Güncelleme Tarihi:
Dünyada tedarik zinciri sorunu ve enerji krizinin tetiklediği ekonomik bozulma, lüks ürün endüstrisini de etkiledi. 2017 yılına kıyasla, geçen yıl yeni lüks ürün satışları yüzde 12 büyürken, ikinci elde yüzde 65 artış yaşandı. Amerikalı araştırma şirketi Bain & Co’ya göre, gelecek 5 yıl içinde, lüks üründe ikinci el satışları yıllık yüzde 15 oranında artış gösterecek. Lüks üründe ikinci el trendi yükselişe geçerken, birçok marka bunu görmezden gelmeyerek ‘krizi fırsata çevirme yolu’nu seçti. Aslında lüks ürünlerin ikinci el satışları yeni bir konu olmasa da son dönemde bu durum markaların hükümranlığı altına girmesiyle şekil değiştirdi. Bu bağlamda, Gucci, Burberry ve Stella McCartney gibi bazı lüks markalar ürünlerinin ikinci el satışlarına aracılık etmeye başladı.
SIFIRI 2 BİN, 2. ELİ 250 DOLAR
Bazı markalar ikinci el ürünleri kendi internet sitelerinden satışa sunarken, bazıları da ikinci el ürün satan sitelere aracılık etme yolunu tercih ediyor. Aracı online satış sitelerinin kârından bir pay alma yolunu seçen markalara karşılık, ürünleri için aracılara komisyon vermek istemeyen şirketler ise bunu kendi çatıları altında gerçekleştiriyor. Amerikan Wall Street Journal’a (WSJ) konuşan ve e-ticaret işiyle uğraşan 48 yaşındaki Rachelle Kebaili, bu tür platformlardan birinde vintage bir Gucci çantayı 250 dolara aldığını anlatıyor. Hali hazırda yeni Gucci çantalar ise 2 bin dolara satışta. Kebaili, “Başkalarında olmayan parçaları edinmeyi seviyorum. Kim böyle bir anlaşmaya ‘Evet’ demez ki” diye konuşuyor.
‘SATIŞLARI DÜŞÜRÜR’ ENDİŞESİ
Ancak bunu tercih etmeyen şirketler de yok değil. Hermès International, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE ve Chanel gibi bazı markalar, bu trendin yeni ürünlerin satışını düşüreceği ve artan fiyatlar üzerindeki yükü daha da arttıracağı görüşünde. WSJ’ye konuşan Birkin çantalarının üreticisi olan Hermes’in CEO’su Axel Dumas, “Bu Hermes tarafından teşvik edilen bir durum değil” diyerek, “Bu mağazaya gelen normal müşterilerimize zarar verir” diye konuşuyor.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK TERCİH SEBEBİ
BİRÇOK lüks ürün kullanıcısı da daha ucuz olan az kullanılmış bir ürünü hem fiyatı hem de sürdürülebilirlik adına tercih eder oldu. Sürdürülebilirlik kaygısı, özellikle de genç müşteriler arasında epey yaygın. WSJ’ye konuşan uzmanlar, daha az para ödeme fırsatı varken, gençlerin çevre dostu ürünleri tercih ettiğini belirtiyor. İtalyan moda danışmanı Cecilia De Fano da butiklerdeki fiyatların şu an ‘çılgınca’ olduğunu, Avrupalı kadınların artık büyük ölçüde ikinci eli tercih ettiğini belirtiyor.