Kurup sattı, 5 yıl sonra ‘ekmeğe’ yeniden sarıldı

Güncelleme Tarihi:

Kurup sattı, 5 yıl sonra ‘ekmeğe’ yeniden sarıldı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2003 02:04

Türkiye'nin ilk ambalajlı ekmeği Uno'yu yaratan Hasip Gençer, beş yıl sonra aynı markayla sektöre döndü. Uno'yu üreten Unmaş'ı önce Doğuş Holding'e satan, geçtiğimiz günlerde ise yabancı ortaklarıyla birlikte geri satın alan Gençer'in hedefi, şimdi bu markayı daha da yaygınlaştırmak.

Uno markalı unlu mamülleri üretmek üzere kurduğu Unmaş'ı 5 yıl önce Doğuş Holding'e satan Hasip Gençer, yabancı finansal ortaklarla işbirliği yaparak şirketine yeniden kavuştu. ‘‘Uno’’ markasıyla çıktığı ekmek yolculuğuna kaldığı yerden devam etmeyi hedefleyen Hasip Gençer, Unmaş'ta yönetimi alır almaz, sektöre iddialı dönüş yaptı.

Ortakları Advent ve Turkven sayesinde büyüme için yeterli sermayeye kavuştuklarını söyleyen Gençer'in hedefi, ilk etapta 2004'de üretimi 15 bin tondan 35 bin tona yükseltmek, 20 milyon dolar düzeyindeki ciroyu da 2006'da 50 milyon dolara taşımak. Gençer, bugün sadece Türkiye'nin batısındaki illerde pazarlanan Uno markalı ambalajlı ekmek ve unlu mamüllerin daha geniş bir kitleye ulaşması amacıyla da 2005 yılında Ankara'da bir fabrika kurmak istiyor. Unmaş Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer ile Uno'nun 5 yıl aradan sonra yuvaya dönüşünü, hedeflerini ve yeni yatırımlarını konuştuk.

Unmaş'ı nasıl kurmuştunuz?

- Babam Türkiye'nin en eski un sanayicilerinden. Ben un ve buğdayla içiçe büyüdüm. Üniversiteden sonra buğday ve un sektöründe faaliyet göstermek üzere Doruk'u kurduk. O yıllar, Türkiye'de gıda ürünlerinin gelişme yıllarıydı. Ambalajlı ve markalı ürünlerin önem kazandığı, süpermarketlerin açıldığı bir dönemdi. Ekmeğin markalaşması ve hijyenik ortamda üretilmesi, paketlenmesi mümkün müdür diye araştırdık. 1990'da birkaç arkadaşımla Unmaş'ı kurduk. Türkiye'de 8 milyar dolarlık un ve unlu mamül pazarı var, ama organize olamamış. Biz, belli bir hijyene önem verenleri hedefledik. Uno, Türkiye'ye paketli ekmeği tanıştırma anlamındaki misyonunu gerçekleştirdi.

Unmaş'ı Doğuş'a neden sattınız?

- Sanayici bir ailenin çocuğu olsam da çok varlıklı değilim. Bu büyük potansiyeli değerlendirebilecek, yatırımları sürekli yapabilecek bir imkanım yoktu. 1994'de Uno'nun gelişme sürecinin devamı için Türkpetrol Holding'le ortaklığa girdik. Bu, şirkete büyük bir ivme kazandırdı. Bu hızlı büyüme dikkat çekti. 1997'de Doğuş Holding, Uno'nun Türkpetrol'deki hisseleriyle şirketi beraber kurduğumuz arkadaşların hisselerini aldı. Yüzde 87.5 hissesi Doğuş'un oldu, yüzde 12.5 bende kaldı. Uno'nun Türkiye'nin büyük gıda şirketleri arasına katılmasını istiyordum. Ancak Uno'nun hızlı yatırım yapabilme kabiliyeti yoktu. Doğuş, finansal bakımdan güçlü bir ortaktı. Bu birlikteliğin Uno'yu büyüteceğini düşünmüştüm.

İki yıl sonra hisselerinizin tamamını niçin Doğuş'a satıp ayrıldınız?

- Doğuş ile 2 yıl beraber çalıştık. Çok iyi bir kurum ancak o dönemde de belli bir büyüme realize edilemedi. Doğuş'un stratejik hedeflerini daha çok finans alanında tutma kararı vermesi nedeniyle, Uno'nun artık büyüyemeyeceğini gördüm. Kişisel vizyonumu gerçekleştirmek için 2000 yılında hisselerimi satarak ayrıldım.

Peki Unmaş'ı yeniden alma fikri nereden çıktı?

- On yıldır buğday, un ve unlu mamül sektörünün ekmek tarafında çalıştım. Ama sektörün daha alt katmanlarının gelişmesinde sektörün önünü tıkayan engeller vardı. Ben Unmaş'tan ayrıldıktan sonraki üç yılda Doruk Grubu'nu büyüttüm. 60-70 milyon dolar cirolara ulaştık ve Türkiye'nin çuval un ihracatının yüzde 40'ın tek başımıza yapar hale geldik. Geçen yıl Hollandalı Zeelandia Grubu ile yüzde 50-50 ortak Zeelandia Doruk'u kurduk. Daha önce ithal edilen unlu mamüllerin yardımcı malzemelerinin bir bölümünü artık Türkiye'de üretiyoruz. Kendi bildiğimiz sahadan çıkmadık. Uzun vadeli vizyonumuzun bir parçasında yine unlu mamül üretimi vardı, fırsat çıkınca da Uno yuvaya geri döndü.

Uno'yu geri alamasaydı yeni ekmek fabrikası kuracaktı

Bu kez yabancı sermaye ile Unmaş'ta işbirliği içindesiniz, bu ortaklık nasıl gerçekleşti?

- Uzman bir grupla, finansal anlamda güçlü bir grubun birleşmesi ve yönetimin uzman gruba bırakılması çok iyi sonuçlar veriyor. Biz de Advent International ve Advent'in Türkiye'deki yatırım ortağı Turkven Private Equity ile bir konsorsiyum oluşturarak, Unmaş'ı Doğuş'tan satın aldık. Unmaş'ın yüzde 50'si Doruk Grubu'na, yüzde 50'si de Advent ve Turkven'e ait. Doğuş Holding, gıdadan stratejik olarak çıkacağını açıklamıştı, biz de yarım kalan misyonumuzu gerçekleştirmek istiyorduk. Finansal ortaklarımız da Türkiye'de yatırım yapacak bir şirket ve onu yönetecek ekip arayışındaydı, birbirimizi bulduk. Unmaş'ı geri alamasaydık, başka bir yapı altında mutlaka ekmek üretimine yeniden girecektik.

Doruk Cafe zinciri geliyor

Başka alanlara girmeyi düşünüyor musunuz, yeni projeler olacak mı?

- Biz ekmekçiyiz, ekmekçi kalmayı düşünüyoruz. Ekmekte yapılacak çok şey var. Tost ekmeği, kahvaltılık özel ekmekçi olmaktan çıkıp, sofranın ekmeği olmayı hedefliyoruz. 80 çeşit ürünümüz var, ancak dünyada bizim gibi şirketlerin 250'nin üzerinde çeşiti var. Biz de ürün çeşidimizi artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca unlu mamüllerle tüketiciye perakende de nasıl ulasabileceğimiz üzerinde çalışıyoruz. Perakende zincirimiz eksik, bu yüzden Doruk Cafe'ler kurmak istiyoruz.

Ekmekten 100 milyon dolar ciro hedefliyor

Önümüzdeki yıllara dönük olarak Unmaş için hedefleriniz neler?

- Bugün Unmaş'ın cirosu, 20 milyon dolar seviyesinde. 2006 yılına kadar bunu 50 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz. 2010 yılından itibaren de 100 milyon dolarların üzerinde ciro yapan bir şirket olmak istiyoruz. Halen Dudullu'daki fabrikamızda yılda 15 bin ton unlu mamül üretiliyor. Bu kapasiteyi 11 milyon dolarlık yatırımla 2004'de 35 bin tona yükselteceğiz. Ayrıca çok yakında çocuk ve gençlere dönük yeni ürünlerimiz de olacak.

Yeni bir fabrika düşüncesi var mı?

- Uno markalı ürünler şu anda Ankara'nın batısında pazarlanıyor, bunu daha da yaygınlaştırarak, Karadeniz ve Akdeniz'e de ulaşmak istiyoruz. Bu yüzden de 2005-2006 yılında Ankara'da ikinci bir fabrika düşünüyoruz.

HASİP GENÇER

Unmaş Unlu Mamuller Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Hasip Gençer, 1958 Ankara doğumlu. 1982 yılında Boğaziçi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü'nden mezun oldu. Önce Doruk Pazarlama'yı, sonra Teksüt'ü kurdu. 1986-1987 yılları arasında Pınar Et İstanbul Bölge Müdürlüğü, 1987-1988 arasında Birmaş Genel Müdür Yardımcılığı görevlerini yürüttü. 1988'de Marso Gıda Genel Müdürü oldu, 1990'da Unmaş'ı kurdu. 1997'de Unmaş'ı Doğuş Holding'e sattı. 2000 yılına kadar Unmaş'ta Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürlük yaptı. 2000'de Doruk Una Değer Katma Gıda Sanayi şirketini kurdu. 2003'te finansal ortak bularak Unmaş'ı Doğuş'tan satın aldı ve yeniden Yönetim Kurulu Başkanlığı'nı üstlendi. Gençer, 1997 Uluslararası Genç Girişimci Yarışması'nda Bümed'in Liderlik Ödülü'nü aldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!