Krizde yatırım maliyeti düştü, Alman tavukçu önce Türkiye’ye geldi

Güncelleme Tarihi:

Krizde yatırım maliyeti düştü, Alman tavukçu önce Türkiye’ye geldi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 11, 2008 00:00

Küresel kriz, finans ve otomotiv gibi birçok sektörü olumsuz etkilerken, başta fast food olmak üzere bazı sektörler için ise fırsata dönüşebiliyor. Ekonomik kriz dönemlerinde evlere de servis hizmeti veren fast food (hızlı yemek) zincirleri ucuz bir seçenek olarak ön plana çıkarken, dünyanın önde gelen zincirlerinin de satışlarını artırdığı görülüyor. Yarım asırlık bir geçmişe sahip ünlü Alman piliç zinciri Wienerwald da, dünyaya ilk olarak 2 milyar YTL’lik Türkiye fast food pazarından açılmaya karar verdi.

KÜRESEL kriz, başta finans ve otomotiv olmak üzere birçok sektörü olumsuz etkilerken, fast food (hızlı yemek) gibi bazı sektörler için ise fırsata dönüşüyor. Yarım asırlık bir geçmişe sahip olan ünlü Alman piliç zinciri Wienerwald, yeniden yapılanma stratejisi çerçevesinde dünyaya ilk Türkiye’den açılmaya karar verdi. Wienerwald’ın Türkiye haklarını alan Ahmet Kökler, kriz dönemlerinin fırsatları da beraberinde getirdiğine işaret ederek, "Kriz öncesinde yaptığı fizibilite çalışmasına göre yatırım maliyetimiz kriz döneminde yüzde 42 oranında düştü" dedi.

Maliyet yüzde 42 düştü

Kökler, Alman fast food zincirini Türkiye’ye getirmek için Haziran 2007’de düğmeye bastıklarını belirterek, "Uzun bir görüşme sürecinden sonra Wienerwald’ın dünyaya yeniden açılma planının ilk halkası olmayı başardık" dedi. Ekonomik kriz dönemlerinde özellikle evlere servis de yapan fast food sektörünün büyüme gösterdiğini söyleyen Kökler, şöyle konuştu: "Kriz, fırsatları da beraberinde getiriyor. Kriz öncesinde yaptığı fizibilite çalışmasına göre, yatırım maliyetimiz kriz döneminde yüzde 42 oranında düştü. En önemli maliyet kalemlerinden biri olan mağaza kiralarında yüzde 20-30 arasında bir gerileme oldu. Ayrıca, hava parası da, ya kalktı ya da yarı yarıya düştü."

45 restorana ulaşacak

İlk etapta 2.5 milyon Euro’luk bir yatırım yapacaklarını belirten Kökler, şunları söyledi: "İlk restoranımızı bu ay İstanbul’da açıyoruz. Öncelikle İstanbul’da 6, Ankara’da 3, Hendek’te 1, Bursa’da 2 restoranı devreye sokacağız. Temmuz 2009 tarihine kadar 18 restoran açacağız. 2010 sonunda ise restoran sayısı 45’e, yatırım miktarı ise 3.8 milyon Euro’ya ulaşacak."

Günde 200 bin piliç

Ağırlıklı olarak restoranların kendilerine ait olacağını kaydeden Kökler, "Ancak franchise da vereceğiz. Mini, Midi ve Maxi olmak üzere üç tip restoran bulunacak. Mini’ler sadece paket servis hizmeti verecek. Midi’ler ise geçerken uğrayacağınız bir nokta olacak. Maxi’ler de metrekare olarak en büyük restoranlarımız olacak.45 restorana ulaştığımızda günde 200 bin tavuk satmayı hedefliyoruz" diye konuştu.

Türkiye pilot ülke seçildi

WIENERWALD
Türkiye Üst Yöneticisi (COO) Kaan Bilbay ise 1955 yılında kurulan Wienerwald bugün Almanya’da çok iyi tanınan bir fast food zinciri olduğuna işaret ederek, şu bilgileri verdi: "1960’larda Almanya’da hızla büyüyen Wienerwald, 1970’lerin sonunda 13 ülkede 1600 restorandan oluşan bir dev haline geldi. Ancak 80’li yılların başında hızlı büyümeyi iyi yönetemeyen şirket, borçlarını ödeyemedi. Wienerwald’ın kurucusu Friedrich Jahn da şirketi satmak zorunda kaldı. 2007’ye kadar farklı şirketler tarafından yönetilen Wienerwald’ın başına Jahn’ın torunlarının geçmesiyle piliç zinciri için yeni bir dönem başladı. Yeniden dünyaya açılmaya karar veren şirket, yeni ürünler için de Türkiye’yi pilot ülke seçti."

Fast food devleri ’ucuz seçenek’ olup krizde satışlarını artırıyor

EKONOMİK
kriz dönemlerinde evlere de servis hizmeti veren fast food zincirleri ucuz bir seçenek olarak ön plana çıkıyor. Dünyanın önde gelen zincirlerinin kriz döneminde dünya genelindeki satışlarını arttırdığı görülüyor. İşte, fast food devlerinin küresel krizin patlak vermesinden sonraki performansları:

100 ülkedeki 31 bin restoranıyla dünyanın en büyük fast food zinciri olan McDonald’s, üçüncü çeyrekte dünya genelindeki satışlarını yüzde 7 oranında artırdı. Krizin hissedildiği ekim ayındaki artış ise yüzde 8.2’yi buldu. Şirketin, ekim ayında şirketin satışları ABD’de yüzde 5.3, Avrupa’da yüzde 9.8 ve Asya-Pasifik, Ortadoğu ve Afrika bölgesinde ise yüzde 11.5 artış gösterdi.

Dünyanın ikinci büyük hamburger zinciri Burger King ise 65 ülkedeki 11 bin 500 restoranıyla bu yılın üçüncü çeyreğinde satışlarını yüzde 12, kárını ise yüzde 2 oranında artırdı.

Pizza Hut, KFC, Taco Bell gibi fast food markalarını bünyesinde barındıran Yum International, bu yılın üçüncü çeyreğinde dünya genelindeki cirosunu yüzde 10 oranında artırdı. 110 ülkedeki 35 bin restoranıyla Yum Internatinoal, operasyonel karını da yüzde 2 artırırken, 2008 yılı için yüzde 12’lik hisse başına büyüme hedefini ise düşürmedi.

13 ülkede 1551 restorana ulaştı

Wienerwald zincirinin ilk halkası, Friedrich Jahn tarafından 1955 yılında açıldı.

Yıl 1965 olduğunda, Friedrich Jahn Almanya içinde 174 noktaya ulaşmıştı.

1979 yılında inanılması zor bir rakamsal büyüklüğe ulaşan zincir, Japonya dahil 13 ülkeye yayılmış toplam 1551 restoran, 30 bin çalışan ve günlük 300 bin müşteri sayısıyla büyük bir başarı yakaladı.

Problemler 80’li yılların başında ortaya çıktı. ABD’de açılan restoranların uzun süre zarar etmesiyle Friedrich Jahn’ın borçları çeyrek milyar Alman Markını buldu. Jahn, Wienerwald dahil farklı alanlardaki kuruluşlarını satmak zorunda kaldı.

1982 ile 2007 arasında Wienerwald farklı şirketler tarafından yönetildi. 2007’de Friedrich Jahn’ın torunlarının, dümenin başına geçmesiyle birlikte bir değişim ve iyileşme rüzgarı yakalandı.

Patates yağsız kızaracak piliçler 1050 gram olacak

WIENERWALD
’ın en büyük özelliği kızartma ürünler satmaması olduğunu söyleyen Kaan Bilbay, şöyle konuştu: "Sağlık ön planda olunca klasik fast food algısını değiştirecek bir mönü sunacağız. Patates bile yağda kızartılmıyor, özel fırınlarda pişiriliyor. Ancak kızartılmış kadar lezzetli oluyor. Restoranlarda satılan ürünlerin fırında pişen piliçler hariç tamamı Balıkesir ve Bolu’daki merkezlerde hazırlanıyor. Piliçler ise anlaştığımız üreticiler tarafından doğrudan ve soğuk zincir kırılmadan restoranlara teslim ediliyor. Piliçlerin her birinin ağırlığı ise tam 1050 gram olacak ve 4 kişilik bir aileyi doyurabilecek."

Rakamlarla Wienerwald

Merkez Ofis: Münih

Kuruluş Tarihi: 1955

Restoran Sayısı: 42

Grup Cirosu: 30 milyon Euro

Müşteri Sayısı: 2 milyon 700 bin

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!