Güncelleme Tarihi:
HARVEY Nichols, Guess, Mothercare, Laura Ashley gibi onlarca markayı bünyesinde barındıran Demsa, 11 yılda Türkiye’nin önde gelen perakende gruplarından biri oldu. Demet Sabancı Çetindoğan, Demsa’nın Yönetim Kurulu Başkan Vekili. Demsa’dan Mediasa’ya pek çok konuda sorularımızı yanıtladı.
İstanbul’da tek Harvey
* Harvey Nichols Ankara’da nasıl gidiyor?
- Ankaralı çok müşterimiz vardı. Açıldığımız alışveriş merkezinde de ciddi bir trafik yarattı. Harvey Nichols’ın merkezi de Türkiye operasyonundan çok memnun. Böylesi bir mağazayı açmak bir güç ama aynı olguyla devam ettirmek de bir güç ve bilgi birikimi gerektiriyor.
* Marka karmasını yeniden düzenlemek ne kazandırdı?
- Daha ulaşılabilir olduk. Hem erkekte hem kadında tüketici yaş aralığı da beden aralığı da genişledi. Her açıdan daha demokratikleşmiş bir lüks söz konusu.
* İstanbul’da ikinci mağaza planı var mı?
- Londra’da bile bir tane var, İstanbul’da ikinciye gerek görmüyoruz. Ki Londra’daki turist sayısını düşünün, İstanbul ile mukayese kabul etmez.
* Türkiye’de başka bir şehirde olabilir mi?
- Şimdilik Türkiye’ye iki tane Harvey Nichols yeter.
* Şu anda kaç mağazanız var?
- İki Harvey Nichols, 11 Brandroom, 16 Guess, 40 Mothercare, 5 Laura Ashley, 6 Charles & Keith, 2 Dolce & Gabbana, 3 Demstock, 2 Mix, birer tane de Gerard Darel, Longchamp, Agent Provocateur, Jo Malone, Diane Von Furstenberg, Salvatore Ferragamo, Elie Tahari, Pal Zileri, Kurt Geiger olmak üzere 96 mağazamız var. Bu yıl açılacak Michael Kors ve diğer markaların mağazalarıyla birlikte toplam sayı 103’ü geçecek.
La Fayette’ten vazgeçmedik
* Fransız La Fayette’i de getirmeyi planlıyorsunuz. Bir ara vazgeçtiğiniz de söylendi. Son durum nedir?
- Vazgeçmedik. Onun için yer bakıyoruz. Ama çok büyük metrekarede açmak gerekiyor. Dolayısıyla yer bulması hiç kolay değil.
Rahmi Koç’a komşu müze açılıyor
* Müze projeniz ne aşamada?
- Haliç’te Rahmi Koç müzesine çok yakın bir yerimiz var. Mimar Zaha Hadid’in projesini yaptığı bir müze açacağız. Eşimle resim ve hat koleksiyonumuz var. 2012’de bitmesini
umuyoruz ama Zaha Hadid çok önemli ve meşgul bir mimar. Onun yoğunluğu nedeniyle istediğimiz hızda ilerlemiyor. Belki 2013’e sarkabilir. İstanbul’a öyle mimari bir proje kazandıracağımız için mimarımız da biz de çok heyecanlıyız.
Deniz taşımacılığında önemli oyuncu olacağız
* Deniz taşımacılığında filonuz ne kadar büyüklüğe ulaştı?
- Denizcilik alanındaki faaliyetlere ağabeyim Ömer Sabancı ile başladık. Şu anda su üzerinde 4 gemimiz var ve 20’nci gemiyi sipariş ettik.
* Bu alanda da büyük oyunculardan biri olmayı hedefliyor musunuz?
- Bu alanda da önemli oyunculardan biri olacağız.
Aynı noktaya atış yapmıyoruz
* Brandroom ve Harvey Nichols bir yerde rakip değiller mi? İkisi de sizin markalarınız...
- Harvey Nichlos’ın beklentileri çok. Yüksek metrekareye ihtiyaç var. Brandroom çok doğru bir adım. Brandroom daha pratik, daha hızlı yol alıyor. Biz de daha esnek olabiliyoruz. Nişantaşı Brandroom ile Beyoğlu Brandroom’un büyüklüğü de marka karması da çok farklı.
* Brandroom Anadolu’ya lüksü taşıma işlevi de mi görüyor?
- Evet pek çok Anadolu şehrine lüksü böylece taşıyabiliyoruz. Hep aynı şehirlere, aynı noktalara atış yapmaktansa farklı yerlere yayılmak istiyoruz.
İşi sahibine delege ederim
* Ekibinizden ne beklersiniz?
- Aynı anda çok farklı konu düşünüyorum. Bu yüzden neticeye çabuk varmak isterim. Farklı lokasyonlarda olabiliyorum ve hızlı olmalıyım. Arkadaşlarımdan da hız beklerim. İki kez anlatmayı dinlemeyi sevmem. İşi delege ederken, sahibini belirtirim. O bilgi versin araya başkaları girsin istemem. Hiyerarşi gözetmem ama bana bilgi verirken üstünü de bilgilendirsin.
Eşimden önce evde olurum
* İş saatleriyle ilgili bir sınırlamanız var mı?
- Çok saat odaklı değilim, hafta sonları bile çalışabilirim. Akşam 18.00, 18.30 gibi eve giderim. Eşimden önce evde olmaya çalışırım. İşleri evden de takip ederim. Çocuklar küçükken belli bir saatten sonra sadece onların annesi olmak isterdim. Artık yaşları 16, 18 ve 20. Hafta içi okul, hafta sonları arkadaşlarıyla programları var. Küçükken anne odaklıydılar ama artık arkadaşları öncelikli.
Eğitim kanalının zarar etmesini göze alıyoruz
* ZTV ile eğitimde fırsat eşitliği yaratmaya çalışıyorsunuz. Bu kanalı ayakta tutmak zor olmuyor mu? Zarar ediyor bile olabilir.
- Eğitim kanalına ticari bakmıyoruz. Zarar etmesini göze alıyoruz. Diğer kanallarımızla onu destekliyoruz. Bir sinerji yaratıyoruz aslında. Tek başına olsa zorlanırdı.
* Neden eğitim kanalı işine girdiniz?
- Televizyon çok pratik ve kolay bir çözüm. Evlerinde, doğal ortamlarında öğrenmelerini sağlıyoruz. Lise ve üniversite giriş sınavlarına öğrencileri hazırlarken misyonu genişledi. Lisan öğrenen ev hanımları bile oldu. Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yapıyoruz. Ayrıca kültür-sanat programları var. Başarı hikayelerine yer veriyoruz. Obezite, beslenme alışkanlıkları, sofra adabına ilişkin programlar var.
* Ardından seyahat kanalı geldi. Başka tematik kanallar da gelecek mi?
- Seyahat kanalımızın ziyaretçi sayısı her geçen gün artıyor. Yer, otel, restoran gösteriyoruz; hem de satış yapıyoruz. Bu interneti de olan bir ağ aslında. İleride başka tematik kanallar olabilir tabii ki.