Lüks çikolata üretimi başladı, ihracat 1.5 milyar doları buldu

Güncelleme Tarihi:

Lüks çikolata üretimi başladı, ihracat 1.5 milyar doları buldu
Oluşturulma Tarihi: Eylül 16, 2009 00:00

Avrupa’dan Afrika’ya 190 ülkeye çikolata ve şekerleme ihracatı gerçekleştirdiklerini söyleyen İstanbul İhracatçı Birlikleri Başkanlar Kurulu Başkanı Zekeriya Mete, “Türk çikolatasının kalitesi arttı, fiyatı yükseldi. Artık Türkiye’den dünyaya lüks çikolata satıyoruz. Çikolata ve şekerleme ihracatımız 1.5 milyar doları buldu” dedi.

SON dönemlerde marka yatırımlarıyla ihracat pazarını genişleten Türk çikolata ve şekerleme sektörünün yıllık ihracatı 1.5 milyar dolara dayandı. İhracat yaptığı ülke sayısını 190’a çıkarmayı başaran sektör, artık Türkiye’den dünyaya lüks çikolata ihracatı gerçekleştiriyor. Afrika ve Ortadoğu gibi pazarlarda büyük bir güce sahip olduklarını söyleyen İstanbul İhracatçı Birlikleri Başkanlar Kurulu Başkanı Zekeriya Mete, “Artık Türkiye’nin ihracat yaptığı ülkelerde alım gücü değişti. Türk üretici artık ucuz çikolata ve şekerleme üretmiyor. Avrupa’dan Afrika’ya kadar dünyanın 190 ülkesine lüks çikolata satıyoruz” dedi.

Hedef 2.5 milyar dolar

Rusya’nın başkenti Moskova’da düzenlenen Dünya Gıda Fuarı’nda, Türk çikolata ve şekerleme sektörünü değerlendiren Zekeriya Mete, şöyle konuştu: “Rusya çikolata ve şekerleme ihracatında önemli pazarlar arasında yer alıyor. Bu ülkeye yapacağımız marka yatırımlarıyla yıllık ihracatımızı artıracağız. 2010 yılı sonunda ise 2 milyar 500 milyon dolarlık çikolata ve şekerleme ihracatı hedefimiz var. Bu ihracatı sektörde faaliyet gösteren 300 firma yapıyor.”

Ekonomik kriz nedeniyle bir çok sektörün ihracat pazarlarında daralmalar yaşandığına dikkat çeken Zekeriya Mete, “Kriz boyunca ihracatı düşmeyen tek sektör gıda oldu. Geçtiğimiz yılki rakamlarla neredeyse aynı. Türkiye’nin gıda ihracatı 2008 yıl sonu itibariyle yaklaşık 11 milyar dolara ulaştı. 2008 yılı ihracatını 2007 yılına göre değerlendirdiğimizde yüzde 18.6 oranında artış olduğu görülüyor” dedi. Mete sözlerini şöyle sürdürdü: “Irak, Almanya ve Rusya gıda ihracatımızda ilk sıralarda yer alan ülkelerdir. Irak’a ve Bulgaristan’a yaptığımız gıda ihracatı hızla artıyor. 2009 yılı ocak-temmuz dönemi sonu itibariyle gıda ihracatımız 5.6 milyar dolar olarak gerçekleşti. Irak, Almanya ve Rusya ise bu rakamın yüzde 31’ine sahip.”

İhracat engelleniyor

Türk ihracatçısının bürokratik engeller nedeniyle mallarını zamanında teslim edemediğinden yakınan Zekeriya Mete, “Biz sürekli ihracat pazarlarımızı genişletmek adına yeni yatırımlar ve projeler geliştiriyoruz. Ancak Türkiye’deki bürokratik engeller ihracatımızı da olumsuz etkiliyor. Bu konuda gerekli adımların bir an önce atılması lazım. Yoksa ihracatımız ciddi yara alacaktır” diye konuştu.

İhracatçılar olarak şeker fabrikası özelleştirmelerine katılacağız

ŞEKER fabrikaları özelleştiği zaman iç piyasada şeker fiyatının tüketici nezdinde en az yüzde 50 ucuzlayacağını söyleyen Zekeriya Mete, şöyle konuştu: “Biz ihracatçılar olarak da şeker fabrikası özelleştirmelerine katılmayı düşünüyoruz. Eskişehir, Afyon gibi bölgelerdeki fabrikalara bakacağız. Fiyatları henüz bilmiyoruz. Şartnameyi alıp bakacağız. Devlet bize versin, biz çalıştırıp borcunu ödeyelim. Neden zarar ediyor şeker fabrikaları? Şeker fabrikası, sadece 3 ay çalışıyor. Popülist politikalarla 5 kişinin olacağı yere 15 memur doldurulmuş. İşçiden çok memur çalışanları var. Bu koşullarda tabii ki zarar eder. Afyon, Eskişehir, Kütahya bölgesindeki fabrikalardan 3 ihaleye de şartları uygun olursa, sektör bir araya gelirse gireriz.”

Çikolatada Tatlıtuğ narenciyede Tarkan

BİRLİKLER, ihracatın yapıldığı ülkelerde sevilen oyuncu ve şarkıcıları kullanacak. Arap ülkelerinde izlenen dizilerle tanınan Kıvanç Tatlıtuğ, çikolata ve şekerlemenin, Rusya’da çok beğenilen şarkıcı Tarkan ise narenciyenin yüzü olacak. Tatlıtuğ’la görüşmeler sürerken Narenciye Tanıtım Grubu’nun Tarkan’la anlaştığını dile getiren Latif Ünal, “Reklam filmini Ezel Akay çekecek. Artık ürünlerimizin üzerine ay yıldızlı yapıştırmalar da koyuyoruz. Böylece Rus tüketici Türk ürünü satın aldığını anlayacak” dedi.

Analiz her ürüne 400 TL maliyet getiriyor

İSTANBUL İhracatçı Birlikleri Yaş Meyve Sebze İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Latif Ünal, Rusya’yla yaşanan ‘kalıntı’ sorununun eskisi gibi olmadığını belirterek, kontrollerin üretim aşamasında yapılması gerektiğini kaydetti. Malların Türkiye çıkışında yapılan analizler nedeniyle her bir ürün başına 400 lira ödemek zorunda kaldıklarını anlatan Ünal, “Üreticinin ihracata veremediği ürünün iç pazarda da satışı engellenirse sorun ortadan kalkar. Hal Yasası’ndaki değişiklikle, denetimlerden haldeki komisyoncunun da sorumlu olacağını öğrendik” dedi. 500 milyon dolarla, yaş meyve ve sebze ihracatının üçte biri Rusya’ya yapılıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!