Güncelleme Tarihi:
PESICO Dünya Başkanı ve CEO’su Indra Nooyi, küresel kriz sürecinde zengin-fakir, kadın-erkek tüm kesimlerin olumsuz etkilendiğini belirterek, “Ancak kadınlar daha da olumsuz etkilendi. Sadece işini kaybetme, gelir kaybına uğramadılar. Aynı zamanda eşlerinin işini kaybetmesinin acısını kendilerinden çıkarması durumunu da yaşadılar. Toplumsal her türlü olumsuzlukta kadına yönelik şiddet de artıyor. Küresel krizde işini kaybeden kocanın, yarattığı şiddeti de yine kadınlar yaşamak zorunda kaldı” dedi.
Ürünlerimizi kadınlar alıyor
PepsiCo ve Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) tarafından düzenlenen “Kadın Liderlerin Öncülüğü, Sürdürülebilir Ekonomi İçin Kadın Güçlenmesi” konulu panelde Sabancı Üniversitesi Dekanı Nakiye Boyacıgiller’in sorularını yanıtlayan Nooyi, “Pepsico için kadın konusu sadece bir sosyal sorumluluk konusu değildir. Bizim ürenlerimizin yüzde 65-70’ini kadınlar satın alıyor. Birçok ülkede ailenin ne yiyeceğine kadınlar karar veriyor. Dolayısıyla bizim için kadın konusu her zaman öncelikli alanların başında geliyor” diye konuştu.
Devlet-özel sektör işbirliği
PepsiCo’da kadın yönetici oranın yüzde 31 seviyesinde olduğunu belirten Nooyi, şunları söyledi: “İş yaptığımız her ülkede o ülkenin kültürüne uygun bir politika izlemeye çalışıyoruz. Buna kadın konusu da dahil. Ancak kadın liderliğine önem veriyoruz ve bu konuda hedefler belirledik. Buna göre hareket edince kadının işgücüne ve yönetime katılımını artırmak mümkün. Bu konuda ülkelerin mesafe alabilmesi için devlet-özel sektörün işbirliğinin artırılması gerekiyor. Kadın konusunda mesafe almanın bir diğer önemli yolu da, kadının eğitimi. Hep söylendiği gibi bir erkek çocuğunu eğitmek, bir bireyi eğitmek demek, ama bir kız çocuğunun eğitimi aynı zamanda toplumun eğitimine katkı yapmak demek.”
Kadın yönetici payı yüzde 36
PepsiCo Asya-Pasifik Bölgesi Başkanı Ümran Beba ise PepsiCo Avrupa Başkanı Debra Crew, CHP Milletvekili Şafak Pavey, Sanatçı Serra Yılmaz’ın da konuşmacı olarak katıldıkları panelde, kadınların işbirliğine erkeklere göre daha açık olduğunu ve birden çok işi aynı anda başarıyla yürüttüklerini söyledi. Beba, “Göreve geldiğimde bu bölgedeki kadın yönetici oranı yüzde 26’ydı, biz bunu yükseltmek üzere bir hedef belirledik şimdi bu oran yüzde 36’ya çıktı” diye konuştu.
Romalılar gibi olmak için futbol konuşmayı öğrendim
HİNDİSTAN kökenli Indra Nooyi, ABD’de bir kadın olarak iş hayatında her kadın gibi zorluklar yaşadığını belirterek şöyle konuştu: “İş hayatıma başladığımda, konuşma dilinin spor olduğunu gördüm. Ben kriket oyunuyla büyümüştüm ve baktım ki ABD’de herkes beyzbol ve futbol konuşuyor. Bu dili öğrenmek için zaman harcadım. Roma’da Romalılar gibi olmak adına giyim tarzımı yeniden oluşturdum. Bazen toplantılarda söylediğim bir fikrin önemsenmediğini ama aynı fikri bir erkek söylediğinde ‘harika bir fikir’ diye tepki aldığını gördüm.”
Kadının işgücüne katılımı artmalı
KAGİDER Başkanı Gülden Türktan, Türkiye’da kadın istihdamını artırmaya dönük alınan son tedbirlerin ardından kadının işgücüne katılımının yüzde 24’lerden, yüzde 26 seviyesinin üzerine ulaştığını kaydederek, şunları söyledi: “Araştırmalar kadın ve erkeğin işgücüne eşit oranda katıldığında, milil gelirin Euro Bölgesi’nde yüzde 13, ABD’de yüzde 9 ve Japonya’da yüzde 16 oranında artacağını gösteriyor. Türkiye’de ise, kadının işgücüne katılım oranının yüzde 24’ten, yüzde 29’a çıkmasının milli gelirde yüzde 4’lük bir büyüme sağlayacağı öngörülüyor. Büyümenin daha çok kadının işgücüne katılımından kaynaklandığını söyleyebiliriz.”
Terfide, eşit şartlarda kadın öncelikli
KADININ işgücüne katılımının sürdürülebilir kalkınmaya katkılarının tartışıldığı panelde ise, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, “Grup olarak eşitler arasında terfilerde kadın adayı tercih ediyoruz. Orta ve üst düzey kadın yönetici oranımız yüzde 30. Bana göre kadınlar iş dünyasında görevlerini çok benimseyerek daha başarılı oluyorlar. Erkeklerse, rekabet ve terfi etmeye öncelik vererek bazen görevlerini kadınlar kadar başarıyla yürütemiyor” diye konuştu.