Güncelleme Tarihi:
Moda markalarının gündeminde sürdürülebilir, vegan ve çevre dostu ürünlerin yeri her geçen gün artıyor. Son olarak, 9-12 Ağustos tarihlerinde gerçekleşen Kopenhag Moda Haftası’nda kürk kullanımının yasaklandığı duyuruldu. Hayvan hakları alanında çalışan kuruluşlar, bu adımın şimdi diğer markalar ve etkinlikler için de örnek olmasını bekliyor. Bugün küresel anlamda 3.2 milyar dolarlık ihracat hacmine ulaşan kürk sektörünün, pandemi ve Rusya-Ukrayna savaşıyla birlikte zor günler geçirdiğini söylemek yanlış olmaz.
YATIRIM FIRSATI
Danimarka, Polonya, Hollanda, çiftliklerde görülen vakalar nedeniyle öne çıkarken; savaşla birlikte Yunanistan’da pek çok üretici, atölyelerini ve çiftliklerini kapatmak zorunda kaldı. Dünyada en büyük 3. ihracatçı olan Türkiye ise yönünü doğudaki komşularına çevirmiş durumda. Savaşın ardından uygulanan yaptırımların, üretim yapmayan ancak önemli pazarların başında gelen Rusya, Kazakistan, Özbekistan ve Tacikistan’a yapılan ihracatı öne çıkarttığı belirtiliyor. Türkiye’deki kürk sanayicileri özellikle Kazakistan’da yeni yatırım fırsatları araştırıyor.
TACİKİSTAN’DA YÜZDE 300 ARTIŞ
Türkiye’nin 2021’de dünya ihracatındaki payı, 70 milyon dolardan 99 milyon dolara çıktı. Çin 2.26 milyar dolarla birinci olurken, İtalya’nın ise 360 milyon dolarla üçüncü sırada yer aldığı belirtiliyor. İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) verilerine göre, temmuz ayında en çok kürk ihraç edilen ülkeler Fransa, Rusya İtalya, ABD ve Almanya oldu. Bu yıl ocak-temmuz arasındaysa ihracatta ilk sırada Tacikistan yer aldı. Tacikistan pazarında yüzde 300’ü aşan bir artış gözlenirken; savaştaki Rusya’ya yapılan ihracatta ise çok küçük bir düşüş görüldü.
Kürkle ilgili yanlış algıyı düzeltmek için küresel sertifikalandırma ve izlenebilirlik sistemi olan Furmark’ın önemine dikkat çeken Boynukısa, “Üretimdeki tüm aşamalar takip ediliyor, üründe bulunan karekodla, ürünün hangi çiftlikten geldiği, üretimin hangi atölyede yapıldığı gibi tüm aşamalar görüntülenebiliyor. Çiftlikler hayvan refahını birinci öncelikte bulunduruyor. Harici denetleme organlarınca denetimler yapılıyor” bilgisini verdi.
İHRACATI ARTIYOR
Zeytinburnu kürk üretiminde, 200 firmayla öne çıkıyor. Yaklaşık 5 bin kişiye istihdam sağlayan sektör, ham kürkleri çoğunlukla ithal ediyor. Kilogram başına ihracat birim fiyatının 131 dolar olduğu kaydediliyor. 2021’de bir önceki yıla oranla ihracat yüzde 45 oranında artarken; bu yılın ilk 6 ayında ise kürk konfeksiyon ihracatı bir önceki yıla oranla yüzde 28.4 artarak 24.3 milyon dolar oldu. Ali Yavuz Boynukısa Rusya, Kazakistan, Ukrayna ve Balkan ülkelerinin en önemli pazarlar olduğuna dikkat çekti ve çatışmalar ve siyasi belirsizliklerin yeni yatırımlarda belirsizlik yarattığını söyledi: “Rusya-Ukrayna savaşıyla gelen yaptırımlar bizim için bir fırsat. Özellikle Kazakistan gibi ülke içi üretimi olmayan ancak sektörümüz için iyi bir pazar konumundaki ülkelerde yatırım fırsatlarını araştırıyoruz.”
'TARİHİ BİR ADIM'
PETA Başkan Yardımcısı Mimi Bekhechi, “Kopenhag Moda Haftası da Amsterdam, Helsinki ve Oslo’daki moda haftalarının ve Gucci, Versace, Prada, Valentino, Armani, Chanel gibi markaların arasına katıldı. Bu adım, tüketici uyanışının bir göstergesi. Dünyanın dört bir yanındaki tasarımcılar sürdürülebilir, yenilikçi vegan kumaşları benimsiyor. Milano ve Paris moda haftaları da artık bu değişime uymalı” değerlendirmesini yaptı. Hayvan refahı için çalışan Four Paws’dan yapılan açıklamada ise “Kürk çiftliklerinin yasaklanması tarihi bir adım. Tüketiciler artık markaların hayvan refahı lehine çalışmasını istiyor. Paris ve Milano moda haftaları da kürk kullanımına derhal son vermeli” denildi.