Mağaza hırsızlığı 1.5 milyar Euro’yu buldu, Türkiye dünya 4’üncüsü oldu

Güncelleme Tarihi:

Mağaza hırsızlığı 1.5 milyar Euro’yu buldu, Türkiye dünya 4’üncüsü oldu
Oluşturulma Tarihi: Kasım 28, 2010 00:00

Çoğunlukla ‘kayıp’ olarak adlandırılan mağazalarda ürünlerin çalınması perakende sektöründe yüzde 2-3’e kadar normal kabul ediliyor. Global Perakende Hırsızlık Barometresi’ne göre 2008 yılında Türkiye’de yüzde 1.57 olan kayıp oranı 2009’da yüzde 1.67’ye çıktı. Kayıpların toplamı 1.5 milyar Euro’ya ulaşırken, Türkiye 2009’da hırsızlık oranı en çok artan 4’üncü ülke oldu.

Haberin Devamı

PERAKENDE sektöründe mağazalarda satışların yüzde 2-3’üne denk gelecek kadar kayıp ve hırsızlık oranları normal karşılanıyor. Eğer yüzde 3’ü geçerse bu hem çok büyük sosyal ve ekonomik sorunlara hem de perakende sektöründe yeterince organize olunmadığına işaret kabul ediliyor. Global Perakende Hırsızlık Barometresi’ne göre, Türkiye’de 2008 yılında yüzde 1.57 olan kayıp oranı 2009’da yüzde 1.67’ye çıktı. Türkiye’de kayıpların toplam cirosu 1.5 milyar Euro gibi rekor bir seviyeye ulaşırken, kayıpların satış rakamlarına göre artışı Türkiye’de yüzde 6.4’e çıktı. Yüzde 6.4 ile Türkiye Avrupa’da mağaza hırsızlığında en çok artış gören 4’üncü ülke oldu.
En masum Avusturya
Kayıpların satış rakamlarına göre artışında yüzde 9.8 ile Slovakya birinci, yüzde 6.7 ile Baltık Devletleri ikinci yüzde 6.5 ile Çek Cumhuriyeti üçüncü oldu. Fakat her üç ülkede kayıp oranları Türkiye’nin altında yer aldı. Türkiye yüzde 1.67 ile Avrupa’da kayıp oranının en yüksek olduğu ülke. Slovakya’da bu oran yüzde 1.45, Baltık Devletleri’nde yüzde 1.44, Çek Cumhuriyeti’nde yüzde 1.47. Mağaza kayıp oranı yüzde 0.99 olan Avusturya, Avrupa’nın en masum ülkesi görünümünde. Hatta ülkede kayıpların satış rakamlarına göre oranında yüzde 2 gerileme var. Elektronik güvenlik sistemleri alanında faaliyet gösteren Sensormatic’in Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Uzelli, “Ciro bazında kayıp oranları yüzde 3-4’lerdeyse ciddi problem var demek. Biz bu oranı yüzde 0.05 e kadar indirebiliyoruz” dedi. Uzelli, kayıpların yüzde 47’sinin personel, yüzde 33’ünün müşteri ve yüzde 15’inin ise tedarikçilerden kaynaklandığını söyledi.
Bir Wal-Mart ediyor
Perakendecilikte kullanılan elektronik sistemlerin artık sadece güvenliğe hizmet etmesinin yeterli olmadığını, verimliliğe doğrudan katkı sağlamasının beklendiğini vurgulayan Uzelli: “Bu kapsamda kayıpların azaltılması, mağaza performanslarının ölçülmesi ve iyileştirilmesi, müşteri deneyimine katkı sağlaması başlıca beklentiler. Türkiye’deki perakende sektörüne yatırım yapılıyor ama hâlâ istenen düzeyde değil. Örneğin Türkiye’deki pazar hâlâ Wal-Mart’ın elektronik güvenlik altyapısı ve mağaza zekası yatırımlarıyla aynı miktarlarda” dedi.

Haberin Devamı

En çok çalınan ürünler

Haberin Devamı

Kitapçı ve kırtasiyede: Elektronik oyun, DVD ve
VCD, iPod ve SD kartı,
dergi ve ekleri.
Giysi ve ayakkabı mağazasında: Aksesuarlar, elbiseler, futbol formaları,
kadın iç giyim.
Elektronik mağazasında:
Wii oyunları, dijital kamera ve cep telefonları, iPodlar, bilgisayar, plazma TV,
tansiyon aleti.
Çok katlı büyük mağazada: Parfüm ve yüz bakım kremleri, markalı giysi, deri giysi, saatler.
Yapı markelerde: Elektrikli testere vb. ürünler, el feneri-tornavida, pil, kapı kilidi.
Kuyumcularda: Markalı saat, yüzük, küpe, markalı aksesuarlar, altın.
Sağlık ve kozmetik mağazasında: Ruj, cilt losyonu, parfüm, traş takımları,
elektrikli diş fırçası.

En çok kullanılan hırsız bahaneleri

Haberin Devamı

Satın alacaktım, çıkarken ödemeyi unutmuşum.

Ellerim dolu diye çantama attım çıkarken içinde unutmuşum

Bu benim çantam değil. Çantam başka birininki ile karışmış.

Ben bunu ödemiştim zaten; kasadaki arkadaş etiketini sökmeyi unutmuş.

Bunu geçen gün satın almıştım neden alarm çaldı anlamadım.

Etiketinde promosyon yazıyordu, bedava sandım.

Denemek için takmıştım çıkartmayı unutmuşum.

İçeride çocuklar vardı şaka olsun diye çantama attılar herhalde.

Üzerimdeki tişört benim bana hırsız muamelesi yapamazsınız!

Avrupa’da en çok çalınanlar

Parfüm ve diğer kokular
Alkollü içecekler (şampanya/viski)
Kozmetik ve cilt bakım ürünleri
DVD, CD
Video oyunları, bilgisayar yazılımları
Küçük elektrikli aletler
Bilgisayar ürünleri
Markalı giysiler
Tekstil ürünleri
Traş takımı
Pahalı yiyecekleri ve et ürünleri
Kadın iç giyimi
 Piller
Aksesuarlar

Haberin Devamı

500 milyon dolarlık bir pazar

Sensormatic Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Uzelli güvenlik sektörüyle ilgili şu bilgileri verdi:
Türkiye’de elektronik güvenlik sistemleri sektörü 500 milyon dolar büyüklükte.
Bunun 350 milyon doları özel sektörden.
Perakande sektörü bunun 25 milyon dolarlık kısmını oluşturuyor.
Elamanlı güvenlik sektörü ise 6 milyar dolar büyüklüğe ulaştı.
Elemanlı güvenlikte çalışan sayısı 350 bine kadar çıkmıştı, krizle birlikte 210 bine kadar geriledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!