Akbank Genel Müdürü Zafer Kurtul, önümüzdeki dönem için daha iyimser olduklarının altı çizerek enflasyondaki düşüşe paralel olarak faiz oranlarında yıl sonunda yüzde 17'lerin görülebileceğini bildirdi.Zafer Kurtul, Akbank'ın ''Yeni Ufuklar Değişim Programı''ndaki gelişmelerin açıklandığı toplantıda gazetecilerin sorularını yanıtlarken, Akbank'ın
kredi prosesinin çok başarılı olduğunu, batık kredilerin tüm kredilere oranının yüzde 1.4 seviyelerinde olduğunu kaydetti. Akbank'ın özel bankalar arasında en büyük kredi hacimlerine sahip bankalardan biri olduğuna işaret eden Kurtul, Sabancı Grubu'na kullandırılan kredilerin toplam kredilere oranının da son derece düşük, yüzde 6-7 seviyelerinde olduğunu söyledi. Kurtul, kredilerde öngörülen ciddi büyümenin yaratabileceği risklerin anımsatılması üzerine de, kredi hacmi yükseldikçe problemli kredilerin oranında bazı değişiklikler olabileceğini belirtti. Zafer Kurtul, burada önemli olanın problem miktarını görebilmek, riskin dağılımını yapabilmek olduğuna dikkat çekti. Son birkaç yıl, 2000, 2001, 2002 yıllarına bakıldığında gerçekten çok büyük krizler yaşandığını, önemli ölçüde politik, ekonomik gelişmeler gerçekleştiğine işaret eden Kurtul, Akbank'ın bu dönemde çok başarılı bir risk yönetimi ile kuvvetli büyümesini koruduğunu vurguladı. Zafer Kurtul, ''Neticede çok ciddi anlamda riskler vardı. Akbank bunları çok iyi bir şekilde geçmişte görebildi, dolayısıyla bankanın bu konuda çok tecrübeli ciddi bir bilgi birikimi var'' dedi. "ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEM İÇİN DAHA İYİMSER DÜŞÜNÜYORUZ"Önümüzdi dönem için daha iyimser düşündüklerini ifade eden Kurtul, ''Özellikle politik konularda çok önemli gelişmeler kaydedildi. Enflasyonun düştüğü ortamda birtakım önemli yapısal reformların da yapıldığını düşünerek faiz oranlarındaki volatilitenin olmayacağını düşünüyoruz. Olmaması gerekiyor'' dedi. Zafer Kurtul, gerek ekonomik istikrar, gerekse politik istikrar açısından daha olumlu bakıp stratejilerini bu olumlu senaryo ile Akbank'ı daha rekabetçi, daha güçlü, daha müşteri odaklı hale getirebilme çalışmaları yürüttüklerini kaydetti. Yapısal konularda reformlarda bir kararlılık gördüklerini belirten Kurtul, bütün planlarını, stratejilerini, hedeflerini, yapısal reformların devam edeceği fikriyle oluşturduklarını aktardı. Enflasyon muhasebesi konusunda yol alındığı ve kayıt dışının azaldığı, önlendiği bir ortamda mali kurumların kredi analizi yapmasının çok daha başarılı olduğunu ifade eden Kurtul, ''Kredi kalitesinde ciddi iyileşmeler göreceğiz'' dedi. Akbank'ın yurtdışından çok uygun faizlerle 2.5 milyar
dolar tutarında kredi kullandığına işaret eden Kurtul, fonlama maliyetinde düşük fon kaynağına sahip olması avantajını kullanarak, piyasada çok daha iyi müşteri segmentine kredi verebildiklerini anlattı. Zafer Kurtul, yurtdışındaki, kredi kalitesi büyük firmalara kredi verebilmesinin de Akbank'ın ne kadar rekabetçi fiyatlama yapabildiğini gösterdiğini vurguladı.     KURAL REKLAMLARIAkbank Genel Müdürü Kurtul, kurala uymayı öne çıkaran reklam filmleriyle ilgili bir soru üzerine de şunları söyledi: ''Biz aslında kural filmiyle bir de şunu söylemek istiyoruz; Sınırsız mevduat güvencesi olduğu sürece piyasada bir haksız rekabet sözkonusu. Haksız rekabet, sınırsız mevduat güvencesi olduğu sürece, bir ahlaki çöküntü söz konusu, kural hataları söz konusu. Özellikle bunun altını çizmek istiyoruz. Hedeflendiği gibi sınırsız güvence Temmuz 2004'te sınırlı hale getirildiğinde burada da güvence rakamının makul bir seviyeye düşürülmesi lazım. Güvence tutarı, en son kalktığında 50 milyar lira düzeyindeydi. AB standardı 20 bin
Euro, fakat Türkiye'de gelir dağılımını düşününce 10 bin euro seviyesinde mevduat güvencesinin saptanmasını öneriyoruz.'' Bir soru üzerine, ÅŸimdiki ortama farklı baktığını ifade eden Zafer Kurtul, ''2000 yılı ile bugün arasında önemli boyutlarda, kritik farklılıklar var. Åžu anda önümüzü çok daha net görebiliyoruz'' dedi.  Kurtul, hükümetle iliÅŸkiler onusunda ise, ''Bankalar BirliÄŸi olarak bu kadar dinleyen bir hükümet görmedik'' ifadesini kullandı.     YÃœZDE 1.95'LÄ°K KREDÄ°DEN VERÄ°M ELDE EDEBÄ°LÄ°YORAkbank Genel Müdürü Kurtul, Akbank'ın taşıt kredisinde uygulamaya koyduÄŸu yüzde 1.95'lik oranın anımsatılarak, bu oranlardan para kazanmanın zor olduÄŸu ÅŸeklindeki yorumların aktarılması üzerine, 2000 yılı ortamından farklı bir durumun söz konusu olduÄŸunu, 2002 yılı ortamında reel faizlerin eksi olduÄŸunu kaydetti. Yüzde 1.95 faizle kredi verildiÄŸinde, ayda ortalama enflasyon 1 denilirse enflasyonun yaklaşık 2 misli üzerinde bir faizle kredi açılmış olacağını belirten Kurtul, şöyle devam etti: ''Dolayısıyla banka yeterli verimi elde edebiliyor bu krediden. Ama tabii kredinin yapılabilmesi açısından da çok dikkatli olunması lazım. Bu tür kredileri destekleyecek yeterli özkaynağının olması lazım. Bu bir rekabet avantajıdır. Bu ÅŸekilde fiyatlayarak en iyi müşteriyi çekebilmesi, bu müşterilere çapraz satışlar yapılabilmesi çok önemli kritik konular.''    Zafer Kurtul, Akbank'ın yeni programı için ''Bankaları çocuk olarak düşünürsek Akbank hep evin içinde oynayan, pek sokaÄŸa çıkmayan bir bankaydı. Deyim yerindeyse sokaÄŸa çıktı'' ÅŸeklindeki yorumda bulunulması üzerine da, ''Biz sahaya çıkmadığımızı düşünmüyoruz. Eskiden beri Akbank kredi konusunda çok aktif'' derken, Genel Müdür Yardımcısı Ziya Akkurt da, ''Biz sokaktaydık da fazla sesimiz çıkmıyordu'' ifadesini kullandı. Kurtul, her bankanın enflasyonun düştüğü yeni ortama hazırlıklı olması gerektiÄŸini vurgularken de, verimliliÄŸin önemine dikkat çekti.        "FAÄ°ZLERDE YIL SONUNDA YÃœZDE 17'LERÄ° GÖREBÄ°LÄ°RÄ°Z"Zafer Kurtul, Merkez Bankası'nın son 2 puanlık indirimi anımsatılarak, faizlerde indirim beklentilerinin devam edip etmediÄŸinin sorulması üzerine ise ÅŸunları söyledi: ''Faiz indirimi beklentisi tabii ki var. Enflasyon tahminimiz yüzde 12 civarı. Hedefe ulaşılacağını düşünüyoruz. Ondan sonraki enflasyonu da yüzde 8 beklersek, yıl sonuna kadar Merkez Bankası faizlerinde bu tablonun devam edeceÄŸini düşünürsek, yaklaşık yüzde 17'ler görebiliriz bu yılın sonunda. Enflasyondaki düşüşe paralel olarak faizde düşüşün olacağını bekliyoruz. Merkez Bankası tabii seçimleri bekleyebilir, o da bir faktör olabilir.''Akbank Genel Müdürü, yabancı ortaklığa iliÅŸkin bir soru üzerine ise, bu konudaki daha önce çok açıklama yaptıklarına iÅŸaret ederek, stratejilerinde bir deÄŸiÅŸiklik olmadığını söyledi.    Akbank'ın kurumsal bankacılıktan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ziya Akkurt, kredi faaliyetleri hakkında bilgi verirken, geçen yıl yurtdışı piyasalara açılmaya baÅŸladıklarını ve Avrupa'da dev firmalara kredi açtıklarını duyurdu.    Kurumsal iletiÅŸim ve stratejik planlamadan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hayri Çulhacı da, son reklam filminin konumlandırılmasına iliÅŸkin açıklamasında, ışık, hız limiti gibi kurallara saat 04.00'te de olsa uyulduÄŸunu belirterek, ''Hız limitini geçmiyor. Sarı-kırmızı ışıkta duruyor. Akbank bu'' dedi. YENÄ° UFUKLAR DEĞİŞİM PROGRAMIAkbank, 2001 yılında ''Türkiye'de her alanda uzmanlaÅŸmış lider banka olma'' hedefiyle baÅŸlattığı Yeni Ufuklar DeÄŸiÅŸim Programı'nda son aÅŸamaya geldi. Gelecek yıl sonunda tamamlanacak ve bankanın genel müdürlük organizasyonundan, bölge ve ÅŸube organizasyonuna, müşteriye hizmet sunma süreçlerinden, ÅŸube kurumsal kimlik ve mimari yapısına kadar köklü deÄŸiÅŸimleri içeren program için Akbank bugüne kadar 100 milyon dolar harcadı. DeÄŸiÅŸimin öngördüğü stratejik öncelikleri belirleyen ve bu doÄŸraki çalışmalarını bilgi teknolojileri, insan kaynakları ve kurumsal iletiÅŸim alanlarındaki altyapı yatırımları ile destekleyen Akbank, deÄŸiÅŸimi ülke çapındaki 620 ÅŸubesine taşıyor. AÄŸustos ayına kadar ÅŸubelerini büyük kısmına deÄŸiÅŸimleri taşıyacak olan Akbank, yeni kurumsal kimlik ve mimari görünümlerini de tamamlamış olarak tüm ÅŸubelerinin dönüşümlerini 2005 yılı sonuna kadar gerçekleÅŸtirecek. DeÄŸiÅŸim Programı ile 2000-2003 yılları arasında ÅŸube sayısı 596'dan 619'a yükseldi. Personel sayısı 1720 kiÅŸi artarak 8.244'ten 9.964'e yükseldi. 2000 yılında 513 trilyon lira olan brüt kar ve 511 trilyon lira olan net kar, 2003 yılının ilk 9 ayında sırasıyla 1.5 katrilyon lira ve 722 trilyon lira olarak gerçekleÅŸti.  Kredi pazar payı yüzde 7.7'den yüzde 13.1'e büyüdü. Otomobil kredisinde yüzde 32.7, bireysel kredilerde yüzde 21.5, mevduatta yüzde 12.2, yatırım fonunda yüzde 14.5 pazar paylarına ulaşıldı.    Yeni Ufuklar DeÄŸiÅŸim Programı çerçevesinde, Akbank'ın stratejik öncelikleri, müşteri odaklı organizasyon yapısı kurma ve bu doÄŸrultuda hizmet sunma, etkin kar ve performans yönetimi gerçekleÅŸtirme, saÄŸlıklı ve hızlı kredi tahsisi, etkin risk yönetimi gerçekleÅŸtirme ve operasyonel verimlilik artışı saÄŸlama olarak belirlendi.     Müşterilerini, ''kurumsal, ticari, ÅŸirket, bireysel ve private'' olarak beÅŸ ana segmentte toplayan Akbank, ÅŸubelerde de benzer bir yapılanmaya gitti. Bundan böyle farklı müşteri segmentlerinin farklı ihtiyaçlarına yanıt vermek üzere yapılanan Akbank ÅŸubeleri, ''ÅŸube, ticari ÅŸube, kurumsal ÅŸube ve private banking'' olmak üzere dört ayrı kategoriye ayrılacak. Her bir kategorinin müşteri ihtiyaçları doÄŸrultusunda farklı tasarım özellikleri olacak.     YENÄ° AKBANK ÅžUBELERÄ°Her kesimden bireysel müşteri ve küçük ölçekli iÅŸletmelere yönelik bankacılık hizmetlerini yeni segmentlere göre ÅŸubeler verecek.  Ticari ÅŸubelerde orta büyüklükteki firmaların, kurumsal ÅŸubelerde ise Türkiye genelinde ciro büyüklüğü bakımından ilk 1.500 firmanın bankacılık hizmetleri gerçekleÅŸtirilecek. Private Banking ÅŸubelerinde varlık düzeyi ve ürün ihtiyaçları bakımından farklılık gösteren bireysel müşteriler ihtiyaçları doÄŸrultusunda bankacılık hizmetlerinden yararlanabilecek. İstanbul'da DoÄŸu Kurumsal Åžube, Kozyatağı Ticari Åžube, Gayrettepe Ticari Åžube, Gayrettepe Åžube, Akmerkez, Etiler, Suadiye, Bebek ve Bostancı ÅŸubeleri olmak üzere 9 ÅŸubede baÅŸlatılan pilot uygulamalardan baÅŸarılı sonuç alındı. PAZARLAMA FAALÄ°YETLERÄ° AÄžIRLIK KAZANACAKDeÄŸiÅŸim programı, ÅŸubelerdeki personelin iÅŸ yapış biçimlerine de yansıdı. Artık Akbank ÅŸubelerindeki personel, alanında uzmanlaÅŸarak müşterilerin her türlü sorununa yanıt verecek donanıma sahip olacak. Bu doÄŸrultuda yoÄŸun eÄŸitim programlarından geçen ve alanında daha donanımlı hale gelen Akbank personeli, müşterilerine daha kaliteli ve hızlı hizmet verecek.    Stratejik önceliklerinden birini de etkin kar ve performans yönetimini gerçekleÅŸtirmek olarak belirleyen Akbank, bu konudaki altyapısını da yeniliyor. Åžubelerdeki operasyon faaliyetleri merkezileÅŸtirilerek operasyon merkezine aktarılıyor ve ÅŸubelerde pazarlama faaliyetleri ağırlık kazanıyor. Bu doÄŸrultuda her ÅŸubede kısa adı MÄ°Y olan Müşteri Ä°liÅŸkileri Yöneticisi görev yapacak. Åžubedeki MÄ°Y'ler karlılığından sorumlu oldukları ''dükkan''larında sadece satış yapacaklar. Her Akbank ÅŸubesinde, her bir müşterinin baÄŸlı olduÄŸu ve kendisi ile bire bir ilgilenen bir MÄ°Y bulunacak. Müşteri bankadan içeri girip kartını müşteri sıralama sistemine okuttuktan sonra bir pazarlama iÅŸlemini seçmiÅŸse, direkt baÄŸlı olduÄŸu MÄ°Y'e yönlendirilecek. Müşteri Ä°liÅŸkileri Yöneticileri, müşterilerinin ihtiyaçlarını analiz edip, yaÅŸam tarzlarına uygun ürün ve hizmetleri sunacak ve yatırım eÄŸilimlerine göre alternatif yatırım araçları hakkında danışmanlıklar üstlenecek.    Yeni görünüme kavuÅŸacak ÅŸubelerde müşteri segmentleri de farklı renklerle temsil edilecek. ''Özgün Bankacılık Duvarı'' ile müşterilere alternatif dağıtım kanalları tanıtılacak.     "PÄ°YASANIN DÖRTTE BÄ°RÄ° OLACAÄžIZ"Akbank Genel Müdürü Zafer Kurtul, programla ilgili bilgi verirken, 2001 yılındaki öngörülerinin gerçekleÅŸmeye baÅŸladığını söyledi. Enflasyonun düştüğünü, faiz marjlarının daraldığını belirten Kurtul, bu sürecin mali sektörde yapısal ciddi deÄŸiÅŸiklikler getirdiÄŸine iÅŸaret ederek, ÅŸunları kaydetti: "Sektörün enflasyon bağımlı gelir kaynakları daralıyor. Yeni gelir kaynakları yaratmak, faiz dışı gelirler elde etmek gerekecek. Faiz dışı giderlerin kontrolü önem kazanacak. Karı bankacılık faaliyetlerinden elde etmek zorunlu hale gelecek. Hizmet kalitesi, operasyonel verimlilik ve risk yönetimi öne çıkacak.''   Yepyeni bir bankacılık ortamının oluÅŸtuÄŸunu belirten Kurtul, müşterilerin yüksek teknoloji kullanan, daha kaliteli, daha hızlı, kendini güvende, mutlu ve rahat hissedeceÄŸi bankayı tercih edeceÄŸini kaydetti. DeÄŸiÅŸen bankacılık ortamında Akbank'ın hedef ve önceliklerini ''Yeni Ufuklar DeÄŸiÅŸim Programı'' ile hayata geçirdiÄŸini belirten Zafer Kurtul, yeni ortamda karın ve pazar payının artırılması, karın müşteriden elde edilmesi, maliyetlerin düşürülmesi ve hızlı büyüme gerçekleÅŸtirilmesi gerektiÄŸini vurguladı. Akbank'ın yeni bankacılık ortamına daha da güçlenerek girdiÄŸini belirten Zafer Kurtul, devamla ÅŸunları söyledi: ''Vizyon ve hedeflerimiz net. Türkiye'nin her yönde uzmanlaÅŸmış lider bankası olacağız. Büyük hedeflerimiz var; Aktif büyüklüğünde en büyük banka olmak. Karlılık içinde hızlı büyümek. Karlılığı bankacılık faaliyetlerinden elde etmek. Her müşteri segmentinde, her ürün ve hizmette lider olmak. Yenilikçi olmleri teknolojiyi kullanmak. Verimli çalışmak. Yüksek kalitede hizmet sunmak. Piyasının dörtte biri olacağız.''    Kurtul, kredi sistemiyle ilgili altyapı çalışmalarının tamamlanmasıyla kredi süreçlerinin hız kazanacağını ve talepten teslime kadar 5 günde kredi kartı, aynı gün içinde tüketici kredisi, 1 günde ÅŸirket kredisi, aynı hafta içinde de kurumsal-ticari kredi vermeyi hedeflediklerini bildirdi.  Yeni operasyonel altyapı ile verimliliÄŸi ikiye katlayacaklarını, iÅŸlem hacmi 2.5 katına çıkacağını ve ÅŸube personel sayısının da yüzde 25 büyüyeceÄŸini aktaran Zafer Kurtul, 2001-2003 yılları arasında üniversite mezunu 1.400 yeni personelin iÅŸe alındığını bildirdi.Â
button