Güncelleme Tarihi:
Doğtaş Kelebek CEO’su Ersin Serbes, mobilya sektörünün deneyimli isimlerinden. Doğtaş ve Kelebek markalarının biraraya gelmesiyle büyüyen yatırımları, yurtdışı hedeflerini ve 2018 yılındaki beklentileri konuştuk. Ersin Serbes, 2017’de Doğtaş olarak yakaladıkları başarıyı anlatırken, “Geçen yıl yapılan KDV indirimi tüm sektörü büyüttü. Sektörün bu yıl da canlanması için indirim şart. Aynı zamanda mobilya alışverişi yüksek tutarlı bir alışveriş. Türkiye’de çoğu müşterinin kredi kartı limitleri mobilya alışverişine yetmiyor. Eskisi gibi senetle alışverişi de yapabiliyor olmamız gerekiyor” diyor.
İLK 300 ARASINA GİRDİ
Doğtaş Mobilya Doğan Ailesi’nin şirketi. Biga’dan çıkan şirket hem Türkiye’de hem de yurtdışında büyüdü. Aileye Kelebek Mobilya da katıldı. Sizin sektörle ilişkiniz nasıl başladı?
Şirket sahibimiz Davut Doğan’ı 1990’lardan beri tanıyorum. Abi kardeş gibiyiz. Ben P&G’de Bölge Müdürlüğü yaparken kendisiyle tanıştım ve onun teklifiyle Doğtaş’a 1995 yılında geçtim. Bir süre markadan ayrıldım, yine mobilya sektöründe çalıştım. Sonra yolum yine Doğtaş’la kesişti. 1990’lı yıllarda Türkiye’nin en önemli markalarındandı Kelebek. Doğtaş’ta biz 1990’lı yıllarda Kelebek gibi olmayı hedefledik. Onlar gibi ürünler yapmayı ve yapılanmayı hayal ederken gün geldi Doğan Bey onun sahibi oldu ve ben de hem Doğtaş’ın hem de Kelebek’in CEO’su oldum. Doğtaş Grubu ilk önce Turkven’le birlikte hareket etti, 2012 yılından 2017 yılına kadar Turkven ile birlikte ciddi bir büyüme kaydedldi. Geçen sene Turkven çıkış kararı aldı ve şirketin hisseleri yurtdışında nitelikli şirketlere açıldı, şirketin yüzde 50’si halka açık, yüzde 50’si ise Doğan Ailesi’nin.
Geçtiğimiz yılın mobilya sektörü rakamları iyi geldi. Siz şirket olarak geçen yılı nasıl geçirdiniz?
Geçen sene sektör olarak KDV indiriminin olması, tüm sektöre yüzde 10-15’lik bir büyüme etkisi yarattı. Sektör geçtiğimiz yıl üzde 30’luk bir oranda büyüdü. Bizim de Doğtaş olarak atılım yılımız oldu. Biz yüzde 52’lik bir oranda büyüdük. Halka açık olduğumuz için bu rakamlar kesin. Türkiye’nin ilk 500 şirketi sıralamasında da 52 sıra birden yukarı çıktık. İlk 300 şirket arasına girdik. 2017 iyi bir yıldı bizim için. Bu listede en çok personel çalıştıran 287’inci şirketiz. Bu da bizim için gurur verici. Bizim sektör emek yoğun. Bu sektörün büyümesi istihdam yaratıyor.
Bu yıl nasıl geçiyor?
KDV indirimi bitti. Biz yeniden indirim olsun istiyoruz. Ekonomi Bakanı’na da beklentimizin yeniden KDV indirimi sağlanması olduğunu ilettik. Çünkü 2018 kötü gidiyor. Bu kötü gidişin önüne geçilmeli. Yüzde 18 KDV oranı çok yüksek, bunu yüzde 8’e çekmek gerekiyor. Çünkü müşteri bizim yaptığımız indirimlerden çok KDV indirimine güveniyor. İlk çeyrekte yüzde 11’lik bir gerileme var sektörde.
3 MİLYAR $ İHRACAT
Mobilya sektöründe kayıt dışı oranı da çok yüksek değil mi?
65 bin işletme var. 3’te biri markasız. Markasız mobilyalar kayıt dışı hareket edebiliyor. KDV yüzde 8’e inince herkes kayıt altına alıyor. Israrla beklentimiz yüzde 8 oranına inmesi. Bu herkes için kazanç demek. Mobilya sektöründe kayıt dışı çok fazla olduğu için sağlıklı verilere ulaşmak zor ama geçen seneye göre ilk çeyrekte yüzde 11’lik bir küçülme olduğu görülüyor. Bunun da tek ilacı KDV indirimi. Beyaz Eşya konusunda kayıtlar net ancak mobilyada değil. Beyaz Eşya’da da yüzde 19 oranında küçülme var. Bizim büyüme ve küçülme oranları genelde neyaz eşya ile paralel oluyor.
Bu yıl eğer KDV indirimi olmazsa sektör için sıkıntı olacağı görülüyor...
Aynen. Bu yüzden de önlem alınmalı. Mobilya sektöründe 800 milyon dolar ithalat, 3 milyar dolar ihracat var. Türkiye’nin cari açığı düşünüldüğünde mobilya sektörü önemli. Bunun için de mobilya sektörü desteklenmeli ve yurtdışına açılmalı.
KDV indirimi beklentiniz dışında sektörde iyileştirme adına ne yapılabilir...
- Biz senetli satışa dönmek istiyoruz. Anadolu başta olmak üzere ciddi müşteri potansiyeli var. Ancak kredi kartlarının limitleri yetmiyor. Senetli satış bizlerin hayatına mutlaka dönmeli.
İTALYA’DA 55 NOKTADA YATAK SATACAK
DOĞTAŞ Grubu bugüne kadar ürettiği Doğtaş Yatak markasını artık geride bırakıyor. Grup yeni markası Lova Sleep ile yatak dünyasından pay almaya çalışacak. Bu yıl ilk kez Milano Fuarı’na katılan Doğtaş yeni gözdesi yatak markası Lova Sleep için de yeni bir anlaşmaya imza attı. İtalya’da büyük bir ev ve yapı market zincirinin 55 mağazasında Lova Sleep markaları yataklar da satışa başlayacak.
E-TİCARETE MESAFELİYİZ
DOĞTAŞ Grubu mobilya ve yatak satışında e-ticaret kanallarında yeni yeni boy göstermeye başladı. CEO Ersin Serbes, Türkiye geneline yayılmış bayi ağı nedeniyle e-ticarete mesafeli durduklarını ancak bundan sonra e-ticarette de hızla büyüme planları yaptıklarını söyledi.
ERSİN SERBES KİMDİR?
- 1965 yılında Söğüt’te dünyaya gelen Ersin Serbes, lisans eğitimini Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü’nde tamamladı. Kariyerine 1986 yılında Trakya Birlik’te başladı, ardından Procter&Gamble’da çalışan Serbes, bu görevi sırasında Doğtaş Ailesi’nden davut Doğan’la tanıştı. Onun teklifiyle obilya sektörüne adım attı. 20 yılı aşkın süredir mobilya sektöründe üst düzey yönetici olarak görev alan Ersin Serbes, 15 Temmuz 2016 tarihinden itibaren Doğtaş Kelebek Mobilya Sanayi ve Ticaret A.Ş.’de CEO olarak görev yapıyor.