Güncelleme Tarihi:
Ekonomik krizde şirketlerin internet sitelerine yaptıkları yatırımlarda nasıl bir farklılık oldu?
Ekonomik kriz, tüm sektörleri etkiledi. Ancak şirketlerin internet sitelerine yaptıkları yatırımlar, kriz ile birlikte artmaya başladı. 2009’da şirketler, azalan iş yoğunlukları ve yatırım alanlarını belirlerken, geri dönüşü en fazla olanları tercih etme refleksleri doğrultusunda, internet yatırımlarına ağırlık verdiler. Bu trendin bir nedeninin de, internetin bir şirketin satış ve pazarlama faaliyetleri arasındaki, en düşük maliyetle en fazla geri dönüş alabildiği yatırım olması olduğunu söyleyebiliriz.
Gerek kurumsal şirket web sitelerinin, gerekse de pazarlamaya ve reklama yönelik internet uygulamalarının, kriz döneminde daha da arttığını görüyoruz. Yapılan birçok araştırma da bu gözlemimizi doğrular nitelikte. Ipsos KMG'nin tüm Türkiye'de yaptığı iletişim araçları sahiplik araştırmasına göre, Türkiye'de internet sahipliği Eylül 2008'de yüzde 22.9 iken, Ocak 2009'da 23.9'e yükseldi. Bu veriler, krizin etkilerinin en yoğun yaşandığı bu zaman aralığında dahi, insanların internet ihtiyaçlarından ödün vermediklerini ortaya koyuyor. Sonuçta Gri Creative olarak, ekonomik kriz koşullarına rağmen ve aynı zamanda ekonomik kriz koşullarının etkisiyle, son derece yoğun bir yıl yaşıyoruz.
İyi bir internet sitesi, kurumlara ne katar?
İnsanlar artık internette araştırma yapmadan hareket etmiyor. Bir müşteri ürün/hizmet alacağı şirketle ilk kez, internet ortamında karşılaşıyor. Bir aday, iş başvurusu yapacağı şirketle ilgili bilgi almak için, önce onun web sitesine tıklıyor. Çok fazla dikkat edilen bir nokta değil ancak internet siteleri, şirketlerin piyasa değerlerinde dahi etkili oluyor. Dolayısıyla günümüzde kurumların; itibar, prestij, güvenilirlik vb., sahip olmayı istedikleri niteliklerin, hedef kitlelerinin zihinlerinde ilk oluşmaya başladığı yer aslında internet siteleri oluyor. Bu nedenle, kurumların kendilerini doğru şekilde yansıtan internet sitelerine sahip olmaları artık bir gereklilikten öte, şart haline geldi. İyi bir internet sitesi, kurumların kendilerini doğru şekilde ifade etmelerini ve hedef kitlelerine ulaşmalarını sağlar ve nihayetinde iş hedeflerine ulaşmalarına hizmet eder.
Özellikle son yıllarda, alternatif gerçeklik oyunları, advergame, gibi interaktif web marketing projelerini daha sık görüyoruz. Bu tür uygulamalar artacak mı?
Kesinlikle evet. Web siteleri, sadece kurumsal sitelerden ibaret değil. Doğru kurgulanan ve yaratıcılık ile oluşturulan web projeleri, şirketlerin pazarlama faaliyetlerine de hizmet eder. Bu tür interaktif uygulamaların örnekleri, bir süredir advergame projeleriyle sık karşımıza çıkıyor. Advergame’ler, marka/ürün/hizmetleri hedef kitlesiyle buluşturarak etkileşim içine soktuğu için tercih ediliyor.
Adveragame’lere göre daha yeni bir uygulama olan, sanal ve gerçek dünyayı birleştiren ve tüketicilerin o marka için oluşturulan oyunun bir parçası olmasını sağlayan “alternatif gerçeklik oyunları” (Alternate Reality Game-ARG), özellikle internette uzun zaman geçiren genç kitleler tarafından büyük ilgi görüyor. ARG’lerde oyuncu oyunu yöneten değil, oyunun bir parçası oluyor. ARG’ler; TV, internet banner’ları, ağızdan ağıza pazarlama, advertorial, gerilla gibi diğer mecralarla da desteklendiğinde etkili bir sonuç ortaya çıkıyor.
2009’da internette hangi yenilikçi uygulamaları göreceğiz?
Yapılan araştırmalar, 2009’da internet harcamalarının ve internet reklamlarının ağırlık kazanacağına işaret ediyor. Tasarım, her geçen gün daha yenilikçi ve yaratıcı hale gelmeye devam edecek. Daha çok şirket advergame projesi yapacak, 3G teknolojisi ve ileri teknoloji mobil cihaz sahipliğinin artmasına paralel olarak mobil uygulamalara daha fazla yatırım yapılacak. 2009’da, yaratıcılığını en iyi şekilde ortaya koyabilen ajansların kendilerine fırsat, sektörde ise fark yaratacaklarını düşünüyoruz.
Web’de 3D teknolojisi kullanımı yükselen bir trend mi?
Bir web sitesini, yalnızca iki boyutlu değil, farklı açılardan da görmeyi, bu sitede sadece sağa-sola ve aşağı-yukarı değil, farklı rotaları takip ederek gezinmeyi sağlayan web’de 3D teknolojileri kullanma trendi, yaratıcılığın seviyesini daha üst seviyeye çıkarmaya imkan tanıdığı ve dolayısıyla fark yarattığı için gittikçe yükseliyor. Bu teknolojiler özellikle, kreatif ekiplerin hareket alanını daha da genişleterek, zihinlerindeki dünyaları web’de canlandırabilmelerine olanak tanıdığı için tercih ediliyor. Bugün baktığımızda, web’de 3D’nin daha çok, yüklü boyutlardaki video uygulamalarının, flash teknolojileriyle entegre edilerek kullanılması şeklinde karşımıza çıktığını görüyoruz.
3D teknolojisi kullanılarak oluşturulan web sitelerinde dikkat edilmesi gereken unsurlar neler?
3D teknolojisi kullanılarak bir web sitesi yaratılırken dikkate alınması gereken en önemli unsur, tüm web sitelerinde olduğu gibi, kullanılan uygulamaların web sitesindeki tasarım ile doğru ve uyumlu entegre edilebilmesidir. 3D modellemelerle oluşturulan videoların konumlandırılması, kullanımı ve hareketleri, web sitesindeki diğer unsurlarla doğru etkileşim içinde olacak şekilde oluşturulmalıdır.
Böyle bir proje örneği verebilir misiniz?
Örneğin biz Gri-P’in web sitesinde (www.gri-p.com) 3D modellemeler yaparak oluşturduğumuz videolar ve flash teknolojisini kullanarak, içinde gezinilebilen bir 3D bir dünya yarattık. Çiçeklerden esinlenmiş robotların yer aldığı bu dünyada, dikey ve yatay yolculuk yapılabiliyor.
Bu tür uygulamaları rahat görüntüleyebilmek için, internet hızlarının yüksek olması gerekmiyor mu?
Yüklü dosyalar içeren bu web sitelerinin görüntülenebilmesi için, internet hızları da önem taşıyor. İnternet hızlarının artmasıyla, gelecekte daha fazla 3D teknoloji kullanılarak yaratılmış web siteleri göreceğiz. Sonuç olarak, web sitesinde 3D teknolojisi kullanmak, bir seçenektir. Bu seçenek doğru ve amaca hizmet eder şekilde uygulandığı takdirde güzel ve faydalı sonuçlar vermektedir.
İnternet reklamlarının geleceğini nasıl görüyorsunuz?
İnternetin her geçen gün yaygınlaşması, hızının artmasıyla televizyona ciddi rakip olması internet reklamcılığı sektörünü doğurdu.
İnternet mecrasında reklamcılık, klasikleşmiş reklamcılıktan biraz farklı. Etkileşimli uygulamalarla doğrudan tüketici eğilimlerinin ölçümlenebilir olması, tüketicinin markayla ilişkisinin doğrudan sağlanabilmesi, analiz ve ölçümler sayesinde sonuçlara hızlı ulaşılabilmesi, farklı bir düşünce yapısı ve yaratıcılık gerektiriyor. Örneğin Google, geçtiğimiz günlerde kullanıcılara daha fazla kontrol sağlayan yeni davranışsal hedefleme sistemini duyurdu. Buna göre kullanıcılar banner’lara tıklanınca davranışsal hedefleme programı hakkında bilgilere yönlendirilecekler ve ileride istedikleri kategorilerden silinme taleplerini iletebilecekler. İnternet reklamları tasarlarken ve bu reklamların medya planlarında, artık bu gibi yenilikleri de dikkate almamız gerekecek.
Sonuç olarak, internetin dinamikleri sürekli değişiyor. Bu değişen dinamikler doğrultusunda, kreatif ajansların da, kendilerini sürekli geliştirerek yenilikçi işler ortaya koymaları gerekiyor. İşte biz Gri Creative olarak, bu bakış açısıyla ve sürekli gelişim vizyonuyla, müşterilerimize hedeflerine hizmet eden projeler ortaya koyuyoruz.
Gri Creative Agency ne zaman kuruldu ve ağırlıklı olarak hangi alanda faaliyet gösteriyor? Emrah Özdamar
Emrah Özdamar, 11 yıl çalıştığı İstanbul’daki Hilton otellerinde Kurumsal Satış Müdürlüğü, Gelir Geliştirme Müdürlüğü ve Gelirler Bölge Müdürlüğü görevlerinde bulundu. Son olarak Conrad İstanbul, Hilton İstanbul ve Hilton ParkSa'dan sorumlu Gelirler Müdürü olarak çalışıyordu. Aynı zamanda, Hilton Otelleri’nin üst düzey yönetici yetiştirmeye yönelik Shine programı kapsamındaki yöneticilerden biriydi. Özdamar, Nisan 2008’den bu yana Gri Creative Agency’de Yönetici Ortak olarak görev alıyor.
Gri Creative’in kökleri 2003 yılına dayanıyor. 2003 yılından bu yana interaktif ajans olarak faaliyet gösteren GriDesign, 2008 yılında Gri Creative Agency'e dönüştü. Müşterilerimizin talep ve ihtiyaçlarına daha iyi yanıt verebilmek için, zaman içinde uzmanlık alanlarımıza interaktif çözümlerin yanı sıra; motion grafik, çizgialtı/çizgiüstü reklam ve tanıtım hizmetlerini de ekledik. Detaylı bilgiyi www.gricreative.com adresinden alabiliriz.
Öncelikle 2008 yılı Gri Creative için nasıl geçti ve 2009 beklentileriniz, hedefleriniz nelerdir?
2008 yılı genel olarak, Türkiye’de internet sektörünün geliştiği, olumlu rekabetin arttığı, pazar pastasının büyümeye devam ettiği, sektörde faaliyet gösteren şirketlerin önceki yıllara göre daha yaratıcı ve kaliteli işler ortaya koydukları bir yıl oldu.
2008 yılı Gri Creative için de başarılı ve gelişmelerle dolu bir yıldı. Müşterilerimiz için birçok önemli ve yaratıcı projeye imza atmanın yanı sıra, kendi şirketimiz açısından da büyük yol kat ettik. 2003 yılından bu yana interaktif ajans olarak faaliyet gösteriyorduk, 2008 yılında tam hizmet ajansına dönüştük.
Ancak 2008’in son çeyreğinde tüm sektörlerde hissedilen global kaynaklı ekonomik krizin etkileri, internet odaklı tüm sektörlere de yansıdı. 2009’da derinleşeceği öngörülen ekonomideki kriz koşullarına rağmen, yılın ilk çeyreğini son derece yoğun ve yeni projelerle dolu geçirdik.
Bu düşünce ile değiştirip, geliştirdiğimiz mevcut yapımız sayesinde, pazarın hızla gelişen taleplerine aynı hızda yanıt vermeyi amaçlıyoruz. Her geçen gün daha rekabetçi, yenilikçi ve yaratıcı olmayı hedefliyoruz.