A.A.
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2009 16:13
Ipsos KMG'nin araştırmasına göre, tüketicilerin hazır giyim harcamaları cari fiyatlarla 2009 Şubat'la biten 6 aylık kış sezonunda geçen yılın aynı dönemine göre TL bazında yüzde 15 düşerek 6,7 milyar liraya geriledi.
Ipsos KMG'nin 2002'den sürekli geliştirerek araştırdığı, “Hazır Giyim Tüketim Endeksi”nin 2008-2009 kış sonuçları belli oldu. Araştırma, Eylül 2008-Şubat 2009 dönemindeki 6 aylık süreyi kapsıyor.
Araştırmada, tüketicilerin hazır giyim harcamalarının cari fiyatlarla 2009 Şubat'la biten 6 aylık kış sezonunda bir önceki yılın aynı dönemine göre TL bazında yüzde 15 düşerek 6,7 milyar liraya gerilediği,
dolar bazında gerçekleşen küçülmenin yüzde 29 civarında, pazar büyüklüğünün ise 4,6 milyar dolar dolaylarında seyrettiği belirtildi.
Önceki kış dönemine göre kadın konfeksiyon ve ayakkabı segmentlerine yapılan harcamaların TL bazında yaklaşık yüzde 17 düşerek genel hazır giyim harcamalarının üzerinde daraldığı kaydedilen araştırmada, ayakkabı alımlarının son 4 kış döneminde azalan harcama trendi gösterirken, kadın konfeksiyon harcamalarının ilk defa geçen kış döneminde ciddi bir tüketim düşüşü yaşadığı ifade edildi.
Genel olarak azalan hazır giyim harcamaları içinde en az etkilenen segmentin yüzde 7 daralma ile aktif spor olduğu bildirildi.
HAZIR GİYİM HARCAMALARINDA KRİZDEN EN ÇOK İSTANBUL, EN AZ ADANA
ETKİLENDİ
Araştırmada, Türkiye'nin en büyük 5 ilinin hazır giyim harcamaları içindeki payının yüzde 30, en büyük katkının yüzde 19 ile İstanbul'dan geldiği, İstanbul'u yüzde 8,3 ile Ankara ve yüzde 6 ile İzmir'in takip ettiği belirtilerek, şöyle denildi:
“İlk 5 ilin toplam hazır giyim harcaması içindeki payı bir önceki kış döneminde yüzde 41 civarındaydı. Dolayısıyla son dönemde diğer illerin toplam hazır giyim harcamalarındaki rolü artıyor. Nitekim harcamalardaki en büyük düşüşün AB grubunda ve İstanbul'da olması da yine aynı duruma işaret ediyor. Bu çerçevede 2008-2009 kış döneminde İstanbul, Ankara ve Adana'nın toplam hazır giyim harcamalarındaki payı önceki kış dönemine göre düşerken Bursa ve İzmir'in payı bir miktar artıyor. Dönemler arasında toplam hazır giyim harcamalarına bakıldığında önceki kış dönemine göre Adana en az düşen il. Hazır giyim harcaması en fazla düşen il ise İstanbul.”
Hazır giyim alımlarında hala en büyük alım kanalının tekil mağazalar olduğu, toplam alımların neredeyse yüzde 82'sinin buralardan yapıldığı ifade edilen araştırmada, hazır giyim pazarının hala tekil birçok mağaza ve markanın oluşturduğu oldukça dağınık ve organize olmayan bir yapıya sahip olmayı sürdürdüğü kaydedildi.
Araştırmada, “Bunun bir başka göstergesi de ikinci büyük alım kanalının açık-sabit pazarlar oluşu. 2008–2009 kış döneminde toplam hazır giyim harcamaları tüm kanallarda düşüyor. Ancak tekil mağazalardaki düşüş diğer kanallara göre daha az olduğundan tekil mağazaların payı artıyor” denildi.
HAZIR GİYİM FİYAT ENDEKSİ'NDE YÜZDE 4'LÜK ARTIŞGenel hazır giyim sektör toplamında fiyatların, baz olarak alınan 2005-2006 yılı kış sezonuna göre 6 puan aşağıda olup geçen yıl kış sezonuna göre 4 puanlık artış yaşadığı ifade edilen araştırmada, bebe-çocuk ürünleri fiyatlarının 2007 ve 2008 kışında aynı seviyede muhafaza edilirken, geçen kış döneminde 6 puan artış gösterdiği kaydedildi.
2008-2009 kış döneminde yaşanan en büyük fiyat artışının aktif spor segmentinde olduğu belirtilen araştırmada, “Aktif spor segmenti yüzde 7 iken, geçen yıla göre TL bazında en az daralan segmenttir. Miktar bazındaki düşüşler olabildiğince fiyat artışı ile kompanse edilerek diğer segmentlere göre krizin etkisi daha az hissedilmiştir” denildi.
Ipsos KMG Perakende Ölçümü ve Araştırmaları Koordinatörü Renan Burduroğlu, yaptığı değerlendirmede, araştırma sonuçlarına göre, sosyo-ekonomik statü grupları arasında en yüksek hazır giyim harcaması yapan AB grubunda bile kriz ile birlikte yüzde 22 oranında bir gerileme gözlemlendiğini ifade etti.
Burduroğlu, son 3 yılda 2,1 milyar dolar civarında seyreden bu grubun harcamalarının kriz ile birlikte 2008-2009 kış döneminde ilk defa belirgin bir düşüşle 1,7 milyar dolar seviyesine kadar gerilediğini belirterek, şu görüşleri dile getirdi:
“Krize kadar düzenli bir artış gözlemlenen C1 grubu ise yüzde 37'lik gerileme ile krizden en çok etkilenen grup olarak göze çarpıyor. Öte yandan en düşük sosyo-ekonomik statü grubu DE grubunda da yüzde 32 oranında bir harcama daralması yaşanıyor. C1'den sonra krizden en fazla etkilenen 2. grup olan DE grubunda hazır giyim alımları da, AB grubu gibi son 4 kış dönemi karşılaştırıldığında ilk defa 2008-2009 kışında belirgin bir düşüş yaşıyor.”