Maliye Bakanlığı, 75 bin hayali mükellefi arıyor

Güncelleme Tarihi:

Maliye Bakanlığı, 75 bin hayali mükellefi arıyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 13, 1998 00:00

Haberin Devamı

Maliye Bakanı Zekeriya Temizel, Maliye'ye vergi mükellefi kaydı bulunan 75 bin anonim şirket, limited şirket ve kooperatifle yıllardır temas kurulamadığını açıkladı.

Maliye Bakanı Zekeriya Temizel, Maliye'ye vergi mükellefi kaydı bulunan toplam 75 bin anonim şirket, limidet şirket ve kooperatifle yıllardır temas kurulamadığını açıkladı.

Vergi reformu tasarının, önceki gün TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edilen bir başka maddesiyle işi bıraktığını Maliye'ye bildirmeyen vergi mükelleflerinin yapılan araştırma ve yoklamalarda bulunamaması halinde mükellef kaydının silinmesine olanak sağlandı.

Maliye Bakanı Zekeriya Temizel, düzenlemeyle ilgili bilgi verirken, sadece naylon fatura düzenlemek için mükellefiyet kaydı yaptıran binlerce ‘‘hayali mükellef’’ bulunduğunu açıkladı. Vergi dairelerinin yasa gereği kaydını silemediği bu mükelleflerle ilgili olarak her yıl, resen vergi tarhı ve benzeri bir çok işlem yapmak zorunda olduğunu belirten Temizel, ‘‘Hayali mükellefler vergi idaresinin performansını düşürüyor’’ dedi.

Temizel, naylon fatura düzenlemek ya da benzeri nedenlerle kurularak Maliye'ye vergi mükellefi kaydı yaptırmış toplam 75 bin anonim şirket, limited şirket ve kooperatif statüsündeki hayali kuruluşla yılardır temas kurulamadığını bildirdi.

Temizel, hayatında hiç vergi dairesine uğramamış kişiler adına şirketler kurularak naylon fiş ve faturaların kesildiğini bildirdi. Temizel, tek vergi numarası uygulamasının amacının bu tür hayali vergi mükellefliğinin önüne geçmek olduğunu, tek vergi numarası uygulamasının yaygınlaşmaya başlamasıyla birlikte, bir çok hayali mükellefin ortaya çıkarıldığını anlattı.

Devlet, vergide halkın avukatlığını yapacak

Maliye Bakanlığı, vergi reformunun ardından, vatandaş ile mali idare arasındaki sorunların çözümü için ‘‘Mali Ombudsman’’ı getirmeye hazırlanıyor. Ombudsman, vatandaşın devletle olan ilişkilerinde, bağımsız bir denetim organı aracılığıyla yönetime karşı korunması olarak özetleniyor. Bu amaçla Maliye Bakanlığı, vatandaşın mali idareye karşı korunmasında bağımsız bir denetim organı niteliğinde faaliyet gösterecek olan ‘‘Mali Ombudsman’’ müessesesinin Türkiye'de de kurulması için ön çalışmalara başladı.

OMBUDSMAN’IN ROLÜ

Maliye Bakanlığı, bu kurumun şu görevleri üstlenmesini düşünüyor:

Vatandaşla mali idare arasındaki ihtilafların çözümü: Vatandaşla mali idare arasında bu ve benzeri konulardaki ihtilafların, mahkeme haklı saklı kalmak kaydıyla öncelikle Mali Ombudsman'a götürülmesi hedefleniyor.

Vatandaş ve idareye yol gösterme: Mali Ombudsman, çeşitli sorunların halli için vatandaş ve idareye de yol gösterecek.

Mükellefin hakkını idareye karşı koruma: Bu kurum, sadece vergi alanında değil, devletle vatandaş arasında sık sık sorunların yaşandığı hazine arazileri konularında da vatandaşın haklarını savunacak.

Yasaların hakkaniyet ve genel hukuk kurallarına uygun yorumlanıp, uygulanması: Mali Ombudsman, ilgili kuruluşların yasal düzenlemelere ilişkin yorum farklılıklarına gitmeleri ve bu şekilde çifte standart yaratan uygulamalara yönelmesinin önüne geçecek.

Vergi reformuyla birlikte Mali Ombudsman kurumunu getirmek isteyen Maliye Bakanı Zekeriya Temizel'in, ‘‘Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bağımsız bir Denetim Organı- Ombudsman’’ isimli bir de kitabı bulunuyor.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!