Güncelleme Tarihi:
TÜİK, 2008-2009-2010 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Bölgesel sonuçlarına göre, Türkiye’de tüm bölgeler arasında en çok harcamayı İstanbul yaparken, en az harcama da Erzurum, Erzincan ve Bayburt illerinin yeraldığı Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde yapılıyor.
Büyükşehirlerde konut ve kira harcamaları ilk sırayı alırken, doğuya doğru gidildikçe konutun payı düşüyor, gıda ve alkolsüz içecekler yükseliyor.En az harcamayı yapan Kuzeydoğu Anadolu, tüm Türkiye’de gıdaya en çok payı ayıran bölge olarak dikkati çekiyor. Her bölgenin üçüncü harcama kalemi ise ulaştırma oluyor.
İstanbullu parayı kiraya yatırıyor
Türkiye’de toplam tüketim harcamasının yüzde 23.9’u İstanbul’da oturan hanehalklarınca yapıldı. Bu da Türkiye’deki harcamaların yaklaşık olarak dörtte birine denk geliyor. İstanbul’da harcamaların ilk sırasında ise konut ve kira giderleri geliyor. Toplam harcamasının yüzde 33.4’ünü konut ve kiraya ayıran İstanbullular, giderlerinin 17.9’unu gıda ve alkolsüz içeceklere, yüzde 13.2’sini ise ulaştırmaya ayırdı. Lokanta ve otellere ayrılan pay yüzde 6.4 olurken, İstanbullunun harcamaları içinde giyim ve ayakkabı yüzde 4.3 ile beşinci sırada yer alıyor.
Ege bölgesi ikinci sırada
Toplam tüketim harcamasında İstanbul’dan sonra gelen bölge ise yüzde 14.4 payı ile Ege Bölgesi. Burada da harcamadan en çok payı yüzde 27.7 ile konut ve kira alıyor. Egelilerin harcamalarında gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 22.4 pay alırken, üçüncü sırada yüzde 13.7 ile ulaştırma bulunuyor. Türkiye genelinde en çok harcama yapan üçüncü bölge ise Akdeniz Bölgesi oldu. Harcamaların yüzde 11.7’sini yapan Akdeniz Bölgesi’nde konut ve kira harcamaları ile gıda harcamaları hemen hemen aynı oranda bulunuyor. Bu bölgede de ulaştırma üçüncü harcama kalemi olurken, toplamdaki payı ise yüzde 16.3’e yükseliyor.
Kuzeydoğu sonuncu
Tüm Türkiye genelindeki harcamaların yalnızca yüzde 2’si ise Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde yapılıyor. Bu bölge, harcamadaki payının düşüklüğünün yanı sıra, gıda ve alkolsüz içecekler harcamalarının, konut ve gıda harcamalarından önce geldiği bölge olarak da dikkat çekiyor. Kuzeydoğu Anadolu’da, gıda ve alkolsüz içecekler harcamaları yüzde 30.3, konut ve kira harcamaları ise yüzde 20.7 oldu. Gıda ve alkolsüz içeceklerin toplam harcama içinde yüzde 30’ları aştığı ikinci bölge ise Güneydoğu Anadolu oldu.
Batı Marmara eğitimde ‘eli sıkı’ davrandı
EĞİTİM hizmetleri, Türkiye genelinde her bölgede yaklaşık yüzde 1 ile 3 pay almış. Ancak, eğitim hizmetlerine en az pay ayıran bölge yüzde 1.1 ile Batı Marmara oldu. Doğu Karadeniz ve Kuzeydoğu Anadolu bölgeleri de eğitime en az harcamayı yapanlardan.
Alkollü içecek, sigara ve tütün harcamalarında ise yüzde 5 pay ayıran Batı Marmara bölgesi lider oldu. Onu, yüzde 4.9 ile Ege bölgesi izlerken, liste Doğu Marmara, Batı Karadeniz, Orta ve Batı Anadolu ile Güneydoğu Anadolu izledi.
Sağlığa en az harcama yapan bölge ise yüzde 1.5 ile Orta Anadolu oldu.
Giyim ve ayakkabıya en çok para harcayan bölge yüzde 7.4 ile Ortadoğu Anadolu olurken, İstanbul yüzde 4.3 ile tüm bölgeler arasında en az ayakkabı ve giyim harcaması yapan bölge oldu.