Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2010 00:00
Gümrük Müsteşarlığı’ndan Maliye Bakanlığı ve Gelir İdaresi Başkanlığı’na ithal ürün girdileriyle ilgili çok sayıda bilgi ve şikayet gelince, lüks oto ve içki başta olmak üzere ithal edilen çeşitli ürünler için geniş çaplı bir araştırma başlatıldı.
Şikayetlere göre; ithalatçılar ürün fiyatlarını düşük vergi ödemek için gümrükte gerçek değerinin altında gösteriyor ve bu yolla yüksek vergi kaçırıyor.
Şüpheli firmalara denetim
Gelir İdaresi Başkanlığı, gelen bu bilgi ve tespitler üzerine, ithal girdileriyle ilgili geniş çaplı bir araştırma içine girdi. Öncelik de, lüks otomobiller ve ithal içkiye verildi. Ön araştırmalar neticesinde gelen bilgi ve şikayetlere paralel; lüks otomobiller ve içki ithalatında ürün bedellerinin gümrüklerde gerçek değerlerin altında gösterildiği anlaşıldı. Gelir İdaresi Başkanlığı, diğer ithal girdileriyle ilgili olarak da fiyat taramasında bulunacak ve genel taramanın ardından yurt içinde ve yurt dışı firmalar nezdinde fiyat araştırması gerçekleştirilecek.
Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan bir üst düzey yetkili, “İthalatta vergiyi az ödemek için düşük bedel ile giriş gösterilmesi yöntemine sık sık başvuruluyor. Özellikle lüks otoda bir dönem düşük beyan furyası yaşandı. Denetimlerle usulsüzlükler azaltıldı. Ancak son dönemde bu furya yeniden ortaya çıktı. Aynı şey ithal içkide yaşanıyor. Önceliği lüks oto ve ithal içkiye vererek, denetim ayağını harekete geçireceğiz, inceleme başlatacağız” dedi.
100 liralık içki 40 lira gösterilmiş
GELİR İdaresi Başkanlığı, ithal içkide yeni vergi incelemesine hazırlanırken, Avrupa Birliği ülkelerindeki içki lobisi, ithal içkiyle ilgili eski vergi kaçağı raporlarının çözüme kavuşması için harekete geçti. Vergi faslı görüşmelerinde, AB tarafı, gümrük müfettişlerinin daha önce düzenlediği vergi raporlarındaki suçlamaların geçersiz addedilmesini istedi. Raporlara göre firmalar ithal içkiyi ülkeye sokarken 100 liralık ürünü 40 lira bildiriliyor ve bunun üzerinden vergi veriyor. Mal, pazarlama şirketine 40 liradan satıldı gösteriliyor. Şirket 40 liralık ürünü 100 liradan satıyor. Aradaki fark, yurt dışındaki üreticiye reklam gideri, katılım bedeli gibi adlar altında fatura ediliyor.