<B> Çeviri: Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Kasım 23, 2002 14:00
Barilla, 125 yıl önce İtalya'da Pietro Barilla tarafından kuruldu. Önce İtalya'nın, sonra Avrupa'nın şimdi de ABD'nin en büyük makarna üreticisi oldu. Yeni hedef Çin pazarı. Forbes Dergisi, son sayısında Barilla'nın başarısını kapak yaptı.
İtalyanlar geleneksel ürünleri makarnayla dünyayı fethediyor. Türk tüketicilerinin de yakından tanıdığı Barilla, İtalya'nın ardından ABD'de yakaladığı büyük başarıyla adından söz ettiriyor.
İtalya ‘Parma’ merkezli Barilla'nın başında, dördüncü kuşak aile fertleri Guido, Paolo, Luca ve Emanuela Barilla var. Kardeşlerden en büyüğü 44 yaşındaki Guido Barilla, Barilla Group'un başkanı.
125 yıllık bir şirket olan Barilla, İtalyan makarna pazarında yüzde 41'lik paya sahip. Guido Barilla ve kardeşleri, babaları Pietro'nun ölümünden sonra 1993'te, Barilla'yı İtalya'nın en başarılı gıda şirketi yapma konusuna odaklanmışlar. Bunu başardıktan sonra gözlerini Amerika'ya dikmişler.
Barilla, 1996'da ABD pazarında ihracat yapmaya başlamış. Rakibi Mueller'i satın alarak üç yılda ABD’nin bir numaralı makarna markası olmuş. Bir milyar dolarlık ABD makarna pazarında yüzde 15'lik paya ulaşmış. Pazar payı, en yakın rakibi Ronzoni'nin iki katı.
Barilla'nın Amerika'daki başarısının altında pek çok neden yatıyor. Şirket satış gelirinin yüzde 10'unu reklam ve pazarlamaya ayırıyor. Televizyon reklamları ev kadınları hedefleniyor. ABD'deki supermarketlerin en değerli raflarına yüklü miktarlarda para ödeniyor. Amerika'daki restoran şefleriyle yakın ilişkiler kuruluyor, mutfaklarında Barilla'yı tercih etmeleri sağlanıyor. Bugün birçok restoranda yalnızca Barilla ürünleri kullanılıyor.
ZOR GÜNLERŞirket, 1997'de ABD'deki durumunu sağlamlaştırmak için büyük bir riske girmiş. Tarımın kalbi durumundaki Iowa'da 135 milyon
dolar harcayarak bir makarna fabrikası kurmuş. Bu yatırım, 'İtalya'dan ithal edilen makarna ile ABD'de üretilenin aynı kalitede olmadığı' yönünde birçok restoranda şüphe uyandırmış. Ancak zor günler çabuk atlatılmış. Guido Barilla, ‘‘Fabrikayı kurduktan sonra birçok restoran şüpheci davrandı. Ancak Amerika'da ürettiğimiz ürünü denediler ve İtalya'dan ithal ettiğimiz makarnadan farklı olmadığını gördüler‘‘ diyor.
Barilla ailesinin başarısı, yalnızca aile üyelerinin vizyonundan ve başarısından kaynaklanmıyor. Kraft, Procter and Gamble ve Nestle'den transfer edilen yöneticiler birçok başarılı projeye imza atmış durumda.
Barilla, 10 yıl öncesine kadar işinin yalnızca yüzde 10'luk bölümünü yurtdışında yaparken, 2003'te satışlarının yarısını İtalya dışından yapıyor olacak. ABD ve Batı Avrupa'daki başarının ardından yeni hedef Çin pazarı.
SATIŞ YÜKSEK, KÁR DÜŞÜKMakarna sektörü düşük kár marjlarıyla çalışmasına rağmen Barilla son 30 yıldır kár ediyor. Yedi yeni tesis kurulurken, beş şirket de satın alınmış.
Geçen yıl gerçekleştirilen iki milyar dolarlık satıştan, 89 milyon dolar kár elde edilmiş. Şirketin neredeyse hiç borcu yok. Düşük kár marjı şirketi 1975'te bisküvi sektörüne sokmuş. 1990'da makarna sosu üretimine başlanmış.
Şirket geçtiğimiz Temmuz ayında Almanya'da Kamps firmasını 1.8 milyar dolara alarak ekmek ve fırınlanmış ürünler üretimini en büyük işi haline getirdi. Kamps geçen yıl 1.5 milyar dolar değerinde satış yaptı ve Avrupa'nın en büyük ekmek üreticisi oldu. Kamps'in satışıyla 18 bin kişi Barilla çalışanı oldu. Barilla yakında, İtalyan'dan çok Alman çalışana sahip olacak. Almanya, Barilla'nın İtalya dışındaki en büyük pazarı haline gelecek. Guido, Kamps'in iki bin perakende dükkanının olmasının kendileri için önemli bir fırsat olduğunu söylüyor ve ekliyor: ‘‘Üç aylık değil, 20 yıllık sonuçlar arıyoruz.‘‘
RAKAMLARLA BARILLA Barilla'nın Parma'daki makarna tesisinde her gün 170 bin kilometreye eşdeğer makarna üretiliyor.
İki milyon tavuk Barilla için çalışıyor. Bu tavuklar yılda 500 milyon yumurta yumurtluyor.
Geçen yıl 22 bin insan gönüllü olarak Barilla'nın yeni ürünlerini denedi.
TÜRKİYE’DE FİLİZ’İN ORTAĞIBarilla, 1994'te Doğuş Holding bünyesindeki Filiz Gıda ile ortaklık kurdu. Şirketin yüzde 55'ini satın aldı. Filiz Gıda, Filiz,
Başak ve Barilla markası ile yılda 86 bin ton makarna üretimi gerçekleştiriyor. Filiz Gıda'nın sektördeki pazar payı yüzde 28.4 ve geçtiğimiz yıl ihracat yaptığı ülke sayısı 40. Barilla'nın, Türkiye'de 13 makarna ve dört sos çeşidi satılıyor.
MAKARNANIN TARİHİGıda tarihçileri makarnanın anavatanı hakkında sürekli bir tartışma içerisindeler. Marko Polo'nun 1292'de makarnaya ilk kez Çin'de rastladığı ve İtalya'ya getirdiği söyleniyor. İtalyan tarihçiler ise makarnanın çok daha önceleri bilindiğini iddia ediyor. Sicilyalılar makarnayı kendilerinin bulduğunu iddia ediyor. Bazı araştırmalara göre, İtalyanlar binlerce yıl önce makarnayı Araplardan almışlar. Ortadoğu ile ticaret yapan İtalyanlar, 'erişte' diye bilinen yemeği ülkelerine taşımışlar. Makarna Türkiye'ye sanayi halinde 1922'de girdi. Bugün toplam 25 fabrika ile makarna üretiminde dünyada beşinci sırada. Makarna ihracatında ise İtalya'dan sonra ikinci sırada geliyor.