Oluşturulma Tarihi: Nisan 28, 2010 11:08
Özelleştirme süreci başarısızlıkla sonuçlanan İzmir Alsancak Limanı, gerekli yatırımların yapılamaması nedeniyle kan kaybediyor.
Dünyanın önde gelen lojistik şirketleri arasında yer alan ve limanın en önemli kullanıcılarından Maersk Line, tüm operasyonlarını Aliağa ilçesinde bulunan Nemrut Limanı'ndaki TC Ege Konteyner Terminali'ne kaydırdı.
Maersk Denizcilik Kıdemli Genel Müdürü Mustafa Köksür, İzmir Limanı'nda sıkışıklık nedeniyle zamanlama sorunu yaşadıklarını, körfezde dip taramasının yapılamaması nedeniyle büyük konteyner gemilerinin limana yanaşamadığını, bir süredir alternatif liman arayışlarının devam ettiğini, bir deneme süreci sonrası tüm operasyonlarını Nemrut Limanı'na kaydırdıklarını söyledi.
Maersk Line'ın müşterilerine saatinde hizmet veren bir kurum olduğunu, bu nedenle limanlara yanaşma ve ayrılma saatlerinin çok önem taşıdığını belirten Köksür, “İzmir Limanı'nda geçmişte büyük sıkıntılar yaşadık. Burada yaşanan gecikmeler bizi zor durumda bırakıyordu. Gemiler bazen bir sonraki limana yetişebilmek için İzmir'deki işini yarıda kesip yola çıkıyordu. Nemrut Limanı'yla gemilerimiz en az 4 saat kazandı. Ayrıca Nemrut'a daha büyük kapasiteli yeni kuşak gemilerin de gelmesi mümkün olacak” dedi.
Köksür, Maersk'in yanında başka şirketlerin de operasyonlarını Nemrut'taki rıhtımlara kaydırdığını, bir çok şirketin de araştırma çalışmasına devam ettiğini ifade etti.
Maersk'in Nemrut'a şu anda haftada 2 gemi getirdiğini, ancak bunun ekonomideki gelişmeler neticesinde artmasını beklediklerini kaydeden Köksür, İzmir Limanı'na yatırım yapılmaması durumunda daha çok kan kaybedeceğini ifade etti.
“UMUTSUZ DEĞİLİM”İzmir Limanı'nda Yunanistan'daki limanlarda yaşanan grevler nedeniyle yoğunluğun devam ettiğini dile getiren Köksür, şunları söyledi:
“İzmir Limanı için umutsuz değilim ama yatırım isteyen bir yer burası. Özelleştirmenin bir an önce gerçekleşmesi gerekiyor. Gerçekleşmeyecekse de acilen yatırım yapılması gerekiyor. Bu olmazsa gelişme şansı çok zayıf.
İzmir Limanı'ndaki en büyük aksaklıklardan biri derinlik. Körfez belli bir derinliğe getirilmezse büyük gemilerin girmesi mümkün olmuyor, bu da maliyetleri artırıyor. Sadece limanın değil liman içinde verilen servislerin de özelleştirilmesi gerekiyor. Türkiye'de bu konuda bazı monopoller var. Bunlar yıkılmadığı sürece paket olarak İzmir Limanı'nın sunduğu hizmet ucuzlamaz. İşleri Nemrut'a kaydırmanın bize getirdiği ek maliyet oldu ancak hiçbir maliyet zaman kaybı kadar önemli değildir.”
ÖZELLEŞTİRME SÜRECİTürkiye ihracatının yaklaşık yüzde 15'inin yapıldığı TCDD'ye bağlı İzmir Limanı'nın 49 yıllığına özelleştirilmesi için 3 Mayıs 2007'de açılan ihaleyi Hutchison, Global ve EİB LİMAŞ, 1 milyar 275 milyon
dolar vererek kazanmıştı.
Ancak Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Vakfı Merkezi ve Liman İş Sendikası'nın açtığı dava süreci 29 ay devam etmiş Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun yürütmeyi durdurma kararı sonrası Danıştay 13. Dairesi'nin verdiği ihalenin iptali davasını “ret kararı” ile devir sürecinin önünü açılmıştı. Bu süreçte Deutsche Bank, konsorsiyumdan ayrılmıştı.
Özelleştirme ihalesini kazanan konsorsiyumun bu hakkını kullanmaması sonrası ihalede ikinci olan Çelebi Holding de ihaleden çekildiğini açıklamasıyla süreç sonuç alınamadan tamamlanmıştı.