Kurup sattı, 5 yıl sonra ‘ekmeğe’ yeniden sarıldı

Güncelleme Tarihi:

Kurup sattı, 5 yıl sonra ‘ekmeğe’ yeniden sarıldı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2003 00:00

Türkiye'nin ilk ambalajlı ekmeÄŸi Uno'yu yaratan Hasip Gençer, beÅŸ yıl sonra aynı markayla sektöre döndü. Uno'yu üreten UnmaÅŸ'ı önce DoÄŸuÅŸ Holding'e satan, geçtiÄŸimiz günlerde ise yabancı ortaklarıyla birlikte geri satın alan Gençer'in hedefi, ÅŸimdi bu markayı daha da yaygınlaÅŸtırmak.Uno markalı unlu mamülleri üretmek üzere kurduÄŸu UnmaÅŸ'ı 5 yıl önce DoÄŸuÅŸ Holding'e satan Hasip Gençer, yabancı finansal ortaklarla iÅŸbirliÄŸi yaparak ÅŸirketine yeniden kavuÅŸtu. ‘‘Uno’’ markasıyla çıktığı ekmek yolculuÄŸuna kaldığı yerden devam etmeyi hedefleyen Hasip Gençer, UnmaÅŸ'ta yönetimi alır almaz, sektöre iddialı dönüş yaptı.Ortakları Advent ve Turkven sayesinde büyüme için yeterli sermayeye kavuÅŸtuklarını söyleyen Gençer'in hedefi, ilk etapta 2004'de üretimi 15 bin tondan 35 bin tona yükseltmek, 20 milyon dolar düzeyindeki ciroyu da 2006'da 50 milyon dolara taşımak. Gençer, bugün sadece Türkiye'nin batısındaki illerde pazarlanan Uno markalı ambalajlı ekmek ve unlu mamüllerin daha geniÅŸ bir kitleye ulaÅŸması amacıyla da 2005 yılında Ankara'da bir fabrika kurmak istiyor. UnmaÅŸ Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hasip Gençer ile Uno'nun 5 yıl aradan sonra yuvaya dönüşünü, hedeflerini ve yeni yatırımlarını konuÅŸtuk.UnmaÅŸ'ı nasıl kurmuÅŸtunuz?- Babam Türkiye'nin en eski un sanayicilerinden. Ben un ve buÄŸdayla içiçe büyüdüm. Ãœniversiteden sonra buÄŸday ve un sektöründe faaliyet göstermek üzere Doruk'u kurduk. O yıllar, Türkiye'de gıda ürünlerinin geliÅŸme yıllarıydı. Ambalajlı ve markalı ürünlerin önem kazandığı, süpermarketlerin açıldığı bir dönemdi. EkmeÄŸin markalaÅŸması ve hijyenik ortamda üretilmesi, paketlenmesi mümkün müdür diye araÅŸtırdık. 1990'da birkaç arkadaşımla UnmaÅŸ'ı kurduk. Türkiye'de 8 milyar dolarlık un ve unlu mamül pazarı var, ama organize olamamış. Biz, belli bir hijyene önem verenleri hedefledik. Uno, Türkiye'ye paketli ekmeÄŸi tanıştırma anlamındaki misyonunu gerçekleÅŸtirdi.UnmaÅŸ'ı DoÄŸuÅŸ'a neden sattınız?- Sanayici bir ailenin çocuÄŸu olsam da çok varlıklı deÄŸilim. Bu büyük potansiyeli deÄŸerlendirebilecek, yatırımları sürekli yapabilecek bir imkanım yoktu. 1994'de Uno'nun geliÅŸme sürecinin devamı için Türkpetrol Holding'le ortaklığa girdik. Bu, ÅŸirkete büyük bir ivme kazandırdı. Bu hızlı büyüme dikkat çekti. 1997'de DoÄŸuÅŸ Holding, Uno'nun Türkpetrol'deki hisseleriyle ÅŸirketi beraber kurduÄŸumuz arkadaÅŸların hisselerini aldı. Yüzde 87.5 hissesi DoÄŸuÅŸ'un oldu, yüzde 12.5 bende kaldı. Uno'nun Türkiye'nin büyük gıda ÅŸirketleri arasına katılmasını istiyordum. Ancak Uno'nun hızlı yatırım yapabilme kabiliyeti yoktu. DoÄŸuÅŸ, finansal bakımdan güçlü bir ortaktı. Bu birlikteliÄŸin Uno'yu büyüteceÄŸini düşünmüştüm. Ä°ki yıl sonra hisselerinizin tamamını niçin DoÄŸuÅŸ'a satıp ayrıldınız?- DoÄŸuÅŸ ile 2 yıl beraber çalıştık. Çok iyi bir kurum ancak o dönemde de belli bir büyüme realize edilemedi. DoÄŸuÅŸ'un stratejik hedeflerini daha çok finans alanında tutma kararı vermesi nedeniyle, Uno'nun artık büyüyemeyeceÄŸini gördüm. KiÅŸisel vizyonumu gerçekleÅŸtirmek için 2000 yılında hisselerimi satarak ayrıldım.Peki UnmaÅŸ'ı yeniden alma fikri nereden çıktı?- On yıldır buÄŸday, un ve unlu mamül sektörünün ekmek tarafında çalıştım. Ama sektörün daha alt katmanlarının geliÅŸmesinde sektörün önünü tıkayan engeller vardı. Ben UnmaÅŸ'tan ayrıldıktan sonraki üç yılda Doruk Grubu'nu büyüttüm. 60-70 milyon dolar cirolara ulaÅŸtık ve Türkiye'nin çuval un ihracatının yüzde 40'ın tek başımıza yapar hale geldik. Geçen yıl Hollandalı Zeelandia Grubu ile yüzde 50-50 ortak Zeelandia Doruk'u kurduk. Daha önce ithal edilen unlu mamüllerin yardımcı malzemelerinin bir bölümünü artık Türkiye'de üretiyoruz. Kendi bildiÄŸimiz sahadan çıkmadık. Uzun vadeli vizyonumuzun bir parçasında yine unlu mamül üretimi vardı, fırsat çıkınca da Uno yuvaya geri döndü. Uno'yu geri alamasaydı yeni ekmek fabrikası kuracaktıBu kez yabancı sermaye ile UnmaÅŸ'ta iÅŸbirliÄŸi içindesiniz, bu ortaklık nasıl gerçekleÅŸti?- Uzman bir grupla, finansal anlamda güçlü bir grubun birleÅŸmesi ve yönetimin uzman gruba bırakılması çok iyi sonuçlar veriyor. Biz de Advent International ve Advent'in Türkiye'deki yatırım ortağı Turkven Private Equity ile bir konsorsiyum oluÅŸturarak, UnmaÅŸ'ı DoÄŸuÅŸ'tan satın aldık. UnmaÅŸ'ın yüzde 50'si Doruk Grubu'na, yüzde 50'si de Advent ve Turkven'e ait. DoÄŸuÅŸ Holding, gıdadan stratejik olarak çıkacağını açıklamıştı, biz de yarım kalan misyonumuzu gerçekleÅŸtirmek istiyorduk. Finansal ortaklarımız da Türkiye'de yatırım yapacak bir ÅŸirket ve onu yönetecek ekip arayışındaydı, birbirimizi bulduk. UnmaÅŸ'ı geri alamasaydık, baÅŸka bir yapı altında mutlaka ekmek üretimine yeniden girecektik. Doruk Cafe zinciri geliyorBaÅŸka alanlara girmeyi düşünüyor musunuz, yeni projeler olacak mı?- Biz ekmekçiyiz, ekmekçi kalmayı düşünüyoruz. Ekmekte yapılacak çok ÅŸey var. Tost ekmeÄŸi, kahvaltılık özel ekmekçi olmaktan çıkıp, sofranın ekmeÄŸi olmayı hedefliyoruz. 80 çeÅŸit ürünümüz var, ancak dünyada bizim gibi ÅŸirketlerin 250'nin üzerinde çeÅŸiti var. Biz de ürün çeÅŸidimizi artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca unlu mamüllerle tüketiciye perakende de nasıl ulasabileceÄŸimiz üzerinde çalışıyoruz. Perakende zincirimiz eksik, bu yüzden Doruk Cafe'ler kurmak istiyoruz. Ekmekten 100 milyon dolar ciro hedefliyorÖnümüzdeki yıllara dönük olarak UnmaÅŸ için hedefleriniz neler?- Bugün UnmaÅŸ'ın cirosu, 20 milyon dolar seviyesinde. 2006 yılına kadar bunu 50 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz. 2010 yılından itibaren de 100 milyon dolarların üzerinde ciro yapan bir ÅŸirket olmak istiyoruz. Halen Dudullu'daki fabrikamızda yılda 15 bin ton unlu mamül üretiliyor. Bu kapasiteyi 11 milyon dolarlık yatırımla 2004'de 35 bin tona yükselteceÄŸiz. Ayrıca çok yakında çocuk ve gençlere dönük yeni ürünlerimiz de olacak. Yeni bir fabrika düşüncesi var mı?- Uno markalı ürünler ÅŸu anda Ankara'nın batısında pazarlanıyor, bunu daha da yaygınlaÅŸtırarak, Karadeniz ve Akdeniz'e de ulaÅŸmak istiyoruz. Bu yüzden de 2005-2006 yılında Ankara'da ikinci bir fabrika düşünüyoruz.HASÄ°P GENÇERUnmaÅŸ Unlu Mamuller Sanayi ve Ticaret A.Åž. Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hasip Gençer, 1958 Ankara doÄŸumlu. 1982 yılında BoÄŸaziçi Ãœniversitesi Ä°ktisadi ve Ä°dari Bilimler Fakültesi Ä°ÅŸletme Bölümü'nden mezun oldu. Önce Doruk Pazarlama'yı, sonra Teksüt'ü kurdu. 1986-1987 yılları arasında Pınar Et Ä°stanbul Bölge Müdürlüğü, 1987-1988 arasında BirmaÅŸ Genel Müdür Yardımcılığı görevlerini yürüttü. 1988'de Marso Gıda Genel Müdürü oldu, 1990'da UnmaÅŸ'ı kurdu. 1997'de UnmaÅŸ'ı DoÄŸuÅŸ Holding'e sattı. 2000 yılına kadar UnmaÅŸ'ta Yönetim Kurulu Ãœyesi ve Genel Müdürlük yaptı. 2000'de Doruk Una DeÄŸer Katma Gıda Sanayi ÅŸirketini kurdu. 2003'te finansal ortak bularak UnmaÅŸ'ı DoÄŸuÅŸ'tan satın aldı ve yeniden Yönetim Kurulu BaÅŸkanlığı'nı üstlendi. Gençer, 1997 Uluslararası Genç GiriÅŸimci Yarışması'nda Bümed'in Liderlik Ödülü'nü aldı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!