Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Lemi Tolunay, deri sektörünün küresel rekabete ve Türkiye’nin genel ihracatındaki gelişimine ayak uyduramadığını belirterek, deri sektörünün 3 milyar dolardan fazla ihracat kaybı yaşadığını söyledi. "Türk Deri Sektörünün Geleceği, Uşak’ın Türk Deri Sektöründeki Yeri ve Önemi" panelinde konuşan Tolunay, "1992’de Türkiye’nin genel ihracatı 15 milyar dolardı. Deri ve deri mamullerinin payı 645 milyon dolarla genel ihracatın yüzde 4.5’ini oluşturuyordu. 2007’de ise sektörün genel ihracat içindeki payı yüzde 1.1 oldu. Genel ihracattaki büyümeye bakılınca bugün sektör 4.8 milyar dolarlık ihracat yapmalıydı. Bunun yanı sıra küreselleşmeye de ayak uyduramadığımızı görüyoruz" dedi.
Gücümüzü kullanamıyoruz
Sektörün önündeki engellere dikkat çeken Tolunay, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Devletin tarım hayvancılık politikası tam netlik kazanamadı. Uzakdoğu ülkelerinden kalitesiz deri ürünleri serbestçe ülkeye giriyor. Güçlü YTL, enerji maliyetleri sektörü uluslararası rekabette zorluyor. Sonuç olarak bu iki önemli faktör dericiliğin gerektiği gibi dış dünyaya açılımını etkiliyor. Önemli bir deri altyapımız olmasına rağmen dünyada 4’üncü konumdayız. Güçlü konumumuzu değerlendiremiyoruz."
Metropolde üretim zor
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanvekili Mehmet Büyükekşi ise, Türkiye’de yeni yatırım bölgelerine ve rekabet koşullarına değinerek şunları söyledi: "Türkiye’de özellikle büyük metropollerde üretim yapmak sıkıntılı ve masraflı olmaya başladı. Yeni çözümler üretmeliyiz. Maliyetleri düşürmek için Uşak ve benzeri yerlere yatırım yapıp, kendimizi yeni rekabete hazırlamamız lazım. Sıkıntılı bir dönem içerisinde ilerliyoruz. 2001 yılından sonra uygulanan politikalar başta tekstil sektörü olmak üzere birçok sektörü mağdur etti."
Deriye ’kırmızı et yemeyin’ darbesi
DÜNYA genelinde sektörün hızlı büyüme içerisinde olduğuna dikkat çeken İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Lemi Tolunay "Ani talep artışına cevap veremiyoruz. Tıp dünyasında gelişmeler kırmızı et tüketilmemesini öneriyor. Deri üretimi doğal olarak azalmaya başladı. Dünya deri piyasasında derinin fiziksel özelliklerini karşılayan malzemeler gelişti. Bunlar deriye ciddi rakip oldular. Deri ürünleri talebi geriledi. 10 yılda tüm dünya genelinde deri imaj ve prestij kaybına uğradı. Spor ayakkabıların çoğu sentetik malzemelerden yapılıyor" dedi.
İhracat liderliği Çin’de
Çin’in ihracatı 37 milyar dolar.
İtalya’nın payı 19 milyar doları buluyor.
Hong Kong, ihracatı 17 milyar dolar.
ABD, 31.6 milyar dolarlık ithalat yapıyor.
Türkiye nerelere deri ihraç ediyor
İhracatın yüzde 47.4’ü yani 500 milyon doları Avrupa Birliği ülkelerine gerçekleşiyor.
Deri ihracatının yüzde 31.6’sı Asya ülkelerine yapılıyor.
ABD’ye 43 milyon dolarlık ihracat gerçekleşiyor.
Diğer ülkelere olan ihracat oranı ise yüzde 17.5.
7 milyar Euro’luk İtalyan ayakkabısı
İSTANBUL Deri İhracatçıları Birliği Başkanı Lemi Tolunay, bazı ülkelerin üretim yapmadan büyük ihracatçılar arasında yer aldığını belirterek, Almanya’nın son tabakhaneyi 25 yıl önce kapatmasına rağmen 5.5 milyar Euro’luk ihracat yaptığını söyledi. Tolunay, "İtalya ayakkabı üretmeden 7 milyar Euro ihracat yapıyor" dedi.
’Sektör bitti’ sesleri geliyor
TÜRKİYE Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Deri Sektörü Meclis Başkanı Hakkı Matraş, şu değerlendirmeyi yaptı: "Sağdan soldan ’deri sektörü bitti’ diye laflar duyuyoruz. 70 milyon ayakkabı giyiyor, bayanlar çanta, kemer kullanılıyor. Deri sektörü biter mi hiç? Biz yıllardır ihracat için canla başla çalışıyoruz."