Oluşturulma Tarihi: Şubat 16, 2009 00:00
Krizi fırsata çevirmek istediklerini söyleyen Eczacıbaşı Topluluğu CEO’su Erdal Karamercan, "Rekabet üstünlüklerimizi artıracağımız ve sürdürülebilir büyüme hedefimizi güçlendirecek fırsatların oluşacağı bir döneme girdiğimizi düşünüyoruz" dedi. Karamercan, nükleer tıpta da büyüdüklerini, bu alanda yurtdışında da aktif olacaklarını açıkladı.
ECZACIBAŞI Topluluğu CEO’su Erdal Karamercan, 2008’i krize rağmen 3 milyar
dolar ciroyla tamamladıklarını belirterek, 2009 yılında krizin yarattığı fırsatları değerlendirmeye devam edeceklerini söyledi. Dünyada toplam 35 fabrikada üretim yaptıklarını hatırlatan Karamercan, "2009 dünyada zor yıl olacak. Rekabet üstünlüklerimizi artıracağımız ve sürdürülebilir büyüme hedefimizi güçlendirecek fırsatların oluşacağı bir döneme girdiğimizi düşünüyoruz" dedi. Karamercan, nükleer tıp alanında yurtiçinin yanı sıra yurtdışında da aktif olacaklarını belirtti. Eczacıbaşı Topluluğu CEO’su Erdal Karamercan ile Eczacıbaşı Topluluğu’nun yeni stratejilerini ve projelerinin yanı sıra krizi konuştuk.
2008 Eczacıbaşı Topluluğu için nasıl bir yıl oldu? Global krizden nasıl etkilendiniz?
- Bir önceki yılki performansımızı koruyarak, 3 milyar dolarlık ciro hedefimizi gerçekleştirdik. Son üç yılda yurtdışı gelirlerimiz yaklaşık iki kat arttı. 2008’de yurtdışından sağladığımız gelir 820 milyon doları aştı. Yatırımlarımız 280 milyon dolara ulaştı. Eşdeğer ilaç işimizin Zentiva’ya devredilmesi nedeniyle sonuçlarımız içinde yer almadı. 2008, yaşanan küresel bunalıma karşın, son derece hareketli bir yıl oldu bizim için. Lüks banyo mobilyaları pazarında Avrupa lideri Alman Burgbad’ı satın aldık. Yapı ürünleri alanında Avrupa’daki üretim tesislerimizin sayısı 9’a, Türkiye, İrlanda, Almanya ve Fransa dahil, toplam tesislerimizin sayısı 25’e yükseldi. Ayrıca nükleer tıp alanına girdik.
Dışarıda denge değişecek
2009 için neler öngörüyorsunuz? - Topluluk olarak, özellikle yakın geçmişte sözkonusu bunalımın gelişini sezinleyerek aldığımız önlemler sayesinde, kuruluşlarımızın finansal yapılarındaki sağlamlık ve likiditelerinin en üst düzeyde olması bize güven veriyor. Rekabet üstünlüklerimizi artıracağımız ve sürdürülebilir büyüme hedefimizi daha da güçlendirecek fırsatların oluşacağı bir döneme girdiğimizi düşünüyoruz. Dış pazarlar açısından orta ve uzun vadede büyük bir olasılıkla önemli değişiklikler yaşayacağız. Avrupa pazarının ağırlığının göreceli olarak azaldığını, Rusya ve Ortadoğu’nun ağırlığının arttığını görebiliriz.
Yeni satın almalar olabilir2007 ve 2008’de peşpeşe satın almalar yaptınız. Yeni satınalmalar ve ortaklıklar olacak mı?
- Stratejik olarak, küresel oyuncu olabileceğimiz, kendimize dünya ölçüsünde rekabet üstünlükleri yaratabileceğimiz alanlarda büyümek kararındayız. Bu çerçevede, satınalma ve ortaklıklar dahil tüm yatırım fırsatlarını değerlendirmeyi sürdüreceğiz.
İlaç şirketinizin yüzde 75’ini Zentiva’ya sattınız. Monrol’ü alıp nükleer tıp alanına girdiniz. Burada stratejiniz ne?
- Eşdeğer ilaçtan çıkınca, sağlık alanında yeni arayışlara girdik. Nükleer tıp alanında çalışan Monrol ile işbirliği bu yüzden bize ilginç geldi. Bu yatırımla nükleer tıp, tanı merkezleri alanına girdik. Dolayısıyla bu alanda yurtiçinin yanı sıra yurtdışında da aktif olacağız.
Türkiye yenilikçiliğe ve yaratıcılığa yüklenmeliEczacıbaşı’nda son iki yılda öne çıkan inovasyon projeleri neler oldu?
- Türkiye’nin sürdürülebilir büyümesinin katma değer odaklı olması zorunlu. Katma değeri sağlayacak unsurların başında inovasyon geliyor. Başkalarının teknolojileri ve tasarımlarıyla, onlar için fason üretim yaparak, kronik cari açık sorunumuzun halledilmesi ve sürdürülebilir büyümenin elde edilmesi mümkün değil. Türkiye, tüm olanaklarıyla yenilikçilik ve yaratıcılığa yüklenmeli, tüm destek mekanizmalarını bu stratejik seçime yönlendirmeli. Topluluğumuzda inovasyon, stratejik planımızın en önemli unsurları arasında yer alıyor.
Yapı ürünlerinin gruptaki ağırlığı yüzde 42’ye ulaştıEczacıbaşı Grubu’nda bir dönem ilaç ön plandaydı, sonra Yapı Ürünleri Grubu öne çıktı. Eczacıbaşı’nın amiral gemisi yapı ürünleri mi olacak?
- 2008 yılı itibariyle, topluluk gelirleri içinde en büyük pay, yüzde 42 ile Yapı Ürünleri Grubu’nun. Tüketim Ürünleri Grubu yüzde 22, diğer ürün ve hizmetler yüzde 22, Sağlık Grubu ise yüzde 14 paya sahip. Günümüz koşulları ancak dünya çapında rekabet gücüne sahip kuruluşların varlıklarını sürdürüp geliştirmesine olanak veriyor. Biz de bu gerçeğe uygun biçimde davranarak, işlerimizi, uluslararası pazarlarda söz sahibi olabileceğimiz alanlarda yoğunlaştırıyoruz. Yapı ürünleri alanında ise daha çok yurtdışında yeni yatırımlara yöneldik.
Levent, Zekeriyaköy’de projeler geliştiriyoruzKanyon’dan sonra gayrimenkul alanındaki yatırımlar devam edecek mi?
- Zekeriyaköy-Uskumruköy’de satınaldığımız 300 dönümlük araziyle ilgili çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Orada özgün ve farklılık yaratan bir yerleşim projesi geliştiriyoruz. 2008 yılı içinde Levent’te yeni bir ofis binasının inşaatını başlattık. Toplam 21 bin 500 metrekare inşaat alanına sahip olacak yeni ofis binasında, kiralanabilir ofis katlarının yanı sıra, mağaza ve alışveriş mekanları da yer alacak. Proje 2010’da tamamlanacak. Kartal Kentsel Dönüşüm Projesi ile ilgili gelişmeleri yakından izliyoruz. Son aşamalarına gelmiş olan yasal imar hakları ile ilgili çalışmaların sonuçlanmasının ardından projemizi başlatacağız.
Dr. ERDAL KARAMERCAN Erdal Karamercan, 1950 İstanbul doğumlu. 1968’de İstanbul Erkek Lisesi’nden, 1973’de Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldu. ABD’de University of Virginia’da kimya mühendisliği yüksek lisansı ve doktora yaptı. Çalışma hayatına Eczacıbaşı Holding’te başladı. İntema’da, Artema’da çalıştı. Eczacıbaşı Holding Dış Ticaret Müdürlüğü, Ekom ve İpek Kağıt Genel Müdürlüğü, İlaç ve Tüketim Ürünleri Grupları Koordinatörlüğü yaptı. Hala Eczacıbaşı Topluluğu’nda CEO görevini sürdürüyor. Ulusal İnovasyon Girişimi eşbaşkanlığı, TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyeliği, YASED Başkan Yardımcılığı, Türkiye Kağıt İşverenleri Sendikası Başkan Yardımcılığı, İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası Disiplin Kurulu Üyeliği, Reklamverenler Derneği Kurucu Üyeliği görevlerini yürütüyor.