Oluşturulma Tarihi: Ekim 24, 2006 00:00
Yıllık 10 milyon ton olan dünya makarna üretiminde yüzde 4.3’lük bir pay alarak en büyük 5’inci üretici konumunda bulunan Türkiye’de yıllık kişi başı tüketim 5.6 kilogram ile oldukça düşük bir seviyede bulunuyor. Un ve unlu mamülleri tüketiminin çok yüksek olduğu Türkiye’de, kişi başı tüketimin İtalya’dakinin yarısından da az olması dikkat çekici bulunuyor.
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneğinin (TMSD) makarna kültürünü geliştirmek amacıyla 2004’te başlattığı "Makarna Haftası", bu yıl 24-31 Ekim 2006 tarihleri arasında kutlanacak.
ÜRETİMİN LİDERİ İTALYA: TMSD Başkanı Can Balin, 3.1 milyon ton ve yüzde 32 pay ile dünyanın en büyük üreticisinin İtalya olduğunu söyledi. Balin, İtalya’yı yüzde 12 pay ile ABD, yüzde 11 ile Brezilya ve yüzde 6 ile Rusya Federasyonu’nun izlediğini vurgulayarak Türkiye’nin 5’inci dünya sırada yer aldığını kaydetti. Balin "Yıllık 10 milyon ton olan dünya makarna üretiminde yüzde 4.3’lük bir paya sahip olan Türkiye, makarna üretiminin temel ham maddesi olan durum buğdayı üretiminin önemli üreticilerinden" dedi.
TÜKETİM LİDERİ DE AYNI: Balin dünya makarna tüketimiyle ilgili şunları söyledi: "Kişi başı 28.5 kilogram makarna tüketimiyle İtalya yine lider. Bunu 12.7 kilogram ile Venezuela, 11.7 kilogram ile Tunus, 10.1 kilogram ile İsviçre, 9 kilogram ile ABD ve 8,8 kilogram ile Yunanistan takip ediyor. Türkiye’de de un ve unlu mamuller tüketimi oldukça yüksek olmasına rağmen, yıllık kişi başı makarna tüketimi 5,6 kilogram ile çok yetersiz. Bunu 8 kiloya çıkarmayı hedefliyoruz" diye konuştu.
İHRACAT REKORU HEDEFİ: Yıllık 1 milyon ton üretim kapasitesine sahip Türk makarna sektöründe geçen yıl 566 bin ton üretim gerçekleştirildiğini ve iç tüketimin 403 bin ton olduğunu hatırlatan Balin şunları söyledi: "2006 yılı iç tüketim tahmini 430 bin ton, üretim ise 630 bin ton. İlk 9 ayda ihracat 150 tonu buldu ve yıl sonunda rekor kırarak 200 bin tonu geçmesini bekliyoruz. 109 ülkeye ihracat yapılıyor. 2005’te özellikle Afrika ve Asya ihracatı arttı. Haiti’de de ilerleme kaydedildi. Gelecekte Hindistan, Pakistan gibi büyük nüfuslu Asya ülkeleri başta, 120 ülkeye ihracat hedefliyoruz. İhracattaki en önemli sorun, değer kotası nedeniyle AB’den gelen büyük tonajlı taleplere olumlu yanıt verememek. Vergilerin karşılıklı sıfırlanması ve değer kotasının kaldırılması talebi yetkililer tarafından AB’ye iletildi ve cevap bekleniyor. AB’ye 150-200 bin ton ihracat yapabiliriz."