Güncelleme Tarihi:
2020’deki krizin kaynağı olan Çin’den tedarik sıkıntısı yaşanınca yakalanan rüzgâr, birçok sektörde ihracatçının yelkenlerini şişirmiş ve rakamları yukarı çekmişti. Ancak pandemi sonrasında global pazarlarda taşlar tekrar yerine oturdu. Bu da lojistik maliyetlerinin hızla gerilemesine neden oldu. Çin, lojistik maliyetleri nedeniyle verdiği kayıpları geri kazanıyor. Türk ihracatçısına olumsuz yansıyan bu durum, ev ve mutfak eşyaları sektörünü harekete geçirdi.
15 BİN DOLARDAN 2 BİN DOLARA
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Kurucu Başkanı Burak Önder, Çin’den çıkan bir konteyner ürünün ABD’nin batı kıyılarına ulaşma maliyetinin 2 bin dolara gerilediğini belirterek, acil önlem alınması gerektiğini söyledi. Aynı zamanda Lux Plastik Genel Müdürü olan Burak Önder, “Lojistik maliyetleri çok hızlı düşmeye başladı. Çin’in konteyner gönderme maliyeti 15 bin dolardan 2 bin dolarlara kadar düştü. Biz ise Türkiye’den ABD’ye ortalama 5 bin dolara konteyner gönderiyoruz. 2 katlık fark oluşuyor. Rekabet etme gücümüz aniden azaldı” dedi.
ALTERNATİFLERİ ARTTIRMALIYIZ
Pandemi döneminde bu avantaj sayesinde çoğu sektörde ihracat artışları yaşandığını vurgulayan Burak Önder, “Şimdi bu rüzgâr tersine döndü. Karşımızdan esiyor. Avrupa, İngiltere ve ABD’de Çinlilerin bu rekabet gücüyle birlikte agresif bir atağa kalktığını görüyoruz. Daha büyük sorunlar yaşamamak için lojistik imkânlarımızı hızla geliştirmeliyiz. Kendi limanlarımızda çok büyük maliyetlerle karşılaşıyoruz. Bu konuda adımlar atmamız şart. Denizde, karada ve demiryolunda alternatifleri artırmak zorundayız” ifadelerini kullandı.
FİYAT ARTIŞI KURDAKİ DURUMA BAĞLI
Asgari ücretteki artış ve EYT gibi gelişmelerle birlikte iç pazarda sene başında bir hareketlilik yaşandığını anlatan Burak Önder, şöyle devam etti: “Ancak pandemideki gibi bir yoğunlukla ne iç pazarda ne de ihracatta karşılaştık. Önümüzdeki süreçte de böyle bir talebi yakalamak zor. Hammaddede çok fazla fiyat artışı yaşamadığımız için yakın dönemde ev ve mutfak eşyalarında önemli bir zam öngörmüyoruz. Geçtiğimiz iki yıldaki gibi fiyat artışları çok olmaz. Enflasyon hâlâ çok yüksek. Tüketim artık daha çok gıda gibi öncelikli alanlara yoğunlaştı. Kur uzun süredir baskılanıyor. Burada bir kur şoku olursa o zaman fiyatlarda ciddi bir artış bekleyebiliriz.”