Güncelleme Tarihi:
Meslek liselerine yönelik çözümü 3 aşamalı bir yol haritası ile açıklayan Mehmet Emin Ağaç: “Böylece liselerden mezun olan gençlerin yaklaşık yüzde 70’i hayata atılmış olacak. Üniversite kapılarında yığılma ortadan kalkacak, birçok sektör de aradığı kalifiye elemana kavuşmuş olacak.” dedi.
Son yıllarda hızla büyüyen işitme sektörünün ihtiyaç duyduğu kalifiye elemanları yetiştirmek amacıyla 2010 yılında kurulan İşitme Cihazları Akustik Akademi Derneği (İCAAD) BaşkanıMehmet Emin Ağaç, ülkemizde meslek liselerine ağırlık verilmesi gerektiğinin altını çizdi.
Ağaç; meslek okullarında öğretim sisteminin ihtiyaçlara ve yeni koşullara uygun olarak yeniden yapılandırılmasına ve yeni branş bölümlerine ihtiyaç duyulduğuna dikkat çekti ve “İlköğretim okullarında yeteneklerin keşfi için Mutlaka farklı ve yeni bir birim açılmalıdır. Çocukların yetenekleri keşfedilmelidir” dedi.
İLKÖĞRETİMDEN BAŞLAYARAK YETENEK BÖLÜMLERİ AÇILMALI
Ülkemizde çocukların yeteneklerin keşfedilmesine yönelik yol haritasını 3 aşamalı bir süreç olarak açıklayan Mehmet Emin Ağaç’ın önerileri şöyle:
1- Öncelikle hazırlık ve yapılandırma süreci olmalı. Farklı Materyal, aletler ve çeşitli atölyeler, laboratuvarlar vb öğrencilere tanıtılmalı ve işlevleri hakkında bilgi verilmelidir.
2-İlköğretimin ilk senelerinde yetenekler keşfedilmelidir. İlköğretimin 2. evresinde belirlenen yeteneğe göre branşlar seçilmelidir.
3- Mevcut meslek liselerinde yeni branş bölümleri ya da yeni branşliseleri açılmalıdır.
Bunun yanısıra, M. Emin Ağaç şu noktaları da ekledi:
- Meslek Liselerinden mezun olanlar ise tekniker ünvanını almalıdır.
- Branşlara göre öğrenciler sanayi kuruluşlarında staja tabi tulmlaıdır. Bu süre 6 aydan az olmamalıdır.
- Devlet stajyer kabuleden sanayi kuruluşlarını gerekli olan desteği sunmalıdır.
- Verilen destek stajyerin sanayi kurumuna yüklemiş olduğu yükten fazla olmalıdır.
- Stajın bitiminden sonra stajyere sanayi kuruluşu tarafından sertifika verilmelidir.
Sonuç olarak, öğrenciler yeteneklerine göre meslek liselerine yönlendirilmelidir. Bu kapsamda, çağdaş mesleki eğitim vererek başarılı olan ülkelerin tecrübelerinden istifade edilmelidir.
3 aşamalı olarak açıkladığıyol haritasının gerçekleşmesi halinde Liselerden mezun olanların ortalama yüzde 70’inin hayata atılmış olacağını ifade edenMehmet Emin Ağaç: “Çalışan sayısının çoğalması ile devletin geliri de artacaktır. Ayrıca üniversitelerin önünde yığılmalar da önlenmiş olur. Kariyer yapmak isteyenlere ise kendi mesleki alanındaki fakültelere ve yüksekokullara giriş kolaylığısağlanmalıdır.”
Eğitim stratejisinin yenilenmesine ihtiyaç olduğuna değinen Mehmet Emin Ağaç, “Sanayici kalifiye eleman bulamıyor, yatırım için gelen yabancılar da ilk olarak “Kalifiye eleman var mı?” diye soruyor” dedi. İCAAD Başkanı Mehmet Emin Ağaç, dünyada ve ülkemizde ihtiyaç duyulan yeni branş bölümlerine ilişkin olarak da şunları söyledi: “Meslek liseleri desteklenmeli ve branş olarak genişletilmelidir. Mevcut bölümlerin yanısıra yeni bölümler de açılmalıdır. Farklıyazılım alanları, sanayi teknikerliği, mekatronik, dizayn, akustikerlik-odyoloji, tıbbi sekreterlik , sanayi kalıpçılığı, kimya, kamu sağlığı,gıda, ahçılık,inşaat teknikerliği, mobilya , boya, ayakkabı, tekstil, inşaat, vb. alanlarda teknikerlere yoğun ihtiyaç var. İşsizliği azaltmanın yolu kalifiye elemandan geçiyor.”
“Aramızda yaşayan binlerce kaşif var, onlarıortaya çıkarmak da eğitim sistemimize düşüyor” diyen Mehmet Emin Ağaç; şöyle devam etti: “ Mesela, Bill Gates Türkiye’de doğmuş olsaydı, bugün belki Windows diye bir program olmayacaktı, Einstein Türkiye'de doğmuş olsaydı belki Einstein’ın teorilerini kimse tanımamış olacaktı. Mimar Sinan da Etiyopya'da doğmuş olsaydı tarihe ismini yazdıran Mimar Sinan diye bir mimar olmayacaktı.”
7 AVRUPA ÜLKESİ MESLEKİ EĞİTİM İÇİN ANLAŞMA İMZALADI
Avrupa ülkelerinin de mesleki eğitim konusunda harekete geçtiğini belirten İşitme Cihazları Akustik Akademi Derneği BaşkanıMehmet Emin Ağaç; “Avrupa ülkeleri işsizlik sorununu, kalifiye elemanla, meslek uzmanları yetiştirerek çözeceğine inanıyor. Özellikle Almanya’da meslek eğitimi mezunları arasında işsizlik % 5’in altındadır” diye konuştu ve şöyle devam etti: “Bu kapsamda, Avrupa’da 7 Avrupa ülkesinin eğitim bakanları Almanya Eğitim Bakanıyla sözleşme imzaladı. Bundan sonra meslek eğitimleri Almanya’daki meslek eğitimine uyumlu hale gelecek. Avrupa’da meslek sahibi insanların en az işsiz olduğu ülke Almanya’dır. Almanya sanayisinin başarılı gelişmesinde hiç şüphesiz ki meslekle ilgili verilen eğitimin katkısı çok büyüktür. “