Güncelleme Tarihi:
ÖZELLEŞTİRMEDEN sorumlu Devlet Bakanı Yüksel Yalova, Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz'ün kendisine yönelik, ‘‘külahları değişiriz’’ sözüne sert yanıt verdi. Yalova, ‘‘Külah değiştirme üslubunu bilirim, ama şık olmaz. Ortak toplantı yapacağına, kendisi basın üzerinden konuşuyor’’ dedi.
TÜRK Hava Yolları bilet ücretlerine yapılan 2 milyon liralık zamdan sonra Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz ile Devlet Bakanı Yüksel Yalova arasında başlayan tartışma kızıştı. ‘‘Külahları değişiriz’’ diyen Öksüz'e, Yalova, ‘‘Külahları değiştirme üsllubunu bilirim; ama bu şık olmaz. Bugüne kadar da sorumluluğum gereği sustum’’ diye seslendi.
İki bakan arasında bir tartışma doğmasından ve bunun basın aracılığıyla yapılmasından rahatsızlık duyduğunu anlatan Yalova, ‘‘Başbakan Yardımcısı Hüsamettin Özkan başkanlığında, 10 gün kadar önce yapılan KİT toplantısında konu gündeme geldi. Bürokratlar önünde konuşmaktansa, Özkan başkanlığında biraraya gelmeyi önerdim. Ama bakan, bunu yapacağına basın aracılığıyla konuşuyor’’ siteminde bulundu.
ZAM EMRİ VERMEDİM
THY'nin, özelleştirilecek KİT'lerle ilgili 4046 sayılı yasaya tabi olduğunu anımsatan Yalova, bu yasanın 17'inci maddesinin ‘e’ bendinde, üretilen mal ve hizmetlerin, fiyat ve tarifelerinin bu kuruluşların yönetim kurullarında belirlenmesinin hükme bağladığını söyledi. Bu nedenle kendisinin THY'ye, ‘‘Zam yapın’’ diye bir talimatı olmadığının altını çizen Yalova, şu açıklamalarda bulundu:
ZARARI MI BEKLEYECEK: THY de özelleştirme kapsamındaki bir anonim şirket olduğuna göre, kendi tarifesini, kendi yönetim kurulu belirler. Ayrıca 17 Aralık 1998 tarihli Ulaştırma Bakanlığı yazısına göre, iç hat tarifelerini şirketin kendisi belirler, Ulaştırma Bakanlığı onaylar. Bakanlık bu yazısında, ayarlamanın yürürlüğe girmesinde bir gecikme yaratılmayacağını da vurgulamış. Eğer bakan onay yetkisini kendinde görüp, gönderilen tarifeyi 12 ay tutacaksa, THY'nin batmasını mı bekleyeceğiz? Benden önce bazı şeylere göz yumulmuş olması, benim de aynı şekilde davranacağının işareti görülemez.
ÖNCE KULE DİREŞİNİ BİTİRSİN: THY'nin Ocak ayından önceki bir tonluk uçak yakıtı masrafı 100.5 dolardı. Ağustos'tan itibaren 322 dolara çıktı. 75 dolar da navlun ücreti var. THY, halka açık. Bu yüzden Hazine'nin, ‘Enflasyon oranında zam yapılması’ yönündeki genelgesinin dışında tutulmuştur. Ankara-İstanbul arası 45 dakika. Ama kuledeki direniş nedeniyle, uçaklar en az 30-40 dakika da kule üstünde uçuyor. Yani yakıt masrafı ikiye katlanıyor. Bakanın bu nedenle öncelikle kule direnişini bitimesi gerekir. Üstelik kule direnişine başvuranların haksız olduğunu söylemek de mümkün değil. Türkiye bir hukuk devletidir. Bakanın vatandaşa, ‘‘Gidin paranızı THY'den geri alın’’ demesine gerek yok. Her vatandaş hakkını, hukuk yoluyla arayabilir.
Telekom satılmazsa program başarılı olmaz
DEVLET Bakanı Yüksel Yalova, ‘‘Türk Telekom ve yanısıra THY'nin özelleştirilmesi sağlanamazsa, ekonomik programın başarısını unutmak lazım’’ dedi.
‘‘Mevcut sistemle Türk Telekom'un özelleştirilmesinin imkansız olduğunu’’ kaydeden Yalova, Telekom'un özelleştirilmesi için mevcut sistemin değiştirilmesi ve özelleştirme yetkisinin Özelleştirme İdaresi'ne verilmesi gerektiğini belirtti. Türk Telekom'un özelleştirilmesinin önünde bir çok engel olduğunu kaydeden Yalova, çözüm için şöyle dedi:
‘‘Sadece Telekom'un ihale şartnamesini demiyorum, sadece Türk Telekom yetkilileri ve bağlı bulunduğu Ulaştırma Bakanlığı'nın bakışını demiyorum, sadece mevcut ihale komisyonu teşekkülünü demiyorum, tümüyle diyorum, tümüyle özelleştirme sisteminin değiştirilmesi gerekir, İdare'ye bırakılması gerekir.’’
Özelleştirmeyi Hükümet protokolüne, koalisyon protokolüne ve ekonomik programa ana unsurlardan biri olarak koyduklarını hatırlatan Yalova, ‘‘Özelleştirmeyi yapacaksak, bunun baş kriteri Telekom'un özelleştirilmesi ardından da THY'nin özelleştirilmesi olacaktır’’ dedi.