Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yılı olacak 2023 için 2 trilyon dolar toplam milli gelire, 500 milyar dolar yıllık ihracata ve 10 küresel markaya sahip ülke olma hedefleri var. Türkiye’yi dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına sokacak bu hedefler için Ekonomi Bakanlığı tarafından başlatılan ve uygulanan Turquality Programı, Türk şirketlerinin markalarını küresel rekabette destekliyor. Amaç markalaşma ile hem katma değeri hem de pazar payını yükseltmek. Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, “Şu anda Turquality Programı’nda 107 firmanın 114 markası bulunuyor. Bu programa hazırlık süreci olan Marka Programı kapsamında da 65 firmanın 65 markası destekleniyor. Yani toplam 172 firmanın 179 markası program dahilinde” dedi.
İNOVASYON, TASARIM MARKALAŞMA
2023 hedeflerinin gerçekleşmesini sağlayacak en önemli etkenlerin inovasyon, tasarım ve markalaşma olduğunu vurgulayan Bakan Zeybekci şöyle konuştu: “Gerçekleştirdiğimiz tüm çalışmalarda daha fazla katma değere ve daha yüksek teknolojiye sahip ürünlerin ihracatını arttırmak en önemli hedef. Turquality Programı ile firmalarımızın yönetsel bilgi birikimlerini geliştirmeyi, kurumsallaşmalarına yardımcı olmayı, küresel pazarlarda kendi markalarıyla söz sahibi oyuncular haline gelmelerini ve olumlu Türk malı imajının yerleştirilmesini amaçlıyoruz.”
PAZAR PAYLARI HIZLA YÜKSELDİ
Bakan Zeybekci, program kapsamında desteklenen markaların hedeflenen değişimi başardıklarını belirterek, şu bilgileri aktardı:
“Firmalarımızın üretimden pazarlamaya kadar tüm süreçlerinin, küresel rakiplerinin seviyesine çıkarılması bizim için çok önemli. İhtiyaç duydukları pek çok desteği, paket halinde istifadelerine sunuyoruz. Desteklerin de getirdiği dinamizmle firmalarımız, küresel pazarlarda çok önemli başarılara imza attı. Örneğin, bir beyaz eşya markamız, 2008’de programa dahil olduğunda Avrupa pazar payı sıralaması 8’incilikten 2’nciliğe yükseldi. Bir hazır giyim markamızın mağaza sayısı da 12’den 112’ye çıktı. Nihai tüketiciye yönelik olmayan ürün üreten firmalardan sektöründe dünya markası olan ve zirveye oturanlar var. Gıda sektöründe faaliyet gösteren markalarımız Körfez bölgesinde, yakın coğrafyamızda çok ciddi pazar paylarına ulaştı. Desteklediğimiz firmaların ortalama ihracat birim fiyatı da Türkiye ortalamasının yaklaşık üç katına çıktı.”
HİZMET SEKTÖRÜ DESTEK KAPSAMINDA
Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, Turquality Programı’na hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların da dahil edildiğini hatırlatarak, “Hizmet sektörümüzün 2023 yıllık ihracat hedefi 150 milyar dolar. Hizmet ihracatında yüksek katma değer yaratılması ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren kuruluşlarımızın da markalaşma faaliyetlerinin desteklenebilmesi amacıyla yük, yolcu taşımacılığı, sağlık turizmi, bilişim, konaklama, eğitim, perakende gibi hizmet sektörleri de Turquality Programı kapsamına dahil edildi” dedi.
ÖNERİLERE VE ELEŞTİRİYE AÇIĞIZ
EKONOMİ Bakanı Nihat Zeybekci, “Paydaşlarımızdan gelecek her tür görüşe, öneriye ve eleştiriye açığız. Desteklerimiz her daim kendini yenileyen, geliştiren ve içeriği günün şartlarına adapte olan bir mantıkla hazırlandı. Bu dinamizmi de şüphesiz reel sektörle aramızdaki sürekli diyalog ortamına borçluyuz. Bu nedenle de tüm paydaşlarımızın görüşlerini, önerilerini ve eleştirilerini almaya devam edeceğiz” dedi.
‘YÖNETİCİ GELİŞTİRME PROGRAMI’MIZ VAR
Özellikle küresel markalaşma stratejisinin geliştirilebilmesi için şirketlerin insan kaynağı altyapısına da yatırım yapılması gerektiğini vurgulayan Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, “Destek kapsamına aldığımız firmaların personel yetkinliklerini de geliştiriyoruz. Yönetici Geliştirme Programı, Turquality kapsamında desteklerden faydalanan firmaların orta ve üst düzey yöneticilerinin üniversitelerle işbirliği içinde İşletme Yüksek Lisansı (Executive MBA) formatında 1 yıllık bir eğitime tabi tutuldukları bir faaliyet. Bu faaliyet ile firmaların orta ve üst düzey yöneticilerinin küresel başarı için gerekli vizyon ve yetkinliklere ulaşma konusunda desteklenmesini amaçlıyoruz. Bu kapsamda bugüne kadar 937 kişi eğitim aldı ve devam eden 14. dönemde de 138 katılımcıya eğitim veriliyor” diye konuştu. Zeybekci aynı amaca hizmet eden Turquality Vizyon Seminerleri’nin de önemli katkı sağladığını vurguladı.