Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 22, 2002 01:54
Ekonomik kriz, pert otomobillerin satışını da ikiye katladı. 2001 yılında, 14 bin adet pert otomobil el değiştirirken, tamircilerini tercih ettiği pert otomobillere, tüketicilerin de yoğun şekilde ilgi gösterdiği gözleniyor.
Meydana gelen krizlerle birlikte büyük darbe yiyen otomotiv sektörünün tersine pert (yüzde 60'ından fazlası hasar görmüş araçlar) araç sektörü geçtiğimiz yıl yüzde 100 büyüdü. Türkiye'nin içinde bulunduğu zor durumu da ortaya koyan pert araç sektöründe 2001 yılında 14 bine yakın araç satıldı. Pert araç satışında geçen yıl yaşanan en çarpıcı gelişme ise genelde tamircilerin talep gösterdiği sektöre otomobil sahibi olmak isteyenlerin de büyük ilgi göstermesiydi.
UCUZ TAMİR ŞANSI
Otomobil sahibi olmak isteyenler ekonomik şartlar nedeniyle sıfır ve ikinci otomobil alamayınca çareyi hurda araç satın alıp ucuza tamir etmekte buldular. Hurda araç alan kişilerin sayısı geçtiğimiz yıl yüzde 40'lık bir artış göstererek, 3 bine yaklaştı. Konuyla ilgili olarak Türkiye'nin pert araç alım satımı yapan en büyük şirketlerinden EN-KA'nın sahibi Kantürk Öztürk ile görüştük. Öztürk, Türkiye'de pert araç sayısının kriz sonrasında arttığına dikkat çekerek, bu artışın devalüasyon sonrası yedek parça fiyatlarının yükselmesinden kaynaklandığını söyledi.
Sigorta şirketlerinin parça fiyatlarının artmasıyla birlikte hasar gören araçları tamir etmek yerine perte çıkardığını belirten Öztürk, ‘‘Örnek olarak 10 milyar liralık bir aracın kriz öncesi fiyatlarıyla 5 milyar liralık bir hasarı varsa devalüasyonla birlikte bu hasarın giderilmesi 7-8 milyar lirayı buldu. Böyle olunca da sigorta şirketi çözümü otomobili
sahibinden satın alıp perte çıkartmakta buldu’’ dedi.
2001 yılında ayda bin ile bin 200 hurda otomobilin satıldığını söyleyen Öztürk, ‘‘Bu rakam otomotiv sektöründe satış rekorlarının kırıldığı 2000 yılında 400-500'ler civarındaydı. Hem sigorta şirketleri fazla otomobil pert etmiyor hemde insanlar peşin parayla hurda otomobil almak yerine ucuz kredilerle sıfır veya ikinci otomobil almayı tercih ediyordu’’ dedi.
2001 yılında ise insanların aileleriyle birlikte hurda otomobillerin bulunduğu garajlara gelip otomobil satın aldığını kaydeden Öztürk şöyle konuştu: ‘‘2000 yılında tamircilerin dışında kimse hurda otomobil almıyordu. Ancak krizle birlikte otomobil sahibi olmak isteyenler bize yöneldiler. Bu insanlar ucuza aldıkları hasarlı araçları kumbara olarak görüyorlar. Çünkü aldıktan sonra ellerindeki para oranında zamanla otomobillerini tamir ederek kullanılabilir düzeye getiriyorlar. Parça sorununu ise çıkma parçalarla çözüyorlar.’’ Öztürk, perte çıkan araçların yüzde 60'ının tamir edilip yeniden trafiğe çıkan araçlardan oluştuğunu yüzde 40'ının ise hurda olduğunu söyledi.