Güncelleme Tarihi:
VERGİ artışlarına paralel olarak akaryakıtta kayıp kaçak önemli boyutlara ulaştı. 10 numara yağ, Suriye ve Gürcistan’dan giren kaçak akaryakıtla yaklaşık 1.5 milyar TL’lik bir vergi kaybı yaşandı. 2010 ilk çeyrek için ekonomide çift haneli büyüme beklentisi olduğunu söyleyen Petrol Ofisi CEO’su Melih Türker, “Motorin tüketimi GSYH ile paralel büyüdü. Yılın ilk çeyreğinde çift haneli büyüme olacaksa ve motorin tüketimi sadece yüzde 1.5 artıyorsa demekki kayıp kaçak inanılmaz boyutlara çıkmış demektir” diye konuştu. Melih Türker, özellikle motorinde kayıp kaçağın çok arttığının delili olarak da tüketim rakamlarındaki gelişmeyi gösterdi. Türker şöyle konuştu: Yıllar itibarıyla gayri safi yurt içi hasıla ne kadar artmışsa motorin tüketimi de hemen hemen o oranda artardı. Hatta yarım puan 1 puan da üzerinde artardı. 2010’un ilk çeyreği için çift haneli büyümeden sözediyoruz. Oysa motorin tüketimi perakende de yüzde 1.5 büyüyebildi. Aradaki fark kayıp kaçaktır.”
Daralmanın nedenleri
Türker, yılın ilk çeyreğinde toptan pazarda benzinde yaklaşık yüzde 8.5, motorinde yüzde 4.6, ortalamada ise yüzde 5.2 oranında daralma görüldüğünü bildirdi. Otomobil satışlarına bakıldığında geçen yılın ilk çeyreğine göre önemli bir artış olduğuna işaret eden Türker, şu değerlendirmeyi yaptı: “Motorindeki bu düşüşte geçen yıl doğalgaz sıkıntısı yüzünden fuel oil ve motorine yüklenen çevrim santrallerinin etkisi oldu. Bu yıl santrallerden aynı talep gelmediği için bir düşüş gözlendi. Sadece perakende taraf değerlendirildiğinde ilk çeyrekte motorinde yüzde 1.5’luk büyüme yaşanabildi.”
10 numara yağ sorunu
Kayıp kaçakta kullanılan en etkili yöntemin 10 numara yağ olduğunu, bunun vergisinin artırılması için Maliye Bakanlığı’na öneride bulunduklarını söyleyen Türker, şu bilgileri verdi: “EPDK’nın madeni yağda lisanslandırma
prosedürü bulunmuyor. Resmi rakamlara göre Türkiye’de madeni yağ tüketimi yaklaşık 400 bin ton civarında. Bunun yüzde 90’ı madeni yağın ana maddesi baz yağdır. Türkiye’nin madeni yağ üretimini karşılamak için 360 bin ton baz yağa ihtiyacı vardır. Tüpraş önemli ölçüde bunu üretir. Türkiye’ye ithal edilen baz yağ ise 700-800 bin ton civarında. Dolayısıyla pazardaki büyüme rakamları minimum yüzde 7-8 olması gerekir. Yaklaşık 700-800 bin ton daha fazla motorin tüketimi olması gerekir. Ancak onun boşluğunu 10 numara yağ doldurmaktadır.”
Neden kaçağa yol açıyor
PETROL Ofisi Genel Müdür Yardımcısı Ertan Çakır 10 numara yağın neden vergi kaçağına yol açtığını şöyle aktardı:
Motorinde ÖTV yaklaşık 1.45 TL.
Sanayi için alınan, 10 numara yağın hammaddesi baz yağda ise 0.30 lira.
Arada 1 lira 15 kuruşluk fark var.
Normalde kırsal motorin 2.95 TL’den satılıyor.
İçine yüzde 20 oranında motorin katılan baz yağlar litresi 1.95 TL’den satılıyor.
Her litrede 1 TL’lik fiyat farkı var.
Şöför hatta kamyon sahibi bile o yakıtın aracın motoruna vereceği zararı dikkate almaksızın bu ucuz yakıta yöneliyor.
Zaten taşımacılıkta fiyatlar düştü ve kâr marjları azaldı.
Yakıttan elde edeceği bu avantaj onun için çok önemli.
Yüzde 4 tasarruf ettiren benzin
YÜZDE 4 tasarruflu Euro dizel yakıtından sonra Petrol Ofisi’nin yine aynı oranda tasarruf sağlayan benzini de piyasaya çıktı. Ürünü daha önce olduğu gibi Yaban ve Kadir İnanır tanıtacak. Petrol Ofisi tarafından geliştirilen Yeni Nesil V/Max Kurşunsuz 95 ve 97 Oktan, tüketicilere düzenli kullanımda yüzde 4’e varan yakıt ekonomisi sağlıyor.