Güncelleme Tarihi:
GfK Türkiye tarafından gerçekleştirilen “Kimlerin Krizi” araştırmasında 2008 krizinin tüketiciyi nasıl etkilediği değerlendirildi. Araştırmaya göre, tüketicinin hayatındaki krizin başlıca göstergeleri maaşların geç ya da eksik ödenmesi, uzun süre zam alamama ya da işten çıkarılma. İş bulma zorluğu özellikle gençlerin en büyük endişesi arasında yer alıyor. İş bulamama halinde erkekler askere gitmeyi tercih ediyor. Kamuda çalışmanın cazip hale geldiği, KPSS başvurularında artış olduğu, bunun da güven arayışından kaynaklandığı ifade ediliyor.
Fatura ödeyememe korkusu
Tüketicilerde kredi kartı borcu ve faturaları ödeyememe korkusu hakim.
Kirayı ödeyememe evden atılma, elektrik-suyun kesilmesi, haciz gelmesi yaşanan endişeler arasında.
Tüketici bir yandan değişimlere duygusal tepki verirken, bir yandan da rasyonel kararlar almaya çalışıyor.
Tüketiciler krizle başa çıkmak için çeşitli metotlar geliştiriyor. Bunların en başında satın alma stratejisinde değişim yer alıyor. Buna göre tüketiciler plansız harcamalardan, ani kararlardan kaçınıyor, masraflar konusunda daha tedbirli davranıyor.
Örneğin tüketiciler market market geziyor ya da markette daha fazla zaman harcayarak, fiyat karşılaştırması yapıyor.
Sosyal yaşamlarında da kısıntıya giden tüketiciler, seyahat, tatil, gezme planlarını erteliyor.
Krizin etkileriyle uygulanan tasarruflar arasında yemek ısmarlamak yerine
pişirmek var.
Saçını kendi boyuyor
Krizin etkileriyle uygulanan tasarruflar arasında evi kendi temizlemek, saçlarını kendi boyamak, ufak tefek tamiratları kendisi yapmak da bulunuyor.
Pazardaki değişiklikler, mahalle arasındaki marketlerin çoğalması, pek çok kategorideki sıkı rekabet, teknoloji marketlerin tüketiciyi kıyas yapmaya ve en ucuzunu almaya teşvik etmesi, internette en ucuzu arama ve bulma imkanı, insanların kriz ortamında alışveriş alışkanlıklarını ve tüketim alışkanlıklarını değiştirmesine neden oluyor.
Tüketiciler krizin de etkisiyle daha dikkatli bilinçli ve akıllı hareket etmeye özen gösteriyor.
Araştırmaya göre giyim ve ayakkabı giderleri yüzde 27 ile en fazla kısılan harcamaların başında geliyor.
İkinci sırada temel gıda gelirken, üçüncü sırada kişisel bakım ürünleri yer alıyor.
Kriz bize direkt vurdu, tüketim ve alışveriş alışkanlıklarımızı büyük ölçüde değiştirdi
Araştırmaya katılanların yüzde 58’i, “Bu kriz bizi direkt vurdu, tüketim ve alışveriş alışkanlıklarımızı büyük ölçüde değiştirdi” görüşünü savunuyor.
Yüzde 17’lik kesim “Daha önceki krizler bize kriz döneminde nasıl yaşamamız gerektiğini öğretti, tüketim ve alışveriş alışkanlıklarımız bu krizden çok daha önce değişmişti” diyor.
Yüzde 5’lik kesim krizin kendilerini etkilemediğini ancak önlem almaya başladıklarını ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 20’si krizin kendilerini etkilemediğini ve kriz öncesi ve sonrası alışveriş alışkanlıklarında değişiklik olmadığını kaydediyor.