Güncelleme Tarihi:
Süper Lig'in yayın hakkını kapsayan 214.3 milyon dolar bedelli A Paketi için Türk Telekom ve Digitürk teklif verdi. Türk Telekom 215 milyon dolar, Digitürk ise 220 milyon dolar teklif etti. Ardından nefes kesen açık artırma süreci başladı.
Dört saat süren ve 220 milyon dolardan başlayan açık artırmada Digitürk'ün 161'inci turdaki son teklifi fiyatı 321 milyon dolara çıkarttı. Türk Telekom bunun üzerine önce yedinci molasını aldı, arkasından da ihaleden çekildiğini açıkladı. İhaleyi de Digitürk kazanmış oldu. Böylece maçlar dört yıl daha Digitürk üzerinden yayınlanacak.
Digitürk'ün naklen yayınlar için ödediği meblağ bu yıl sadece 140 milyon dolardı.
Süper Lig'in yayın ihalesinden fotoğraflar / Foto Galeri
VERGİLER DE VAR
Digitürk, bu rakamın üzerine bir de KDV, federasyon ve organizasyon payı ödeyecek. Bunların toplamı da yıllık 424 milyon 233 bin dolara ulaşıyor. Dört yıllık fatura ise herşey dahil tam 1 milyar 668 milyon 532 bin dolar.
"GURUR DUYUYORUZ"
İhaleyi değerlendiren TFF Başkan Vekili Lutfi Arıboğan, Türk futboluna böyle bir kaynak yaratmaktan dolayı çok mutlu olduklarını, gurur duyduklarını söyledi. Arıboğan şöyle konuştu:
“Gelinen nokta bir son değil, başlangıçtır. Türk futbolunun uluslararası rekabeti açısından yapacağımız çok şeyler olduğuna inanıyoruz. Türk futbolunda maalesef gelirler ne kadar artmışsa, finansal sıkıntılar da o kadar artmıştır. Bundan sonraki dönemde taslak aşamasındaki Kulüpler Yasası'nın da uygulamaya geçmesiyle, kulüplerimizi bu dönemde finansal olarak çok daha programlı, disiplinli, güzel günler beklediğini düşünüyorum. Bu finansal disiplinle birilikte, kaynakların verimli kullanımı açısından aşama kaydedeceğimize inanıyoruz. Uluslararası rekabet açısından çok önemli yıllar olacak.”
"DOĞRU RAKAMLA BİTİ"
İhale sonuçlarını değerlendiren Galatasaray İcra Kurulu Başkanı ve eski bakanlardan Işın Çelebi, ihalenin doğru bir rakamla sona erdiğini belirtti. Çelebi, "Dİgiturk yayıncılıkta çok başarılı oldu. İhale doğru bir rakamla sona erdi. Daha da artabilirdi. Ben bu bedelin önümüzdeki 3-4 yıl içinde ikiye katlanacağını düşünüyorum. Yeni statlar ve Anadolu kulüplerinin güçlenmesi ile yayın ihale bedelleri ve dolayısıyla futbolumuzun değeri artacaktır" dedi.
"BELKİ FİYAT DÜŞÜRÜRLER"
Ekonomist ve Radikal Gazetesi yazarı Mahfi Eğilmez ise fiyatın nihai tüketicisi açısından çok ciddi bir rakam olduğunu belirtti.
Eğilmez, "Bu paranın nasıl çıkarılacağı çok önemli. Şu haliyle Digitürk'ün 800 bin LİG TV abonesi varken bu sayı nerelere gider bilemeyiz. Belki de fiyat artırmak yerine fiyat düşürerek abone sayısını artırıp sürümden kazanmayı da düşünebilirler" dedi.
GEÇMİŞTE YAPILAN İHALELER Yıllar Yayıncı Ödenen Para (milyon dolar) 1994-95 Konsorsiyum* 7.2 1995-96 Konsorsiyum** 23 1996-97 Cine5 40 1997-98 Cine5 45 1998-99 Cine5 55 1999-01 Teleon 60 2001-04 Digitürk 116 2004-08 Digitürk 94.5 2008-10 Digitürk 140 2010-14 Digitürk 321 *Cine5 / ATV / Show TV / Kanal D / TGRT Lig Yayıncı Dönem Yıllık Ödenen Para (milyon dolar) İngiltere Premier League BSkyB-Setanta 2010-13 1197 İtalya Seria A SkyItalia - Mediaset 2010-12 1151 Fransa Ligue 1 Canal Plus 2008-12 971 Almanya Bundesliga Gol TV 2009-12 573
** Cine5 / ATV / Show TV / Kanal D / Star TV
YABANCI LİGLERİN YAYIN HAKLARI
ESKİ KÂRI UNUTSUN
Beşiktaş eski yöneticisi İbrahim Altınsay, futbol yayın ihalesinin yayıncı kuruluşa toplam bedelinin 425 milyon dolar civarında olacağını belirtti. Altınsay, "Yani Digitürk 4 yılda abonelerinden ortalama 100 milyon dolar gelir elde etmeli ki ancak başabaş noktasına gelsin. Bildiğim kadarıyla yayıncı kuruluş mevcut fiyatlar ve abone sayısıyla yılda 100 milyon doların biraz üzerinde gelir elde ediyor. Buradan çıkarılcak sonuç yayıncı kuruluş için daha önceki karlardan bahsetmek pek mümkün olmayacak. Bu rakama kulüpler pek sevinmemeliler. Belki de bu paraların ödenememesi söz konusu olabilir" dedi.
"FUTBOLUN GELECEĞİNE DEĞER BİÇİLİYOR"
Televizyoncu Acun Ilıcalı ise rakamın bu kadar yükseğe çıkmasının Türk futbolu için büyük fırsat olduğunu belirtti. Ilıcalı, "Bu, Türk futbolunun şu anki değeri değil geleceğinin değeridir, Türk futbolunun geleceğine değer biçiliyor. Kulüpler farklı bütçelere sahip olacak. Taraftarların üzerine daha büyük yükler bindirecek. Bu da ne olursa olsun kulüpler için çok büyük şans. Türk futboluna daha çok kaynak aktarılacak. Bu ihale futbol ile taraftarlar arasındaki bir kablo gibi düşünülmeli. Anadolu kulüplerinin bütçesi de artacak daha iyi futbolcular gelecek" dedi.
B PAKETİNİ TRT ALDI
A Paketi ihalesinin ardından yapılan B paketi ihalesi ise çok kısa sürdü ve ihaleyi tek teklifi 40 milyon 210 bin dolar ile veren TRT kazandı.
C PAKETİ TÜRK TELEKOM'UN
C Paketi ihalesini de 13.5 milyon dolar ile Türk Telekom kazandı.
A, B, C PAKETLERİ NEDİR?
Üç ayrı paketten oluşacak ihale için Çukurova Grubu'na bağlı Digitürk, Doğan Grubuna bağlı D Smart, Doğuş grubuna bağlı NTV, devlet televizyonu olan TRT ve Türk Telekom şartname almıştı.
İhale A, B ve C olarak üç sınıf için yapıldı.
214 milyon 300 bin dolar muhammen bedelli A paketi, Süper Lig’in isim hakkı ile bu ligden haftada en az 4 maçın şifreli canlı yayınını kapsıyor. Bu paketi alan bütün maçların çekimini yapma hakkını kazanacak. Bunun yanı sıra uluslararası kuruluşlara pazarlayabilecek.
B paketi 40 milyon 200 bin dolar muhammen bedelli Süper Lig’deki 9 maçın geniş özeti ile üç dakikalık haber amaçlı görüntüleri başka kuruluşlara satabilecek.
13 milyon 400 bin dolar muhammmen bedelli C Paketi ise gol görüntülerinin cep telefonlarından izlenmesini içeren mobil yayın haklarını kapsıyor.