Levent GÖKMEN
Oluşturulma Tarihi: Nisan 20, 2002 01:47
Krizde bunalan kadınların terapi ve tasarruf için örgü örmeye başlaması merserize ip ve yün satışlarını patlattı. Merserize ip satışları yüzde 60 oranında artarken, 30-40 milyon liraya satılan bir kazak, örülerek 15 milyon liraya maledilebiliyor.
Ekonomik krizle birlikte merserize ip ve yün satışlarında yüzde 60'lık bir patlama yaşandı. Bir dönem moda olan örgü kazaklar krizle birlikte tekrar gündeme gelirken, kadınların kriz sonra örgü örerek kişisel terapi yolunu seçmesi ve daha ucuza kazak sahibi olabilmek düşüncesi el örgü yünlerinin satışını patlattı.
Altın Başak ve Ören Bayan markalarını bünyesinde bulunduran Diktaş Dikiş İpliği Sanayii ve Ticaret A.Ş'nin Pazarlamadan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İmdat Özcan, krizle birlikte merserize ve yün iplik satışlarında yüzde 60'lık ciddi bir artış gözlendiğini söyledi.
2002 yılının ilk üç ayında Türkiye'de 200 ton merserize ip sattıklarını belirten Özcan, ‘‘Kriz merserize ip satışını patlattı. Yün iplerde de durum aynı. Kadınlar harıl harıl kazak örüyor. Kimi stres atmak için kimi de vitrinlerde 30-40 milyona satılan kazağın 15 milyona mal edilebilmek için örüyor’’ dedi.
Özcan, sadece 2002'nin ilk üç ayında iç pazara 200 ton merserize ip sattıklarını ve ip satışlarının önceki yıllara göre artarak sürdüğünü söyledi.
İLK 3'E OYNUYOR
Dantel ipliği piyasasında da sanılanın aksine yıllara göre bir daralma yaşanmadığını belirten Özcan, ‘‘Dantel ipliği satışlarında pamuklu iplikten polyester ipliğe doğru bir kayma yaşandı ama hiçbir zaman dantel ipliği piyasası daralmadı. Aylık yaklaşık 200 tonluk dantel ipliği satıyoruz’’ diye konuştu. Türkiye'nin dantel ve el örgü ipliği tüketiminde Avrupa'nın en büyük pazarı olduğuna işaret eden Özcan, 2002'de Türkiye pazarına 30 milyon dolarlık ürün satmayı hedeflediklerini söyledi.
Özcan, Avrupa'da da satışların iyi olduğunu, Avrupa'da merserize kazak modasının başladığını ve bunun 3-4 yıl kadar süreceğini tahmin ettiklerini belirtti. Ören Bayan ve Altın Başak markaları ile iplik pazarında faaliyet gösteren, 2001'de 32 milyon dolarlık ciro yapan Diktaş, Türkiye pazarının yüzde 75'ini elinde tutuyor.
Diktaş'ın, Romanya, İsviçre, Fransa, Japonya, Güney Kore ile birlikte Avrupa ülkelerinin tamamının içinde yeraldığı 41 ülkeye ihracat yaptığını belirten İmdat Özcan, Diktaş'ın 5 yıl içinde dünyanın üçte ikisinde kendi markası ile faaliyet gösteren bir şirket olmayı hedeflediğini söyledi. Özcan, ‘‘Diktaş ürettiği ve pazarladığı markalarla önümüzdeki 5 yıl içinde dünyanın ilk üç iplikçisi arasında yer alacak’’ dedi.
Özellikle Altınbaşak ve Ören Bayan markalarının merserize ip, dantel ipliği ile dikiş ipliği gibi ürünleri ihraç ettiklerini söyleyen Özcan, Japonya, Güney Kore ve Yunanistan gibi ülkelerde daha kolay akılda kalması için o ülkelere özel markalar geliştirdiklerini belirtti.
Özcan, ‘‘35 bin metrekare alana kurulu olan fabrikamızın aylık 600 bin tonluk üretim kapasitesi bulunuyor. Bu konuda tek çatı altında üretim yapan dünyadaki birkaç fabrikadan birine sahibiz’’ diye konuştu. Ürün yelpazesinde 100'den fazla çeşit bulunan Diktaş'ın 5 binin üzerinde renk seçeneği de bulunuyor.
Reklam, satışları yüzde 30 artırdıReklamın satışların arttırılması ve tüketicinin beyninde marka imajı oturtma konusunda önem taşıdığını vurgulayan İmdat Özcan, 1994 yılına kadar üretim ve marka konusunda kuvvetli olan sanatçıları reklamlarında kullanarak satışlarını yüzde 30 oranında arttırdığını söyledi. Özcan, sadece hanımların gittiği 83 stadyum konseri düzenledikelerini hatırlatarak, ‘‘Her konsere 25 bin kadın geldi. Böylece tüketicinin kafasında marka imajımızı oturttuk. Bu da satışlarımızın yüzde 30 oranında artırmamızı sağladı’’ diye konuştu.