Sadi Özdemir / Ekobi
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 31, 2010 00:00
Ankara’daki fabrikasında ürettiği mobilyalarla geçen yıl 30 milyon dolar ciro yapan Lazzoni, New York’taki mağazasında ayda 200 bin dolar ciro yakaladı. Firma sahibi Yaşar Kababulut, “New York’ta kısa sürede 4 mağaza olacağız” diyor.
TÜRKİYE’de son yıllarda kaliteli üretim ve markalaşma açısından büyük gelişme sağlayan mobilya sektörü artık dünyaya kendi mağazalarıyla yayılıyor. Ankara’daki 25 bin metrekare kapalı alana sahip fabrikasında ürettiği mobilyalarla geçen yıl 30 milyon
dolar ciro yakalayan Lazzoni Ltd., bu yılın nisan ayında New York’ta (Manhattan) açtığı mağazada ayda ortalama 200 bin dolarlık ciro yakaladı. Mağazanın kira/ciro oranının İstanbul’daki en iyi noktalardan daha iyi olduğunu söyleyen Lazzoni Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Kababulut, “Yurt içinde 24 mağazamız var. Bu sayıyı 30’a çıkarabiliriz. Ancak bundan sonra ABD’de hızlı büyüme kararı aldık. New York’ta kısa sürede 4 mağazaya çıkacağız. Krizin etkisiyle kiralar hâlâ uygun. New Jersey’de bir depo yatırımı yapıp oradan ABD’nin diğer kentlerine de yayılacağız” diyor.
Siteler’in Osman UstasıBabası ve oğluyla 3 kuşak işin içinde olduklarını söyleyen Yaşar Kababulut, şöyle başlıyor girişimcilik öyküsünü anlatmaya: “İşimizin kurucusu babam Osman Kababulut. Kendisi şu an 84 yaşında ve Siteler’de hâlâ piyasayı kolluyor. Kendisi Artvin Arhavi’den ilkokulu bitirince Ankara’ya bir akrabamızın yanına gelmiş ve mesleği çekirdekten öğrenmiş. Çok iyi bir usta olduğu için de mesela TBMM’nin, Gülhane Askeri Hastanesi’nin doğramalarını yapmış. Ayrıca ilk çelik kapı kasalarını, ilk modüler mutfak dolaplarını üretenler arasındadır. Ankara Siteler, Türkiye’nin en iyi mobilya ustalarını, markalarını çıkaran yer. Bu işin üniversitesi. Babam da burada yetişmiş.”
Bulut Mutfak ‘Kalebodur’ gibiydiBabasının modüler mutfak üretimiyle bu alanda çok iddialı bir firma yarattığını anlatan Yaşar Kababulut, “Uzun yıllar mutfak dolabı ürettik. Markamız da ‘Bulut Mutfak’tı. Ankara’da çok güçlü bir marka oldu. Hani müteahhitler ‘kalebodurlu’ diye satar ya Ankara’da da yap-satçılar ilanlarına ‘Bulut Mutfaklı daire’ diye yazardı. 1970-2000 yılları arasında Bulut Mutfak olarak Ankara’da neredeyse her üç evden birine girmiştik. Ayrıca proje işleri de yapıyorduk. Mesela Bahçeşehir’in büyük bölümünün doğruma işlerini biz yaptık. Yine çok sayıda otel projeleri yaptık. TOKİ Eryaman’da ahşap adına ne varsa yaptık ama perakende satışı da hiç ihmal etmedik” diyor.
Lazzoni’yle marka yatırımıAile ortaklığının 2004’te son bulduğunu anlatan Yaşar Kababulut, şöyle devam ediyor: “2000’ler başlayınca yurtdışına daha sağlıklı açılmak için perakendede markalaşmak gerektiğini düşündük. 2003’te daha önce tescilini yaptığımız Lazzoni’yi marka olarak öne çıkardık. 2003’te Lazzoni Ltd. şirketini de kurmuştuk. Bulut Mutfak’ta amca oğlumuzla, yolları ayırdık. Biz Lazzoni olarak devam ettik. Fabrika, perakende ve marka yatırımlarımızı yaptık. Yurt içinde şu anda 24 Lazzoni olduk ki bunların 16’sı kendi mağazamız.”
Dakar’daki ilk yabancı mobilyacıyızLAZZONI Genel Müdürü Aykut Coşkan, fabrikada 300 kişilik istihdamla üretim yaptıklarını belirtiyor ve “Cam, masif sandalye v.b. ürünlerimizi de sadece bize çalışan bazı üreticilere yaptırıyoruz. Oralarda da yaklaşık 200 kişilik istihdam var. Mağazalarımızda, bir evde lazım olabilecek bütün ürünler bulunur. Ürünlerimiz kodlu, modüler ve kişinin ihtiyacına göre alıp kurabileceği nitelikte. 2009’da 30 milyon dolar ciro yaptık. 2003’te sadece 4 milyon dolardı. 1 yıl önce Dakar’da da bir mağaza açtık oradaki ilk yabancı mobilyacı olduk. Ayda 1 konteyner yüklüyoruz” diyor. Coşkan Lazzoni’nin B Plus müşteriye hitap ettiğini, ancak A Plus çok müşterisi bulunduğunu da belirtiyor.
Oğluna tasarım okuttu, Karim Raşid’le proje geliyorYAŞAR Kababulut, oğlu Efe’yi ABD’de okuttuğunu belirterek, “Biz bir aile şirketiyiz. Bayrak teslimi çok kritik bir konu. Efe’nin küçük yaştan itibaren adeta beynini yıkadık. İşi sevdirdik ve tasarım okuması için motive ettik. ABD operasyonumuzu tamamıyla ona emanet ettik” diyor. Efe Kababulut da şöyle devam ediyor: “Nisanda açılışı yaptık. Chelsea bölgesinde 7’nci Avenue ile 18’inci sokakın kesiştiği yerde 600 metrekarelik tek mağazada aylık ortalama 200 bin dolar ciro oturdu. Manhattan ve yakın çevresinde 4 mağaza olmak istiyoruz. Kriz bizim için bu anlamda fırsat oldu. Normal şartlarda o paralarla New York’ta yer tutamazdık. Müşeri geliyor, bakıyor ve ‘Avrupa ürünü neden bu fiyat’ diyor. Biz üretimimizi Türkiye’de yaptığımızı anlatıyoruz. Ünlü tasarımcı Karim Raşid mağazamıza geldi, gördü. Onunla da tasarım için bir anlaşma yapmak üzereyiz. Adirano Giannini ile anlaşmamızı yaptık.”
Temesist, Çinliyi geçti 20 milyon Euro’luk iş aldıTEMESİST, Hollandalı bir firmayı Çinli rakibinden kaptı. Dünyaca ünlü yapı market zincirlerine raf tedarik eden firma ile anlaşan Temesist, bu kapsamda 20 milyon
Euro’luk iş hacmi gerçekleştirecek.Senegal, Azerbaycan, Kazakistan ve Suudi Arabistan gibi ülkelerde çalışmalarını sürdürdüklerini belirten Temesist Genel Müdürü Halil İbrahim Gül, “Daha önce Çinliler ile çalışan Suudi Arabistan’ın işlerini aldık. Sağlık Bakanlığı Ürdün’deki ecza depolarının yapımını bize verdi. Şimdi tüm ülkedeki ecza depoları işini de bize verdi. Hollanda’ad ise Practiker, Bauhouse gibi dünyaca ünlü Yapı Marketlerinin raflarını tedarik eden bir firmanın işlerini üstlendik. İlk aşamada 2 milyon Euro’luk anlaşma imzaladık. Önümüzdeki yıllarda bu rakam 20 milyon Euro’ya kadar çıkacak” diye konuştu. Halil İbrahim Gül, Kuzey Irak’ta da iş aldıklarını belirterek, “Bağdat Havalimanı ‘Free Shop’unda yer alan Amerikalı bir firmanın mağazasına raf sistemi kuruyoruz. Bu firmanın dünya genelindeki tüm Free Shop mağazalarına da biz raf sistemimizi döşeyeceğiz” dedi.
İMMİB’den tasarım yarışmasıİSTANBUL Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) Genel Sekreterliği’nin bu yıl 6. kez düzenleyeceği ‘İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışmaları’nda geri sayım başladı. Profesyonellere ve öğrencilere yönelik iki alanda gerçekleşecek yarışmada projelerin son teslim tarihi 25 Ekim. Sonuçlar ise 6 Kasım günü açıklanacak. Yarışmacılar bu yıl ev, otel, ofis ve restoran kullanımına yönelik metal ve plastik ürünlerle elektrikli küçük aletler kategorilerinde yarışacak. Dereceye girecek projelere toplamda 212 bin TL ödül verilecek. Marka, kalite ve tasarımı tek bir çatı altında toplayan yarışmada ön kayıt yaptıran yarışmacılar, 15-25 Ekim tarihlerinde ‘tasarim.immib.org.tr’ internet adresine projelerini göndererek 6 Kasım’da sonuçların açıklanmasını bekleyecek. Bünyesinde 30 bin ihracatçı barındıran İMMİB Genel Sekreterliği ile Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (ETMK) ve Messe Frankfurt Exhibition GmbH işbirliği ile organize edilen yarışmaya geçen yıl 353 proje katılmıştı.
Alışveriş merkezlerinin ciroları yüzde 10 arttı
ALIŞVERİŞ Merkezleri (AVM) Temmuz ayı ciro endeksi, geçen yılın Temmuz ayına göre yüzde 10 artış gösterdi. Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Temmuz ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli yayınlanan verilere göre ciro endeksi, geçen yılın Temmuz ayına göre yüzde 10 oranında artış gösterirken, Anadolu’da ise, Temmuz ciroları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16 arttı. Bir önceki aya göre yüzde 3 artan Anadolu müşterisi, bir önceki yılın seviyesinden yüzde 11 daha fazla ziyaret gerçekleştirdi. AYD Başkanı Hakan Kodal, “Yaz tatili nedeni ile İstanbul’dan Anadolu’ya giden AVM müşterileri, alışverişlerini bulundukları bölgelerde yine AVM’lerden yapmaktadır. Anadolu’daki ciro ve ziyaretçi sayılarındaki artışın önemli nedenlerinden biri olarak tatil yörelerine doğru akışı görüyoruz” dedi.