pazar demeden çalıştım” diyen İshak Andiç Ermay şöyle devam etti: “Uçakta ekonomi sınıfında uçuyordum. Bana ‘Herkese birinci sınıf bilet alıyorsun, kendin ekonomide uçuyorsun, aptal mısın’ dediler. Ben de yavaş yavaş değişmeye, hayatın tadını çıkarmaya başladım. Hayallerimden biri dünyanın her tarafını bir yelkenli ile dolaşmaktı. Şimdi buna zaman ayırıyorum. Kendime daha çok baktığımı söyleyebilirim.”
Türkiye, krizde en iyi performansı gösterdiMANGO’nun üst yönetiminde 4 Türk yönetici bulunduğunu belirten İshak Andiç Ermay, krizde mağaza kapatıp kapatmadıklarına ilişkin, “Her yıl yüzde 1-2 dükkan kapatılabiliyor. İyi gitmeyen mağaza krizde daha kötü performans sergiliyor. Kötü performans göstereni kapatmak en iyisi” dedi. Türkiye’nin krizi tamamen geride bıraktığını, Mango açısından en iyi performans gösteren ülkeler arasında birinci olduğunu belirten Andiç, bulundukları ülkeler arasında 3’üncü sırada yer alan Türkiye’de büyümelerinin çok iyi olduğunu, her yıl 12-15 mağaza açacaklarını söyledi.
Mango Türkiye’de doğsa yine başarılı olurdu
BOYNER Perakendeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Serdar Sunay’ın “Aynı gayreti Türkiye’de göstermiş olsaydınız dünyada aynı yere gelebilir miydiniz” sorusunu İshak Andiç Ermay, “Türkiye’deki ekibimle olacağımı varsayarsam bence en az bugünkü kadar başarılı olurdum” yanıtını verdi. Şirketlerinin şu anda yapmak istediği herşeyi yapacağı tek ülkenin Türkiye olduğuna işaret eden Andiç, şöyle devam etti: “Türkiye’deki ekibimiz o kadar iyi hazırlanmış ki... Genel merkezden herhangi bir kontrol olmaksızın Türkiye’yi kendi başına bırakıyoruz. Çünkü işlerini çok iyi biliyorlar ki, o kadar iyi bir yönetim var ki...”
LCW’ye ‘Gel bize danış’ kapısı açtıTÜRK markaları yurtdışında gördüğünü ve beğendiğini belirten İshak Andiç Ermay, “LC Waikiki’nin sahibi (Vahap Küçük) ile görüştük. Çevre ülkelerden yayılmaya başlamışlar. Ona da söyledim, gelip bize pazar ve lokasyonla ilgili sorabilirler. Onlarla tecrübelerimizi paylaşabiliriz” dedi. Vahap Küçük ise, “Son derece açık ve sıcak bir yaklaşım sergiledi. Her türlü tecrübelerini paylaşabileceklerini, önerilerde bulunabilecekerini söyledi. Mutlu olduk” diye konuştu.
Kadınları anlamak zorİSHAK Andiç Ermay, “Bugün dünya çok küçüldü. Önemli olan beden ve iklim. Biz genel bir koleksiyon yapıyoruz ondan sonra alt koleksiyonları gerçekleştiriyoruz. Koleksiyonları bölgelere göre uyarlıyoruz. Örneğin koleksiyondaki kısa etekleri Ortadoğu’da uzatıyoruz. Tasarımları müşterilerin ihtiyaçları doğrultusunda gerçekleştiriyoruz. Tasarım merkezimizde 500 çalışanımız var” dedi. Kadını anlamanın zor olduğunu ifade eden İshak Andiç Ermay, müşterilerinin yüzde 90’ını kadınların oluşturduğuna dikkati çekti.