Kriz turizm trendlerine de yansıdı

Güncelleme Tarihi:

Kriz turizm trendlerine de yansıdı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 2008 09:33

Dünyayı etkisi altına alan ve gelecek yıl da devam etmesi öngörülen ekonomik krizin, 2009'un turizm trendlerinde de değişikliğe yol açacağı, gezginlerin 2009'da daha çok iç turizme ve yakın ülkelere seyahate yöneleceği, akraba ziyaretleriyle, kamp ve doğa turizminin de öne çıkacağı belirtiliyor.

Haberin Devamı

Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği (TUYED), Ar-Ge bölümünün uluslararası seyahat endüstrisi ile ilgili kurum ve kuruluşlarla bu alana yönelik yayın çıkaran şirketlerin programlarını inceleyerek derlediği araştırmaya göre, 2009'un temel turizm trendleri arasında iç turizm ve yakın yerlerin yanı sıra inanç turizmine artan ilgi nedeniyle kutsal mekanlara ziyaretler de artacak.

TUYED Başkanı Kerem Köfteoğlu AA muhabirine yaptığı açıklamada, TUYED Ar-Ge'nin gezi ve tur bilgileri veren dünyaca ünlü Lonely Planet, TripAdvisor, Conde Nast'ın yayınlarıyla Asya-Pasifik Seyahat Acenteleri Birliği (PATA), Amerikan Tur Operatörleri Birliği (USTOA), Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) ile Dünya İnanç Turizmi Birliği (WRTA) gibi kuruluşların yayınlarını tarayarak, “2009'un başlıca 10 turizm trendi”ni belirlediğini söyledi.
Kerem Köfteoğlu, “Araştırmalar 2009 yılında, bazı açılardan dolayı Türkiye'nin yanı sıra, Ürdün, Amman, Zimbabwe, İrlanda, Suriye, Kanada, Mısır, Yeni Zelanda ve Uzakdoğu'nun turizmde göreceli olarak diğer ülkelerden daha avantajlı hale geleceğini gösteriyor. Bir anlamda, ekonomik krizin, Avrupa pazarına yakınlığı nedeniyle Türk turizmine yarayacağını ortaya koyuyor” dedi.

Köfteoğlu, krizin turizme olası etkilerine ilişkin raporları ve turizm örgütlerinin 2009'a ilişkin öngörülerini dikkate alarak saptadıkları “turizmde yeni eğilimler”e göre, kriz nedeniyle harcamalarını kısacak turistlerin, gelecek yıl tatil için kendi ülkelerini tercih edeceklerine dikkati çekti. Turistlerin yurt dışı tercihlerinde de yakın ülkelere gideceklerine değinen Köfteoğlu, turizmde yeni trendler arasında inanç turizminin de öne çıkmasını, bu nedenle kutsal mekanlara ziyaretlerin artmasının beklendiğini ifade etti.

İÇ TURİZM VE YAKIN ÜLKELER

Köfteoğlu, Türkiye'nin, özellikle Avrupa pazarına yakın bir yer olması nedeniyle avantaj sağlayacağına işaret ederek, şunları söyledi:
“Bu durum Türkiye'yi Akdeniz çanağında avantajlı duruma getiriyor. Nitekim, dünya devi Thomas Cook üst yöneticisi (CEO) Manny Fontenla-Novoa, geçtiğimiz günlerde Antalya'da yapılan bir toplantıda , 'Türkiye'nin hala bir değeri var. Bu ülke Thomas Cook için bir kaledir' demişti. Dünyanın en büyük tur operatörlerinden Almanya merkezli TUI de, aynı öngörüyü paylaşıyor. TUI yönetimi her fırsatta Türkiye'nin Akdeniz çanağında artan önemine vurgu yapıyor.”
TUYED'in araştırmasına göre, 2009'un 10 turizm trendi şöyle:
Dünya turisti “içe” yönelecek: Ekonomik krizin turizm eğilimlerine ilk yansıması tatilcilerin içe yönelmesi şeklinde olacak. Geçtiğimiz günlerde Avustralya'nın başlattığı ülke içi turizmi canlandırmayı hedefleyen “Ayrılmayana Hayat Yok”' kampanyasının bir benzeri AB ülkeleri için de düşünülüyor. Bunun gerçekleşmesi halinde 2009'da dünyayı “iç turizm” modasının saracağı tahmin ediliyor.

Yerel turizm örgütlenmeleri hız kazanacak: Seyahat pazarında içe yönelik hareketlenmedeki artışa paralel olarak dünya turizminde yerel örgütlemelerin öne çıkması bekleniyor. Bu noktada, Yerel Turizm Örgütlenmesi (Destination Management Organization-DMO) olarak bilinen yeni kavramlar önem kazanıyor. Tatilci ürün seçimini yaparken, bir kenti, beldeyi veya oteli değil, öncelikle “yöreyi” tercih ediyor.

Yakın yerler tercih edilecek: Ekonomik krizin turizme etkilerinin birinin de tatil için yurt dışına çıkacak turistlerin yakın yerleri tercih etmesi şeklinde olacak. Ekonomik kriz nedeniyle petrol fiyatları düşse bile uçak bileti fiyatları yüksek kalacak. Bu nedenle yakın uçuşları içeren turlar tercih edilecek.

İnanç turizmine ilgi artacak: Ekonomik krizin turizme olası etkileri arasında inanç turlarına ilginin artacağına ilişin beklenti de dikkat çekiyor. Buna İnanç Turizmi Birliği (WRTA) 2009'u “İnanç Turizmi Yılı” olarak ilan etmesi de eklenince bu alana yönelik önemli hareketlenme olması bekleniyor.

Seyahat endüstrisinde 18 milyar dolarlık bir pazar oluşturan inanç turizmi, Mersin'de devam eden St. Paul Yılı kutlamaları ve sahip olunan diğer potansiyel açısından Türkiye'nin yıldızının parlamasına yol açacak.

Dünya tarihi turlarına ilgi aratacak: Kültür dozu yüksek ve bilgilendirme özelliği fazla olan turlar revaçta olacak. Özellikle dünya tarihiyle ilgili turların sayısı artacak.

Teknoloji daha fazla öne çıkacak: Tüketici en uygun fiyatı teknolojik altyapısı sağlam sitelerden bulmaya alışıyor. Ekonomik krizden dolayı eskiye oranla fiyata odaklanan tüketicinin bu talebi, rezervasyon, dağıtım, sadakat programlarına yatırım yapan turizm şirketleri şimdi de müşteri ilişkileri yönetimi sistemlerine yatırım yapmaya zorlayacak. E-ticaret seyahat endüstrisinde çok önemli bir yere gelecek.

Kamp turizmine ilgi artacak : 2009'da ebeveynler, çocuklarıyla karavanla, eskiden “altın günleri yaşadıkları” kampinglere gidip, geçmişi diriltecek. Yaşlılar, çocukluk dönemlerine dönerken, gençler ise ebeveynlerinin gezip eğlendikleri yerleri yeniden keşfetmiş olacak.

Çevre dostu otellerin sayısı artacak: Uluslararası sürdürülebilir turlar konusundaki araştırmalar, gezginlerin seyahat ederken sürdürülebilir turizmi önemseyen şirketleri tercih ettiklerini ortaya koyuyor. Gezginler, konaklayacakları otelin enerji tasarrufuna, yenilebilir enerjilere yatırım yapıp yapmadığına dikkat ediyor. Bu açıdan Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) tarafından başlatılan “Beyaz Yıldız” uygulaması çevre dostu otellerin sayısı arttırırken, Türk turizmine de olumlu yansıyacak.

“Yeşil” tercihler önde olacak: Her yaştan tatilci doğayla barışık, doğayla baş başa geçirilecek turları talep ediyor. Dolayısıyla 2009'da milli park gezmeleriyle doğayı ön planda tutan turlar revaçta olacak. “Yeşil”e dayalı turlar, bisiklet turları, yükseklere tırmanış, sıra dışı, extreme sporlar ve açık hava (outdoor) etkinliklerinin de gelişmesine yol açacak.
Akraba ziyaretleri artacak: Batı ülkelerinde gençler arasında yapılan bir araştırmaya göre, geçen yıl dede ve ninesini ziyaret edip tatilini onlarla geçirmek isteyenlerin sayısı yüzde 38 iken, 2009 yılı için bu oran yüzde 55'e yükseldi. ABD'lilerin yüzde 81'i bu yıl eş-dost ve akraba ziyareti yapacağını dile getirdi. Bu durum, unutulma noktasına gelen akraba ziyaretlerinin artacağını gösteriyor.

DİĞER EĞİLİMLER

TUYED Başkanı Köfteoğlu, başlıca 10 eğilimin yanı sıra, dünya turizminde yeni eğilimlerin de “moda” olacağına değinerek, “Vahşi Afrika'da Z'ler turu” olarak adlandırılan Zambia, Zimbabwe, Zanzibar'ın da en çok ziyaret edilen ülkeler arasında yer alacağının tahmin edildiğine dikkati çekti.

Uzay turunun da, gelecek yıl gözde olmasının beklendiğini anlatan Köfteoğlu, insanlara yeni deneyim kazandıran turların yanı sıra, konak ve yalı gezmelerinin de 2009'da ilgi çekecek turizm faaliyetleri arasında olacağına değindi.

Köfteoğlu, gittikleri ülkelerde bolca para harcamalarıyla bilinen gay ve lezbiyenlerin de, 2009'daki “gay turizmi”ni yükselen turizm trendleri arasına sokacağını sözlerine ekledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!