Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de perakende sektörünün öncü markalarından Mudo’nun 2012 yılında başlayan dönüşümü, Harvard Business School’un en prestijli yayını kabul edilen Harvard Business Review’a “Vaka İncelemesi” oldu. Mudo’nun, “aile içi devir teslim ve kurumsallaşma çalışmalarını birleştirdiği” dönüşüm uygulamaları Harvard Üniversitesi’nde ders olarak okutulacak.
Bundan 52 yıl önce Mudo markasının temelini 12 metrekarelik bir mağazada atan Mustafa Taviloğlu artık Mudo’nun onursal başkanı. Şirketin yönetimine 2013 yılında oğlu Ömer Taviloğlu geçti.
Mustafa Taviloğlu’nu aradığımda yanında Ömer Taviloğlu da vardı. Gündemleri her zamanki gibi yoğundu. Her ikisi de “onur duyduk” dediler. Mustafa Taviloğlu’na “Bundan 52 yıl önce yola çıktığınızda böyle bir hayaliniz olabilir miydi?” diye sordum.
SÜRDÜRÜLEBİLİR OLMALI
Mustafa Taviloğlu duygularını şöyle paylaştı: “Hep çalışmak vardı aklımda. Hep iyi çalışmak, işi iyi yapmak. Evet hedeflerim vardı. Dışarıdan birilerinin benim yaptıklarımı görmesini hayal ederdim. 50 seneyi geçtik. Ben kendime çok yatırım yaptım. Kendimi, markamı geliştirdim. Çok inandım yaptığım işe. Bu yolda benle olanlara teşekkür ediyorum. Çünkü aslında bu başarı onlarla geldi. Şimdilerde çok konuşuluyor. Tüm yaptıklarınızın sonucunda başarılı olmak sürdürülebilir olmaktan geçiyor. Bunu gördüğüm için çok şanslıyım ve herkese çok teşekkür ediyorum. En güzeli de, bunun dışarıdan fark edilmesi, dünyada bu alandaki en önemli kurumun yaptıklarımızı takdir etmesi oldu.”
BAŞARIYLA TAMAMLADIK
Mudo Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Taviloğlu da, “Göğsümüz kabardı, gurur duyduk. 50 yıllık köklü bir markayız. Biriktirdiğimiz tecrübeleri yeni dönemde yaşadığımız büyük değişimi bir çalışmada toplamış olduk” dedi. Ömer Taviloğlu, nesilden nesile geçişin ve sürdürülebilirliğin önümüzdeki dönemde Türkiye’den çıkan markaların gündeminde çok daha fazla yer tutacağını düşündüğünü de paylaşırken, “Harvard Üniversitesi’nin hem aile içi devir teslim hem de kurumsallaşma çalışmalarımızı birleştirdiğimiz dönüşüm deneyimimizi değerlendirip paylaşmaya değer bulması bizi mutlu etti. Bu gibi vaka çalışmalarında sonradan olaylar nasıl gelişti diye de takip de yaparlar. Heyecanımız ve beklentimiz o takip zamanı geldiğinde çok zorlu bir dönüşümü başarıyla tamamlamış olarak o soruları yanıtlamaktır” dedi.
İşletme alanında akademik birikimin oluşturulmasında dünyada lider konumda olan Harvard Business School’da Mudo’nun vaka incelemesi lisans öğrencilerinin yanı sıra işletme ve benzeri alanlarda eğitim alan milyonlarca kişi ve dünyanın önde gelen işadamları tarafından örnek dönüşüm projesi olarak okunacak.
Mudo dönüşümü nasıl başlattı
Aslında Mudo’nun dönüşümü patron şirketi olmaktan çıkıp kurumsallaşmak yolunda atılan adımlar olarak özetlenebilir.
Ancak Mudo’nun dönüşümü kuru bir kurumsallaşma öyküsü değil. Marka genç, dinamik, yenilikçi, hızlı ve verimli olmak için bir dizi değişim hareketi içine girdi.
Mudo dönüşüm sürecinde 2013 yılı verimlilik yılı ilan edildi. Kurumsallaşma çalışmaları başladı. Kâr etmeyen lokasyonlar kapatıldı. Müşteri şikayetleri yüzde 8’den yüzde 1’e indirildi.
2014 yılı “Yeni nesil çalışanlar ve müşteriler için yeni nesil Mudo” olarak kurgulandı.
Çalışanların performansına göre değerlendirilmesi yöntemi benimsendi. Yeni kodlanan kadın koleksiyonu hazırlandı; Gamze Saraçoğlu tarafından. Arzu Kaprol de Mudo için bir koleksiyon hazırladı.
Liderlerin okulu
DÜNYAYA yön veren birçok politikacı, akademisyen, sporcu, yazar ve iş adamı, Harvard Business School’dan mezun oldu. Eski Amerika Başkanı George W. Bush, Bloomberg’in kurucusu ve eski New York belediye başkanı Michael Bloomberg; Türkiye’den iş adamı Ali Koç ve Hüsnü Özyeğin Harvard Business School’un göze çarpan mezunlarından sadece birkaçı.
Dünya devleri de incelendi
MUDO Yürütme Kurulu Başkanı ve CEO’su Barış Karakullukçu da aynı yayında Apple, Starbucks, Manchester United, Morgan Stanley, GE gibi global boyutta lider markaların da incelendiğini söyleyerek, “Bu yayında Türkiye’den Mudo dönüşüm programının yer alması hem bizim için hem de ülkemiz için gurur verici oldu. 50 yıllık geçmişi olan markamızı bundan sonraki 50 yıla hazırlıyoruz” dedi.
Harvard Üniversitesi ekibi geliyor
HARVARD Business School’dan MBA öğrencileri ile Mudo yeni bir projeye daha gerçekleştirecek. Bu proje kapsamında öğrenciler, Mudo’nun hedeflediği genç kuşağa nasıl daha etkili ve efektif olarak ulaşabileceklerini araştıracaklar. Harvard proje ekibi, Türkiye’ye gelip Mudo hazır giyim ekipleri ile birlikte dönüşüm projeleri kapsamında çalışacak.